• Dripknot

Taxilegitimation!

Den 7/8 går prövotiden för mitt körkort ut och det innebär att jag kan ta taxiförarlegitimation och börja jobba som taxichaufför.

Hur går jag tillväga med taxilegget? Någon som vet? Ni som spekulerar men ej tagit det själva behöver inte besvära er. Svar från er som är taxiförare eller håller på att ta legget önskas.

• Svar på tråden Taxilegitimation!
  • Ulf Harrys Farsa

Vart bor du?

Taxi behörighet är idag bara ett teoretiskt prov hos vägverket (transportstyrelsen).

Sen kräver ju en del bolag "taxileg" typ Stockholms leg för att få köra hos Taxi Stockholm, 020, Kurir...

Skall du köpa en gammal taxi och köra själv är det bara behörigheten du behöver.

Tänk på att det är ett skitjobb med dåligt betalt :)

• grönt ljus

Ja, nu var det på det viset att dom som inte vet ett dugg, skulle inte heller spekulera i saken.
    "Ulf Harrys Farsa" spekulerar vilt och har noll koll!

Så här är det: Jag tog min taxilegitimation år 2005 och jobbar fortfarande som taxiförare, dock endast deltid.
    Det är ett ganska bra jobb tycker jag och intressant på många vis, lönen är inte speciellt hög men ändå okej, dessutom får man alltid lite dricks varje dag och räknar man till det på månadslönen så blir det helt klart en peng.
    Provosion kan också förekomma- detta är endast en bonus till dig som förare -grundlönen har du alltid.
    De två mest förekommande delarna som taxiförare i allmänhet arbetar med är privatkörning och samhällsbetald körning, privatkörningen är som bäst på helger och kan ge bra med dricks. Den samhällsbetalda körningen inkluderar färdtjänst, skolturer och sjukresor -vissa minibussar tar även rullstol och bårtransport.
    Samhällsbetald körning betyder lite mer stress och mindre dricks, men vissa tycker bättre om detta än privatkörningen eftersom man slipper dom fulla och dryga människorna.

Som taxiförare arbetar du som anställd.
    För att få äga en egen bil måste man starta ett aktiebolag och gå utbildning i ekonomi mm, detta kan man fundera på när man jobbat några år -men inte innan.

Det ställs vissa krav på taxiförare, bla:
    -Att man inte är straffad.
    -Allmän lämplighet.
    -Minst 20 år
    -God syn och hälsa

Vägverket/transportstyrelsen har information om vilka material och böcker du behöver, du kan läsa på egen hand eller gå en kurs som du själv bekostar -oavsett vilket du väljer så bokar du själv därefter dina prov.
    För att bli godkänd ska du klara av tre teoretiska prov:
    -Miljö och trafik
    -Yrkestrafiklagstiftning
    -Akutsjukvård och medicin

Därefter sker praktiskt prov -uppkörning.

Länsstyrelsen gör sedan en helhetsbedömning av personen och efter ett par veckor får du besked om du är godkänd, därefter får du din taxilegitimation.

Eftersom taxiförare arbetar i samhällets tjänst och har en utsatt position i tjänsten
    erhåller alla taxiförare tjänstemannaskydd.
    Den som angriper en taxiförare i tjänst med hot eller våld åtalas därmed för hot/våld mot tjänsteman.

Lycka till!

• Ulf Harrys Farsa

Vart skrev jag fel? var det bara "skitjobb" du hakade upp dig på?

Kör helgnatt i Stockholm eller nånannan storstad, så kanske du förstår vad jag menade.

Och man behöver inte ett AB för att ha ett åkeri.

• Ulf Harrys Farsa

När började dom med uppkörning igen?
    Det var för mig en nyhet, togs ju bort på 90 talet nångång.

• Ulf Harrys Farsa

Ulf Harrys Farsa skrev 2009-06-10 08:14:00 följande:

När började dom med uppkörning igen? Det var för mig en nyhet, togs ju bort på 90 talet nångång.
    "Infördes i April igen efter 9års uppehåll" tack google...
  • grönt ljus

Normalt sett kör jag i ystad-malmö området, det är klart att det är mer fylla och stök på en lördag natt jämfört med en måndag förmiddag -men helger betyder också mycket mer dricks!
    Ett taxiåkare måste ha ett registrerat aktiebolag enligt dom uppgifter jag har.
    Skitjobb? -nej, nio gånger av tio är det kul att köra taxi.

• Ulf Harrys Farsa

Då är det skillnad på taxi och övriga åkerier, persontransport eller paket - klart lite skillnad.

Svar på tråden Taxilegitimation!