Vilken färg till att måla trappa
Har en furutrappa som jag vill måla vit. Men vilken färg ska jag använda? Halvblank?
Har en furutrappa som jag vill måla vit. Men vilken färg ska jag använda? Halvblank?
Det skulle jag nog göra. Bara den inte blir halkig. Men helmatt brukar vara mer svårstädad, så halvmatt/halvblank är nog bäst. Ta en provburk och hör i affären vilken matthet den har, så vet du om du vill gå uppåt eller neråt eller om den var perfekt!
Vi fick rekommenderat att använda golvfärg och den är kanon. Sitter på bra och slits inte så lätt.
Mikkla - Är den hal?
Har hört att det finns färg med lite "grus" i som gör att själva trappstegen inte blev så hala.
Vi har Alcro Lokal Golvfärg som passar till just trä.Jjag tyckte att trappan var mycket halare innan vi målade om den. Enda negativa är att den ska torka i 16 timmar men det ska juh lackfärg också göra innan man kan måla om.
Halvblank golvfärg rekommenderade färgaffären när jag frågade. Sen kan man blanda in lite "grus" i sista strykningen om man tycker det blir för halt. Fast det struntade jag i - trappan blev inte halare än tidigare.
Däremot la vi trappstegsmattor för att förhoppningsvis skydda det mest utsatta ytorna. Slitigt var det men jag är nöjd för det blev en otrolig skillnad med lite färg!
drefseryd.wordpress.com/2009/05/29/en-vecka/