• Miss Cee

När du går på visning!

När du går på hus/lägenhets-visning... vad tittar du speciellt på?

Det finns en massa trådar om vad man ska göra inför en visning, som säljare (homestyling-råd) men nu vill 'jag höra från andra sidan. Dvs att ni som går/Gått på visning berättar vad bi faktiskt registrerar och bryr er om!

Tex:

* Får du positiva vibbar av den "Obligatoriska överfulla skålen med citroner/limefrukter"?

* KOllar du i garderoberna?

* Bakom spisen? (Dvs drar du ut spisen?)
    * I spisen, kollar du där?
    * Kylskåpet?

* Stör det dig om det finns husdjursprylar i hemmet, om du inte kan hitta några skador eller liknande?

* Bryr du dig om vilka böcker som står i bokhyllan?

Helt enkelt: Vilka saker lägger du märke till när du går på visning och vad bryr du dig om?

(Det är alltså inom inredning-städning jag syftar, att man bryr sig om yta/läge/att saker fungerar etc är självklart)

• Svar på tråden När du går på visning!
  • Needy

Jag spanar in allt..blir förvånad att folk nöjer sig med att bo så fult.. :)
    Jag som har annorlunda smak kanske, men jag har aldrig sett varken på hemnet, eller på en riktig visning, någon som har det helt smakfullt inrett..
    - framför allt ska det vara rent.

Fast vill man ha huset struntar man ju i det..man får ju det till sitt eget sen!

Why be pretty, when you can be gorgeous?
  • manochtrebarn

Intressant fråga.
    Jag har varit på några visningar under våren och jag har ALDRIG ens tänkt tanken att dra ut spisen..

Visst öppnar jag en del garderober såsom inbyggda i ett sovrum för att se hur stora de är eller i hallen om det har varit några där och givetvis klädkammare/förråd. Jag har dock inte brytt mig om om det varit stökigt utan tagit på mig "rätt" glasögon. Försökt att se möjligheterna och inte bry mig om hur de som bor där nu har det om du förstår.

• Miss Cee

Kul med svar!

Grejen är att vi ska sälja nu och jag läser igenom sjöar med homestyling-tips. I mina öron känns många av dem rejält överdrivna, och därför vill jag veta lite vad normalt folk faktiskt tittar på och reagerar på när de går på visning.

Tex. står det alltid att man ska ta bort alla foton.
    Bryr sig folk verkligen om det står några foton på en hylla eller hänger ett bröllopsfoto på en vägg? Skulle ni titta på det och känna att "Här vill jag inte bo"??

• Needy

Ne precis..man ser ju SINA möjligheter...man struntar ju i det egentligen, men man kan bli förvånad många gånger =)

Men de säger ju att färska blommor o citroner i en skål är "tricket"

Why be pretty, when you can be gorgeous?
  • hellohanna

Grejen med fotona är att hemmet inte ska kännas för personligt, utan att potetiella köpare ska kunna "se sig själva" i huset.
    Plocka bort allt "rassel", ha rena ytor. Har du stora mörka gardiner, plocka ner dom och sätt upp ljusa tunna. Plocka bort mattor från golven om du har fina golv.
    Plocka i ordning i köksskåp o dyl ifall någon kollar (ganska många gör det!)

• Längta78

Vi springer som små illrar på visningar just nu. Det här tänker jag på.

Bort med mattor så att jag ser hur golven ser ut

Rensa bort så mycket som möjligt i badrummet så att det inte är massa shampoo, dushdraperier och krimskrams som skymmer hur ex. kaklet på väggar och golv samt dusch el. badkar ser ut.

Så lite tavlor och saker på väggarna som möjligt för att se hur de ser ut. Vem vet vilka defekter som gömmer sig bakom bröllopsfotot

Och...även om jag älskar djur så blir jag lite misstänksam om det finns djurprylar framme.

För övrigt kollar jag alltid i kylen av nån underlig anledning.......hederlig nyfikenhet kanske

Och... den där skålen med diverse frukt eller grönsaker känns alltid så onödigt framkrystad.

Lycka till

• Miss Cee

Härligt!

Det är ju det här jag vill höra: vad folk faktiskt kollar på när de väl står där!

Det är så lätt att säga/skriva att man ska göra det och det och plocka bort det och det, och att det är sååå viktigt. Men i verkligheten så är det kanske bara 1 på 1000 som öppnar kylen tex...

• Tutilure

Jag har alltid följt homestylingråden t.ex. superstädat och rensat, tända ljus, fräscha snittblommor, fruktskål, färska kryddväxter i köket, stora fräscha växter som står på golvet, lampor tända överallt, ljusa enfärgade gardiner m.m.
    Det har alltid gått bra när jag har sålt så det verkar ju funka.

Nu sålde vi med en vinst på 250 000:- och då har vi bara bott här i lite drygt ett år och budgetrenoverat (typ målat med billiga färger).
    Om man följer alla råden så blir det ju ett helhetsintryck som gör mycket för potensiella köpare. Man upplever det som fräscht och då blir man villig att betala mer.
    Visst det mycket jobb, men i slutändan är det ofta värt det.

♥ Minou, vår älskade ängel ♥
  • Bling1975

På en första visning när man bara känner sig för så tittar jag inte så noga på detaljerna, man har fullt upp med helhetsintrycket och de stora viktiga sakerna.

Yta och luft känns viktigt för mig, jag skulle känna mig mer positiv till ett ljust hus med öppna ytor än ett med mörka färger och mycket möbler. Ser det fräscht ut så känns det mer som en plats man kan tänka sig att bo på, mina kompisar köpte en väldigt stylad lägenhet och jag minns att jag var väldigt förtjust på deras visning.

Jag tittar på planlösningen, och därigenom möbleringen. Ser det konstigt möblerat ut kanske det beror på att det är svårmöblerat tex. och då kan jag ta avstånd.

Men jag är en av de få som faktiskt gillar att titta på tömda hus, då ser jag precis vilka ytor som finns och vilken potential huset har. Jag hade nog aldrig köpt vårt hus om det hade varit möblerat. Nu var det lättare att bortse från alla gamla tapeter och det turkosa porslinet i ena badrummet etc.

På andra visningen så synar jag huset mer i sömmarna, kollar på kvalitén på eventuell renovering, vilken förvaring som finns etc. Men jag kikar inte bakom spisen och öppnar inte alla garderober.

Finns det mycket konstiga saker kan jag dock tappa intresset men ändå gå runt och kolla på alla fula saker och fnissa lite med min man.

• Tecken

Husdjursprylar får mig att börja fundera. Särskilt kattgrejer. Alla "kattlägenheter" doftar katt(-piss) trots att ingen kattägare skulle erkänna detta... Jag tittar inte i garderober, men däremot i klädkammare, för att se hur stora de är.

Jag tycker inte om lägenheter som är stylade: bulldoft, citronskålar och jättestora tavlor går fetbort. Likaså fondväggar *ryser* Värst är det om det är en fondvägg i typ rött och så är alla andra väggar i rummet vita *ryser lite till*

Jag tittar på hur tapeterna ser ut, hur det ser ut mot taket, mönsterpassning osv. Jag tittar även på tecken på fukt vid balkongdörren. Jag kollar också om det ser ut som om någon försökt dölja någonting - vad döljer sig bakom det där helt omotiverade draperiet på mitten av väggen? Jag känner efter om golvet är "bubbligt". etc etc

Jag går nog in med en ganska kritiskt granskande blick

Svar på tråden När du går på visning!