• AoN

Roligt i Dalarna??

Hej!

Jag efterlyser lite bra tips på roliga saker att göra med en 1,5-åring i Dalarna, helst kring Mora...

Alla tips tas tacksamt emot!!

• Svar på tråden Roligt i Dalarna??
  • plastros

jag skulle tipsa om tomteland och nusnäs (där dom gör dalahästarna..) då brukar barnen få en häst och måla på och göra massa roliga saker.. de är väl de som är kul i mora typ..

• Mollan

Några mer förslag:

Åk till en fädbod och klappa djuren!

Bada i Siljan.

Orsa Björnpark.

• Kålrot

Det finns ett lekland i Mora också, som barnen brukar gilla, Lekkompaniet heter det. (www.lekkompaniet.se)
    Sedan finns ju Leksands sommarland, men det är nog mer för de lite större barnen. Björnparken i Orsa tror jag däremot alla barn gillar.

• fx67

Om ni stannar några dagar i Mora så finns ett par schyssta lekparker att gå till. Ett och ett halvt åringar kräver ju inte så mycket mer. En ligger bakom kyrkan, Vita Björn heter den, och den andra lite nyare ligger på campingen (och den ser man faktiskt från Vita Björn). Vid Vita Björn ligger Andreasgården som har caféförsäljning under sommaren.
    Nere vid kajen, alltså vid Siljans strand finns också några gungor, klättergrej och rutschkana. Följer man sen strandpromenaden norrut kommer man till Glassbaren. Liten inhängnad gård med leksaker ute, okej kaffe och god glass. Mina barn (snart två och snart tre) tycker det är så skoj där att de nästan glömmer att äta glass!
    Biblioteket kan man alltid besöka en regnig dag annars. Där finns också några byggklossar o dyl, vilket gör att man känner sig välkommen med barn.
    När ska ni hit? Kan tipsa om långgrunda sjöar.

• JennyS

Om ni kommer via södra Dalarna, så finns Säterdalen i Säter, en jättemysig "ravin" med mycket uteleksaker + levande fäbod. Skyltat från riksväg 70.

I Borlänge finns Aqua Nova, badlandskap (heter det så?) Framtidsmuseét och Charlies Lekland.

Svar på tråden Roligt i Dalarna??