kvällsrutiner för 3-månaders
Vad har ni för kvällsrutiner för era 3-månaders? När lägger de sig, var sover de, hur länge sover de etc?
Vad har ni för kvällsrutiner för era 3-månaders? När lägger de sig, var sover de, hur länge sover de etc?
Hade inga direkta rutiner när sonen var så liten..han sov och åt mest hela tiden...
Det ändras så mycket när dom är små, så att börja med rutiner så tidigt tror jag inte på..
Det är väl ändå att börja lite väl tidigt med rutiner? Vi började införa samma kvällsrutiner (om än väldigt flexibla) först när sonen blev runt året. Innan dess är de för små tycker jag.
Min son sov ofta i famnen hos mig när han var så liten, när jag kollade på tv eller satt vid datorn. Han ammades till sömns och ammas fortfarande till sömns av mig (av pappan vaggas han till sömns). Han är 15 månader nu. När han var så liten som 3 månader så var det helt olika när han somnade och hur länge han sov i stöten, från dag till dag.
vi har precis börjat med lite fasta rutiner... för nu har tjejen haft natt från 22-10 med ett eller två uppvak och det är jag inte så intresserad av. kommer ha fasta sovtider nu. morgon kl 7 och 45 min vila på fm 2h efter lunch 45 min vid fyra och godnatt vid 19... så får vi se hur det går. funkade bra förra v men sen fick hon spruta och var sjuk i tre dagar så då grusades rutinerna så nu börjar vi om. hon ammar i min säng till hon somar då flyttar jag över henne till sin säng. hon vaknar 1-2 ggr på en natt.
Enda riktiga "rutinen" är att han äter och får ny blöja samt läggs i mjukliften, antingen för att somna eller när han somnat. (Mjukliften tar vi sedan upp när vi lägger oss och ställer den i spjälsängen, så behöver vi inte störa honom genom att lyfta upp honom) Oftast blir det i samma veva som vi går och lägger oss, men ibland somnar han spontant vid 21 och ibland får jag vänta ut honom framemot midnatt för att han ska äta och komma till ro (t.ex. om vi varit hemifrån med honom på kvällen). Han vaknar på natten för att sova. Tiden varierar, ibland 2.30 ofta vid 3.30 och någon gång har jag fått "sovmorgon" till kl 5
Det är lyx att få sova 6-7 timmar i sträck!
Enda tillfället jag har rutin är på kvällen/natten. Min dotter somnar kl 21 (plus/minus en timme). Hon äter liggande och somnar. Sover sedan till kl 05, då hon vaknar (plus minus en timme) och äter för at somna om direkt och sover sedan till halv åtta (plus/minus en timme).
Hon somnar i vår säng, när vi lägger oss yfter vi över henne till spjälsängen, min man lyfter henne fram och tillbaka när hon äter. Hon hinner somna hos mig på nattmaten och lyfts över somnande igen.
Så har hon gjort sedan hon var 3 veckor, ingen invand vana utan hennes val.
Skall kanske tilägga att hon sover kanppt något på dagen oftast bara powernaps max 15 minuter.