• 2 stjärnor

Har jag rätt att gå ner i arbetstid när jag har små barn hemma?

Jag är just nu föräldraledig och ska börja jobba i höst. Jag är inte tillsvidareanställd utan går på ett vikariat som ska förlängas ett halvår. Jag vill helst inte jobba 100%, utan gå ner till 80%. Någon som vet om man har rätt till detta eller om det bara gäller de som är tillsvidareanställda.??

• Svar på tråden Har jag rätt att gå ner i arbetstid när jag har små barn hemma?
  • mika85

ja det borde du har rätt till

• Gladskit

Det finns lagar som säger att man inte får diskriminera anställda med olika anställningstyper (vikariat, fast anställda) och inte heller deltidsanställda. Och så länge du har barn under åtta år har du rätt att gå ner i tid.

• JA77

Rätt har du inte, det är upp till din arbetsgivare att avgöra.

• Catti41

Så länge du har barn under 8 år har du rätt till 25% arbetstidsförkortning. Det arbetsgivaren dock har rätt att bestämma om, i samråd med dig, det är hur arbetstidsförkortningen ska läggas.
    Det här gäller även dig som går på visstidsanställning.

• Ametrin

Ja, du har rätt att gå ner i tid och ändå behålla din heltidstjänst.

Föräldraledighetslagen (1995:584)
    Deledighet utan föräldrapenning
    7§ En förälder har rätt till förkortning av normal arbetstid med upp till en fjärdedel för vård av ett barn som inte fyllt åtta år eller som är äldre än så men ännu inte har avslutat sitt första skollår. Lag (2006:442)

Svar på tråden Har jag rätt att gå ner i arbetstid när jag har små barn hemma?