Min mage blir också aldeles uppsvullen. Jag läste i en artikel att det kan vara ett symptom det också så jag lägger in det.
Endometrios "indikera" ett för starkt immunförsvar
*Endometrios kan sätta sig i äggledare, utinblåsa, livmoder, äggstockar, tarmar, lungor
*Endometrios finns i vita och svarta härdar (VAD ÄR SKILLNADEN?)
*Bäckenadherenser
* Endometrios kan även sätta sig i bäckenbotten, slidgången.
* Tycker oxå att det verkar finnas ett samband mellan endo och migrän!?
* Det finns inget samband mellan graden av smärta och mängden endo. Smärtan beror på var de sitter, sammanväxningar och hur dessa ser ut. Man kan ha mycket endo fast lite smärta och tvärt om.
* sammanväxningarna kan vara av "inflammatorisk karaktär" (vilket påverkar smärtnivån)
Man kan få blod och slem i avföringen under mens
*Det kan göra otroligt ont att gå på toaletten under mensen.
*Många med endo lider av barnlöshet, bla pga sammanväxningar i tex äggledare.
* Väldigt svullen mage vid mens.
* Endometrios är en ärftlig sjukdom på moderns sida och överförs ofta till dottern. Om den ena systern har endo är chansen mycket stor att även den andra sytern har det.
* Många har mer eller mindre ont alla dagar i månaden, men med svårare smärta runt mens och ägglossning.
* Då man har endometrios blöder man stora mängder blod in i bukhålan istället för ut ur slidan, detta skapar stora smärtor. Blodet kapslas sen in av kroppen, och bildar choklad cystor.
*Endometrios gör miljön i livmodern sämre lämpad för en graviditet för embryot än hos en annan kvinna.