• salamanca

behöver trappa ner på min amning - hur-?

Den 14e blir sonen 7 månader. Jag hel ammade till han var 6 månader sedan började jag med mat & han äter bra samt ammar lika mycket som förut. Vissa nätter äter han hela tiden särskillt om han skulle " bli kvar " brevid mig i sängen. Han började krypa tidigt & sedan 1 v tillbaka så står han vilket gör att ha honom i sängen blir lite riskabelt. Jag får dessutom väldigt ont i nacke, rygg & händer a v att ligga ner & amma så läkaren säger att jag alltid skall sitta & göra detta , mycket spring nattetid kan detta bli..
    Hur gör jag för att trappa ner & tillslut sluta att amma? Vad skall jag ge i stället?
    Han tar inte napp eller flaska ( har provat massvis av olika sorter ). Han gillar inte välling men äter gärna gröt. Han somnar med amning.
    Som det är nu får han gröt,grönsaker, frukt,gröt & fri amning när han vill.

Jag tackar för all hjälp.

- Behöver bli av med värk, kunna åka hemifrån mer än 2 timmar & få sova....

• Svar på tråden behöver trappa ner på min amning - hur-?
  • salamanca

Skall jag försöka ge mat oftare kanske?

• milla   1982

hade turen med att slippa avvänjning eftersom Felix själv bestämde sig för att börja sova över nattmålen och på dagarna åt man nästan bara mat (endast 1 amning på em)

men så här hade jag tänkt sluta:
    Ge gröt innan läggdax.
    Natta utan amning, ev att pappa får rycka in så det inte luktar mamma/mjölk
    När han vaknar på natten, trösta och natta om (vyssanlull-tassar till sängen funkar kalas!) Felix har sen han var nyfödd haft en snuttefilt som ger trygghet. 
    Även nattetid är det ju bra om pappa kan rycka in i början, vi hade tänkt göra det över jul när han hade varit långledig.
    På dagarna kan du ju ge hela mål, introduera köttmål (om du tänkt att han ska äta det förstås)
    Dricker han vatten ur mugg/flaska?
    Har hört att det tar 3 veckor att bryta ett mönster och det har stämt för oss nu när vi bestämt oss för att Felix ska somna o sova i egen säng hela natten.
    Felix - 20080618 ~*~ lillasyster - BF20090929
  • Hoppfull mamma

Hej!
    Min lilla kille är fyra månader och jag håller på att trappa ner min amning. De råd jag har fått är:

Nr 1 sluta sova i samma rum!! Så länge han känner lukten av dig och mat så kommer han vilja ha tutte ofta. Sluta ge honom bröstet när han vill försök trösta med annat.

När jag skulle lära min son använda flaska köpte jag en Tommee Tippee som liknar ett bröst. Sen ammade jag honom men smög dit flaskan efter ett tag, då var han så inne i sugrörelsen att han bara fortsatte sen gick det bra. Napp får du nog träna med mera. Håll den kvar i munnen medan du smeker honom över kinden och gosar. Bara några tips kan inte lova att det funkar...

Nummer 2 Gör ett fast matschema och håll dig till det. Kan bli mycket grin i början men efter max en vecka kommer han ha vant sig. Min dag ser ut som följer
    08.00 Frukost = 200 ml ersättning
    11.00 Mellis i form av någon frukt
    13.00 Lunch kan vara potatis, palsternacka eller annat (fortfarande små portioner) + 120 ml ersättning
    16.00 Mellis i form av bröstet
    18.00 Middag = 200 ml ersättning
    21.30 Gröt och 120 ml ersättning
    Nattmålet består av bröstmjölk

Pumpa inte brösten mer än nödvändigt, dvs bara tills det slutar spänna i dom, annars fortsätter dom producera massa mjölk. Lycka till!

• milla   1982

just det, fasta mattider är kanonbra!

• salamanca

Jo, han dricker fint ur muggen( vatten) har försökt att lägga annat i men då grimaserar han bara & spottar. Har funderat på om jag skulle försöka att ge vällingen eller ersättning iskallt istället & se om han gillar det bättre, han älskar iskallt vatten nämligen ( bor i varma Spanien + att det hjälper mot tand stormningen )
    Tänkte be pappan ta nätterna men då först få bort dagarna - eller kan man börja med natten? Jag kan ju sova i gäst rummet i några nätter...
    Kött har de sagt här att man skall vänta till 7 mån så han fick lite skinka idag. Kanske jag kan dra i lite ersättning i hans gröt också!

Tack för ditt svar!

milla 1982 skrev 2009-06-09 22:17:47 följande:

hade turen med att slippa avvänjning eftersom Felix själv bestämde sig för att börja sova över nattmålen och på dagarna åt man nästan bara mat (endast 1 amning på em) men så här hade jag tänkt sluta: Ge gröt innan läggdax. Natta utan amning, ev att pappa får rycka in så det inte luktar mamma/mjölk När han vaknar på natten, trösta och natta om (vyssanlull-tassar till sängen funkar kalas!) Felix har sen han var nyfödd haft en snuttefilt som ger trygghet.  Även nattetid är det ju bra om pappa kan rycka in i början, vi hade tänkt göra det över jul när han hade varit långledig. På dagarna kan du ju ge hela mål, introduera köttmål (om du tänkt att han ska äta det förstås) Dricker han vatten ur mugg/flaska? Har hört att det tar 3 veckor att bryta ett mönster och det har stämt för oss nu när vi bestämt oss för att Felix ska somna o sova i egen säng hela natten.
  • milla   1982

Felix ´har aldrig gillat välling men ersättning har gått bra som tur är.

Ok då är det lite olika, är finns ju kött i 5månaders burkarna. 
    Du kan ju även ge honom urpumpad mjölk ur mugg, jag frös in mjölk i istärningar och blandade i maten och gav som måltidsdryck så länge det räckte (tyvärr sinade mjölken när jag åkte på magsjuka =( )
  • salamanca

Tänkte tillfälligt inte sova i samma rum då...
    Har provat TT & NUK som skall likna bröstet. Även MAM. Har också provat att smyga in mitt i ammning vilket endast bemöttes av en ytterst förorättad min =) Har provat de nappar som finns som skall vara så att han vill ta dem. Han älskade napp i några veckor när han var riktigt liten ( från 2v ) men så en dag så spottade han bara ut den.
    Matar på fasta tider men inte lika ofta som dig. Matar dock större portioner. Kanske skall ge oftare. Mera gröt & frukt då?

Tack för tips!
    Känns sporrande att höra från andra =)

Hoppfull mamma skrev 2009-06-09 22:22:24 följande:

Hej! Min lilla kille är fyra månader och jag håller på att trappa ner min amning. De råd jag har fått är: Nr 1 sluta sova i samma rum!! Så länge han känner lukten av dig och mat så kommer han vilja ha tutte ofta. Sluta ge honom bröstet när han vill försök trösta med annat. När jag skulle lära min son använda flaska köpte jag en Tommee Tippee som liknar ett bröst. Sen ammade jag honom men smög dit flaskan efter ett tag, då var han så inne i sugrörelsen att han bara fortsatte sen gick det bra. Napp får du nog träna med mera. Håll den kvar i munnen medan du smeker honom över kinden och gosar. Bara några tips kan inte lova att det funkar... Nummer 2 Gör ett fast matschema och håll dig till det. Kan bli mycket grin i början men efter max en vecka kommer han ha vant sig. Min dag ser ut som följer 08.00 Frukost = 200 ml ersättning 11.00 Mellis i form av någon frukt 13.00 Lunch kan vara potatis, palsternacka eller annat (fortfarande små portioner) + 120 ml ersättning 16.00 Mellis i form av bröstet 18.00 Middag = 200 ml ersättning 21.30 Gröt och 120 ml ersättning Nattmålet består av bröstmjölk Pumpa inte brösten mer än nödvändigt, dvs bara tills det slutar spänna i dom, annars fortsätter dom producera massa mjölk. Lycka till!
  • salamanca

Ja, råden är lite olika ibland men jag tar det lite med en nypa salt...
    Ersättning & utpumpad mjölk går inte heller hem..
    Han är lite bestämd när det gäller maten, får bara vara färskt lagat tex. Får helt enkelt prova & prova. Är så skönt dock att han äter gröt! Den skickas hit ifrån Sverige... liten special kille här =))

Tråkigt att inte mjölken räckte =(

milla 1982 skrev 2009-06-09 22:41:09 följande:

Felix ´har aldrig gillat välling men ersättning har gått bra som tur är. Ok då är det lite olika, är finns ju kött i 5månaders burkarna.  Du kan ju även ge honom urpumpad mjölk ur mugg, jag frös in mjölk i istärningar och blandade i maten och gav som måltidsdryck så länge det räckte (tyvärr sinade mjölken när jag åkte på magsjuka =( )
  • milla   1982

hihi, lyxigt att få gröten skickad.

men förstår dig, vi var i Turkiet nyligen och hade för lite gröt med oss, så vi köpte där, fy va äcklig den var! Och alldeles sträv i munnen blev man. Behöver jag säga att den slängdes fortare än kvickt {#lang_emotions_tongue_out} 
    Du kanske kan testa att ge utspädd kall ersättning så han vänjer sig vid smaken ? 
Svar på tråden behöver trappa ner på min amning - hur-?