• beautifulones

Ska du stanna hemma på semestern?

Hejsan!

Jag läser att en av tre svenskar väljer att stanna hemma på semestern istället för att resa iväg någonstans. Dels för att finanskrisen slagit hårt mot vår ekonomi men också på grund av den stress som semestern ofta medför, man ska hinna med så himla mycket på dessa stackars veckor.

Tänkte höra om någon av er här på FL tänker stanna hemma i er hemstad på semestern? I så fall, vilken är anledningen? Vad planerar ni att göra?

Tacksam för svar!

Soliga hälsningar,
    Annika

• Svar på tråden Ska du stanna hemma på semestern?
  • Veronika

Ja, vi stannar hemma i år, visst känner vi av den ekonomiska krisen men sen ska jag föda i augusti.
    Vi ska försöka göra det bästa av situationen och bada på lokala stranden, göra korta utflykter och ha picknick och liknande.

• beautifulones

Veronika, vad roligt med nya bebisen! Ja, man får verkligen se till att göra det bästa av semestern även om man inte reser iväg någonstans. Kan nog vara rätt skönt också att bara ta det lugnt, då kanske man kan varva ner ordentligt!

• Elli47

Jag är ledig 8 veckor totalt med barnen, sambons företag har dock högsäsong så honom kommer vi knappt att se alls (han har eget företag). Vi brukar vara hemma mestadels, men även besöka lite släktingar. Ev åka på en sistaminuten ifall vi skulle ha turen att hitta något sånt... vilket kan bli svårt förstås. Ev far vi ner till släktingar i Sthlm en vecka eller så också. Men mestadels hemma. Vi har både pool och studsmatta och en älv... så vi klarar oss nog!{#lang_emotions_sunny}

• Mikkla

Jag hörde på radion att man myntat ett nytt uttryck: Hemester, det är när man har semester hemma. Det blir det får vår del i år. Vi var i Syd Afrika i vintras så då får vi stanna hemma nu. Vi tänkte leka turister i vår egen stad. Gå till turistinformationen och besök sevärdigheter, oftast har man dålig koll på sin egen stad. Sen blir det att grilla på stranden, bada, gå i skogen och hänga i trädgården. Kanske något besök till föräldrarnas sommarstuga oxå.

• Kristin24

Vi brukar åka till sommarhuset (pappas m syskon) på Gotland...men i år jobbar jag då så det blir att göra småutflykter häromkring.
    Barnen ska med mina föräldrar till vimmerby...så de får uppleva lite kul.

Vi åker aldrig utomlands.

Go och glad Kexchoklad
  • Mummy

Det bli ringet speciellt i sommar. Dels för att jag ska jobba en del (pluggar annars)
    men främst för att vi ska till USA i vinter.

• Hanniz84

japp, här blir det ingen semester eftersom vi ska ha barn 22juli.. o "vågar" inte åka nån längre stans..

ska dock på em 24timmars kryssning m svärmor+ familj o min mamma+ familj 26-27juni..

annars skulle vi ha åkt till Italien.., men men.. bebis e bättre..{#lang_emotions_laughing}
    o vi har ändå precis köpt radhus så finns ju en hel del att fixa med här..

• solfrost

Vi blir hemma i år.
    Mest för att stora tjejen tycker det är jobbigt att alltid vi ska åka och hälsa på släkt och att det är bättre att de kommer hit.
    Vi ska därimot göra dags utflykter i närområdet och tälta lite.

• lollsanT

Ja vi blir hemma i sommar. Vi får husleverans nästa vecka och ska ägna resten av året till att spika på det

• Lilla fii

Vi ska oxå spendera sommaren i sverige. Vi var i egypten i april...
    Blir att hälsa på hos kompisar som har sommarställen, lite olika utflykter beroende på vädret. Ska åka en weekend till budapest i oktober, så pengarna räcker inte till en utlandsemester i sommar oxå.

Sverige är fantastiskt på sommeren om vädret är bra..

Mamma till prinsessan Nomi 22/6-07
  • vackrastarflow

Ja jag blir hemma på semestern, mest pga att jag redan haft min utlandssemester i Paris för en månad sen. Och så kommer släkt hit som jag verkligen verkligen vill träffa.

• Zimlis

I Sverige stannar vi, men vi åker till västkusten nån vecka iaf.

Om vi stannar hemma så brukar vi göra sådana där små utflykter som man normalt sett inte gör dvs vi utforskar vad man gör som turist där vi bor Precis som Mikkia säger så upptäcker man saker i sin stad som man knappt tänkt på - man blir ju för hemmablind

Livet är en sexuellt överförbar åkomma med garanterad dödlig utgång.
  • Silme

Ja vi stannar i Sverige men det är bara för att jag ska värpa i mitten på juli
    Annars hade vi säkert åkt iväg!

Om allt går som det ska; BF 090717
  • Angels Fall First

Nope. Bor på Irland och jag är hemma i Sverige just nu. Sen åker vi ner till Rom 1,5 vecka. Resten av semestern blir vi hemma, eller typ. Jag har nog tänkt mig upp en sväng till Dublin iaf (bor nere i runt Cork).

mina svenska tangenter kommer och går
  • Cornbread

Vi skulle resa utomlands om vi inte fick vårt barn nu i juni/juli.
    Men vi är hemma i sverige nu o åker ist nästa år

• Kristin24

Alla som har svarat här hör inte till TS bild alls.
    Ingen som ställer in semester pga ekonomi nu under lågkonjukturen.
    Plus att de flesta av er redan varit på utlandssemester eller ska till hösten...

LOL

Go och glad Kexchoklad
  • funfactory
    beautifulones skrev 2009-06-08 13:57:01 följande:
    Hejsan! Jag läser att en av tre svenskar väljer att stanna hemma på semestern istället för att resa iväg någonstans. Dels för att finanskrisen slagit hårt mot vår ekonomi men också på grund av den stress som semestern ofta medför, man ska hinna med så himla mycket på dessa stackars veckor. Tänkte höra om någon av er här på FL tänker stanna hemma i er hemstad på semestern? I så fall, vilken är anledningen? Vad planerar ni att göra? Tacksam för svar! Soliga hälsningar, Annika
    Jag har inte pengar till att resa. Så jag ska jobba hela sommaren. Jag vet att jag kommer vara ledig en långhelg (fredag-söndag) det ska bli härligt. Annars är det jobb 6 dagar i veckan för mig....
    Nästa år kanske jag har råd..
  • evaoregon
    Mikkla skrev 2009-06-08 17:41:41 följande:
    Jag hörde på radion att man myntat ett nytt uttryck: Hemester, det är när man har semester hemma. Det blir det får vår del i år. Vi var i Syd Afrika i vintras så då får vi stanna hemma nu. Vi tänkte leka turister i vår egen stad. Gå till turistinformationen och besök sevärdigheter, oftast har man dålig koll på sin egen stad. Sen blir det att grilla på stranden, bada, gå i skogen och hänga i trädgården. Kanske något besök till föräldrarnas sommarstuga oxå.
    Staycation heter det här i USA, väldigt populärt även här.

en.wikipedia.org/wiki/Staycation
Svar på tråden Ska du stanna hemma på semestern?