• Smoschi

Sömnrutiner 5 månader

Hej,

Hur mkt sover era bebisar på dagarna? Min lilla 5 månaders tjej kan ibland sova 3-4 timmar i sträck på dagen och andra dagar så sover hon 1 timme vaken 2 sover 1 osv.. I bland sover hon 3 timmar på förmiddagen o inget på hela eftermiddagen utan somnar vid 8tiden på kvällen...
    I bland blir jag orolig när hon sover så länge i sträck, behöver jag vara det?
    Hon sover från 8-9 på kvällen vaknar 1-2 ggr på natten o sen sover hon till alltifrån 6 till halv 9.

Eller är det så att dom justerar detta med sömn helt själva? För hon är ju pigg o leker när hon är vaken..

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Sömnrutiner 5 månader
  • nick name

Man bör nog försöka hjälpa det lilla livet att sova med jämna mellanrum, men det är inte det lättaste.

För mina ser det ut så här:

TV1:
    nattsömn 20:00 - 06:30, nattmål runt midnatt
    förmiddagssömn: 10-12, el 10-13
    eftermiddagssömn: i vagnen 30 min vid 3-snåret, eller hemma 17-18

TV2:
    nattsömn: 20:00-08:00, nattmål vid midnatt och 05:00
    förmiddagssömn: 10-12, el 10-13
    eftermiddagssömn i vagnen 30 min vid 3-snåret, eller hemma 17-18

Sover de inget på eftermiddagen så blir de kinkiga och outhärdliga att göra med efter 18:30.

Jag skulle vilja att de sov två timmar på förmiddagen och två timmar på eftermiddagen, men det är verkligen svårt att få in en rutin på eftermiddagen tycker jag.

• Annaa

Hallå! Har en tjej som e 5 månader... Hon somnar ca 21 el 22 och sover oftast hela natten. Ibland till ca 10 på morgonen utan att äta Men oftast så äter hon vid 6-7 tiden o somnar om På dagen e det ungefär som din... Hon sover också långa stunder o ibland bara småvilor.. Man märker när de får för lite sömn, då blir de ju gnälliga. Det e ju så olika iaf med min, när hon fått mycket intryck så vill hon sova mer sen för att smälta alla intryck. Så jag tycker inte alls att du ska vara orolig. Var bara glad att hon sover bra

• Bubblan84

Vår 5 månaders tjej somnar vid 19 efter att ha ätit gröt och sedan ammats..sen sover hon vanligtvis hela natten fram till 06..somnar igen vid 8 till 11..sover sedan 14-16...detta är ca tider som kan variera med någon halvtimma/timmaa..men oftast ser dagen ut så här!

• Smoschi

Hej,

Då låter det som era små liv sover ungefär som min, det varierar lite från dag till dag på ngn halvtimma /timma.. Vad skönt, då sover hon iaf inte "för mkt" !
    Det var det jag var lite orolig för... just den här 3 timmars sömnen för jag har inte hört ngn annan jag pratat med vars barn sover så länge åt gången förutom i undantag men det har varit pojkar.. kanske är annorlunda med flickor...

Tack snälla för er input, känner mig lugnare redan! ; )

• the80girl

Är hon glad och pigg mellan sovstunderna så verkar det ju fungera.
    Min son gör såhär ungefär: Sover oftast hela natten till 06:30-08:00,vila mellan 10:00-12 el. 13:00. Sedan måste han sova ett em pass också vid ca 15:00 till högst 17:00.
    Detta är bara ett ungefär då tiderna varierar mycket! är vi borta tex hos någon vägrar han ofta sova och blir jättegnällig. Jag märker tydligt när han behöver sova men det är jättesvårt att FÅ honom att somna, på dagarna.
    Han är drygt fem månader kan tilläggas

• Smoschi

min tjej kommer nästan aldrig heller till ro om vi är borta ngnstans utan däckar i bilen eller direkt när vi kommit hem.. men blir inte nödvändigtsvis så gnällig utan det är lite från gång till gång.. men som sagt skönt att höra att era små sover ungefär lika mkt då!

• Bluebird6

Våra dagar

upp kl 5, sover 45-60 min kl 7
    sover 45-60 min kl10
    sover 45-60 min 12.30
    sover 45-60 min 14.30

Han klarar att vara vaken 2 timmar i stöten på dagen sen behöver han sova.

Sover för "natten" runt 18.30 efter en smakportion gröt & bröstet (17.30)
    vaknar 22 för mat & sen 3 eller 4.. efter det somnar han om till kl 5 om vi har tur..

Tycker din tjej verkar reglera sin sömn bra själv?! Om hon sover bra på natten & är glad emellan på dagarna så ska du se att det blir mera regelbundet senare..

Tycker hon verkar vara en alldeles vanlig 5 månaders.. :) Som du kanske märkt så finns alla varianter;) Bara att fråga runt i föräldragruppen så är ju alla "bäsar" olika..

• allakantralla

Har en 4,5 månaders som sover som en klocka:

Vaknar 7.30-8
    Sover 9.45-10.30
    Sover 12.30-14.30
    Sover 16.30-17.15
    Somnar för natten vid 19-19.30
    Ger honom mat klockan 04.00 under natten, annars sover han.

Om du och hon trivs med hur ni har det, och hon verkar må bra är väl allt i sin ordning?

Svar på tråden Sömnrutiner 5 månader