• Anonym (orolig)

Jätteorolig för födelsemärke...

Jag upptäckte för en liten tid sedan ett ganska litet födelsemärke på mitt ben, men fattade inte att det var ett födelsemärke, utan mer som en liten sårskorpa, som jag råkade pilla bort. Sen såg jag att själva fläcken var kvar men inget man kunde känna på huden, utan det bara syntes. Nu ser det ut igen som det gjorde från början, rödbrunt och lite upphöjt och rött i kanterna, ser inte särskilt bra ut Jag blir så sjukt nervös, att det ska vara hudcancer eller så, nu när jag är gravid o allt. Läste att födelsemärken som blir sår av sig själva ska alltid kollas upp.

uUch, ville bara skriva av mig lite. Ska ringa VC imorgon.

• Svar på tråden Jätteorolig för födelsemärke...
  • Cattis40

Hur stort är det? Är det mindre än 5 mm är risken mycket liten att det ska vara något farligt. Jag var själv på hud och avlägsnade ett födelsemärke och överläkaren sa att det är först i hans ålder (60-årsåldern) som risken ökar att det ska vara malign melanom. Självklart ska man vara uppmärkssam, och även söka läkare, men jag tror risken är obefintlig att ditt är malignt melanom. Däremot kanske de tar bort den för att den inte ska utvecklas till detta. Det gjorde de med mitt som vara i riskzonen för att utvecklas till detta i framtiden. Så besök VC/hud och be dem titta på det, men släpp oron!

• Anonym (orolig)

Försökte mäta, det är kke 2 mm eller så. Jag ska försöka släppa oron, behöver vara lugn i mig själv o spara krafter till bebisen.

• Cattis40

Är det bara 2 mm är jag tveksam till att de ens kommer att ta bort det, jag har massor och massor av märken som jag själv tycker ser tvecksamma ut, men de brydde sig inte ens om dem då de var för små.

• Anonym

Antagligen inget att oroa sig för eftersom det är så litet. Men för att oron ska lägga sig tycker jag att du ska gå till VC så att dom tittar på det och säger att bra att du kom men det är inget farligt

• Anonym

Jag vill inte på något sätt skrämma dig men känner man rädsla över ett födelse märke skall man gå till VC och ta bort det.
    Jag upptäckte att födelsemärke på mitt lår, ungefär 3-4 mm litet.
    Det var en brun prick med ett litet litet svart "stick" i mitten. Såg ut som om man "prickat" med en bläckpenna i mitten av det.
    Inte upphöjd eller kantig på något sätt, men det som gjorde att jag reagerade var att jag inte sett det tidigare.
    Beställde tid på VC och dom tog bort det fort och lätt.
    Dom sa att det såg inte ut som någon form av hudcancer men dom skickade det på analys. (standard på VC jag tillhör)
    2 veckor senare ringde dom från VC och ville jag skulle komma dit för analys proverna hade kommit.
    Fick då reda på att det var Malingt melanom som var i första stadiet.
    Fick remiss till kirurg mottagningen på sjukhuset där dom tog bort ytterligare hud med en viss marginal. (kommer ej ihåg hur mycket)
    Detta gjorde dom för att vara säkra på att allt blev borttaget.
    Dom första 2 årena gick jag på kontroll var 3:dje månad och sedan i gång i halvåret i 3 år.
    Nu efter 5 år är jag friskförklarad och har enl. läkaren inte större risk än någon annan att få tillbaka denna cancer sort.

Dom sa till mig att det är väldigt svårt att uttala sig om ett födelsemärke bara genom att titta på det. Bättre att ta bort det om man känner oro för det.
    Jag är tacksam att jag tog bort mitt och fick hjälp innan det blev allvarligare.

Därför råder jag dig att ta bort det, i dom flesta fall är ju födelsemärken helt ofarliga.

Maling melanom har ökat/ökar i åldersgruppen 20-30 år dom senaste åren och det beror mycket på våra solvanor och att vi inte skyddar oss tillräckligt.
    Benen och bålen är dom vanligaste ställena melanom utvecklas på.

Beställ tid på VC det kommer gå bra och din oro kommer släppa efter att du pratat med en läkare och ev. tagit bort det.

• 4familjen

jag har ett i ljumsken, som jag visade för vc som skulle skicka remiss till sjukhuset, har fortfarande inte hört något, över ett år sedan.

i dagsläget så är det 2 cm stort, fått som små svarta prickar mitt i, halva ligger liksom "över" huden som en flärp, och så är det som att den liksom spruckit i mitten så den nästan är i två delar själva märket...

borde kanske ringa och fråga vart fan min tid är nånstans... tiden går ju utan att man tänker på det....

• Anonym

4familjen
    precis som jag svarade innan så är det ju ofta helt ofarliga födelsemärken man har på kroppen.

Men det bästa är att ta bort det om man känner oro.
    Man gör det ganska enkelt på VC med lokal bedövning och sen skickas det iväg på analys.
    Tycker att det är otroligt slarvigt av dom att inte höra av sig till dig!
    Man kontaktar ju inte VC om det inte är för att man känner sig orolig och vill ha deras hjälp.
    Ring dom och stöt på.....

• 4familjen
    Anonym skrev 2009-06-08 23:20:02 följande:
    4familjenprecis som jag svarade innan så är det ju ofta helt ofarliga födelsemärken man har på kroppen.
    Men det bästa är att ta bort det om man känner oro.Man gör det ganska enkelt på VC med lokal bedövning och sen skickas det iväg på analys.Tycker att det är otroligt slarvigt av dom att inte höra av sig till dig!Man kontaktar ju inte VC om det inte är för att man känner sig orolig och vill ha deras hjälp.Ring dom och stöt på.....

när jag var där så sa dom att dom skulle skicka remiss till sjukhuset, för dom ville inte ta bort det på vc... får ta och ringa i veckan och höra med dom!
  • pumpkinhead

gå o kolla upp de. när ja kolla sist sa läkaren att man aldrig kan göra ett födelsemärke farligt genom att klia sönder det eller så. så att de blev en sårskorpa efter att du tog bort de ä ju inget det har gjort av sig själv

• Sweetheart86

Jag hade ett födelsemärke vid början av käkbenet.. men det pillade jag självklart bort.. har nu blivit som en vårta där istället. Självklart kan ja inte sluta pilla nu heller.. :/

• Anonym (orolig)

Tack för alla svar. Nu har jag fått en tid på VC den 25 juni.

• Anonym

Vad härligt för dig Trådstartaren att du skall få komma till VC.
    Man mår ju så mycket bättre när man tagit steget att kontakta läkare och fått en tid.
    Du skall se att det går bra och som jag skrev tidigare så i dom allra flesta fall är det helt ofarliga födelse märken.
    Lycka till!

• Anonym (Angel)

Aldrig någon som återberättar hur det gått?!

Svar på tråden Jätteorolig för födelsemärke...