• Anonym (Väntar...)

Hur lång tid för ett cellprov!?

Hur lång tid har det tagit innan ni som gjort cellprov fått era provsvar hem?
    Jag gjorde provet för över en månad sen och har fortfarande ej fåt svar..
    Jag har för mig att läkaren sa "ett par veckor"

• Svar på tråden Hur lång tid för ett cellprov!?
  • Mango Morsan

Ingen aning tyvärr, men jag ska sj iväg i morgon och ta ett prov.. Är ruskigt orolig o nervös :S Men hoppas på att de går bra trots att ja haft mycket ont i vänster äggstock/ledare.. eller ja ånstans där nere iaf :)

• Anonym

Upp till 6 veckor. Fast ser det ngt avvikande går det ofta fortare.

>Att ha ont i äggstocken/äggledare påverkar inte ett cellprov. Det visar enbart på cellförändringar i livmoderhalsen/tappen, ingen annan variant av cellförändringar någon annanstans i kroppen.

• Anonym (Väntar...)

Själva provet är inte så farligt att göra.. men att sitta och vänta..
    Har också haft problem en längre tid med ont. syntes inget på ultraljuden dom gjorde men jag har några polyper på livmodertappen som de tog prover på..
    man vill ju veta!

• Snooze

Jag tog provet på onsdagen och tisdagen veckan efter ringde dom...konstigt att det gick så fort när standard verkar vara minst några veckor...?!?

• A82

upp till 8 veckor hos oss....hör man inget efter 8 veckor ska man själv ringa och kolla

• Mrs Ru Barb

För mig tog det nog närmare 2 månader innan svaret kom.
    Garantera så dyker ditt svar snart upp och kan du inte vänta, dra dig inte för att slå en signal till mottagningen där de tog provet, iblans så kommer ju brev bort å det skulle ju vara olyckligt om det var just detta som du väntar på.
    Ring dem vettja, så kan du släppa detta sen!
    Ha en bra da!

• Anonym

5 veckor tog det innan jag fick svar. Trots att svaret var "avvikande" tog det så lång tid.

• Mango Morsan

Jag frågade igår när jag tog mitt cellprov hur lång tid de tar innan svar. Dom sa 2-3 v..

• sasssyy

de gånger jag har tagit (och det är MÅNGA pga jag har haft allvarliga cellförändringar) har jag fått höra att 2-3 veckor.. hör man inget har man inga förändringar och kan andas ut...

SJälv brukar jag dock ändå ringa efter 3 veckor och höra efter för att vara på den säkra sidan

• Anonym

Tror det är olika i olika kommuner.

• Anonym (Väntar...)

Mina dröjde ca 7 veckor.. hade dock inga konstigheter som jag var rädd för :)

• Anonym
    Mango Morsan skrev 2009-06-10 12:37:39 följande:
    Jag frågade igår när jag tog mitt cellprov hur lång tid de tar innan svar. Dom sa 2-3 v..
    hur har du ont på för vis?
Svar på tråden Hur lång tid för ett cellprov!?