Snabb fråga ang. bettfel hos hund.
Får man avla på en hund med bettfel och får man ställa ut en hund med bettfel?
Får man avla på en hund med bettfel och får man ställa ut en hund med bettfel?
Så vitt jag vet så beror det helt och hållet på vilket sorts bettfel och vilken ras det rör sig om . Titta i ras standarden för din ras ,brukar stå ganska utförligt där vad som är diskvalicerande.
Sen kan du ju ställa ut även om hunden har bettfel men du lär inte vinna ngr större tävlingar.
Som Kitty säger så beror det mkt på graden av bettfel, vilket slagsbettfel och ras så ta o kika lite på rasstandarden. Prata gärna med din uppfödare också. De brukar ha koll.
Vad är det för bettfel?
Underbett, överbett snedbett
Det är en chihuahuatik med ett överbett på ca 3 mm tyckte jag hon sa.
Från Skk's rasstandard för chihuahua
"Bettet skall vara ett sax- eller tångbett. Över- eller underbett är
allvarliga fel. Alla anomalier i käkarna är att betrakta som mycket
allvarliga."
En chihuahua som har överbett är diskvalificerad vid utställning om du läser rasstandard. Det räknas som ett så kraftigt fel.
Man kan avla men man BÖR inte... varför föra vidare ett så kraftigt fel? Vid varje parning ska man fråga sig om hunden har några negativa saker som man inte bör föra vidare... hur skulle en kull utveckla rasen, positivt eller negativt?
OCH Nej det växer oftast inte bort fastän många uppfödare brukar försöka övertala köpare om det. Tro mig, just i denna fråga vet jag alltför väl vad jag talar om.
En chihuahua med överbett är en sällskapshund.
Ok tack då vet jag. Det är till sällskap vi tänkt henne men det kunde vara bra att veta bara
Min erfarenhet är oftast att man till en början vill ha hunden som sällskap men om man har en renrasig så kommer det en dag då man kanske vill ha en kull som ens egen hund är underbarast i världen, eller kanske ställa ut och visa alla hur fin ens hund är eller ja något sånt så jag är rätt kräsen med just diskvalificerande fel för det stjälper så oerhört mycket OM man en dag ändrar sig. Dessutom brukar inte prisnedsättningen vara med än någon tusenlapp och då tycker jag man ska/bör vänta för att ha alla möjligheten i framtiden öppna. Gällande chi så är det dessutom smart att ha en fin hund tycker jag i rent ekonomiskt tänk som dom är dyra i inköp men därmed även kan generera sin inköpskostnad och lite till om man tar kull...
Lycka till och fråga på om du undrar något...
Jag har en Bichon Frisè och vi var på en utställning på skoj när han va liten och då blev han diskad för att han hade två tänder på underkäken som pekar LITE innåt.
Angel Gbg skrev 2009-06-10 19:10:18 följande: