• TyskMamma

medborgarskap för mina barn! Hjälp!!!

Mina barn är födda i Tyskland( - 05 och -08)
    Jag är svenska och min man är tysk.
    Tyska myndigheter påstår att barnen har dubbla medborgarskap men jag har ju hört att BARNEN måste vara registrerade i Sverige för att räknas som svenska medborgare.
    Jag har även hört att det räcker att mamman är svenska så blir barnen automatiskt svenska medborgare i och med att de "kom ut" ur mig.
    De har dock endast tyska pass för att de bor i Tyskland.
    Dessa motsägelser gör mig helt virrig!
    Hur är det nu då?!
    Är mina barn
    1. Tyskar?
    2. Svenskar?
    3. Både och?

• Svar på tråden medborgarskap för mina barn! Hjälp!!!
  • siamusen

Sverige maste ju veta om att de fötts för att de ska kunna bli svenskar automatiskt.

Har du anmält pa ambassaden?

Annars stämmer det ju att de automatiskt blir svenskar för att du är svensk. 2 av mina har svenska pass men det tredje har jag ânnu inte anmâlt, sa jag antar att han inte âr svensk pa pappret även om han är det automatiskt sa fort jag skickar in papprena.

• siamusen
    siamusen skrev 2009-06-08 18:20:32 följande:
    Sverige maste ju veta om att de fötts för att de ska kunna bli svenskar automatiskt.Har du anmält pa ambassaden?Annars stämmer det ju att de automatiskt blir svenskar för att du är svensk. 2 av mina har svenska pass men det tredje har jag ânnu inte anmâlt, sa jag antar att han inte âr svensk pa pappret även om han är det automatiskt sa fort jag skickar in papprena.
    Mina barn har dubbla medborgarskap alltsa.
  • Markisa

Hej!

Jag har en svensk väninna som är gift med en Mexikan och de bor i Tyskland. Hennes barn är svensk medborgare. Jag ska höra med henne. Men jag har också två medborgarskap, svenskt och från ett annat land. Mina barn blev svenska medborgare per automatik för att jag är det. Jag tycker att du ska vända dig till svenska ambassaden där du bor, de vet säkert hur du ska göra.

• TyskMamma

Nej de är inte registerade i Sverige. Men kan man göra det nu utan problem? Och var hittar man dessa papper?

• siamusen
    TyskMamma skrev 2009-06-08 18:24:03 följande:
    Nej de är inte registerade i Sverige. Men kan man göra det nu utan problem? Och var hittar man dessa papper?
    Ring ambassaden sa skickar de alla papper Det är enkelt.
  • ZozoDeLux

barn fodda av svensk foralder utomlands blir automatiskt svenska men du maste registrera dem via ambassaden. Finns ingen eg tidsgrans, men gor det i god tid innan du ska soka pass at dem, sa du hinner fa personbevis med registreringsnummer (motsvarar personnummer for utlandsfodda)

• meshido

Melinda har svenskt och tyskt pass. Hon föddes 2006 och då kunde man fortfarande lämna in passfoton tagen hos vanlig fotograf så då kunde vi ansöka om pass på ambassaden i frankfurt. Magnus är född 2008 och då hade de redan ändrat det och fotot måste tas på ambassaden i Berlin. Alltså har jag inte nåt svenskt pass åt honom utan bara tyskt. Eftersom jag är svenska och Andreas tysk är barnen automatiskt svenska och tyska. Magnus har jag bara anmält med namnet i Sverige och samordningsnummer måste ju anmälas på ambassaden men jag går till polisstationen när jag är hemma på semester nu i sommar och ansöker om samordningsnummer och pass. Då slipper vi åka upp till Berlin. Är lite väl långt för att ta kort

Kolla på www.swedenabroad.com

Det är svenska ambassadens hemsida och där finns också blanketterna som du behöver.

• Exelle

De är både svenska och tyska!
    Du måste anmäla det till ambassaden, så får de personnummer!
    Mina två äldsta barn är anmälda, men de två yngsta har jag ännu inte anmält.
    Ska väl ta tag i det jag med!

Svar på tråden medborgarskap för mina barn! Hjälp!!!