• Miffy

Vad gör mot ont i handlederna efter att ha burit för mycket barn?

Hej alla föräldrar...
    jag har en hösäck till 14-månaders som inte alls sitter fint på höften som andra barn, utan böjer sig hit och dit när han blir buren. Har nu de senaste två månaderna fått väldigt ont i handlederna, kan inte luta mig i händerna när jag sitter på golvet och det smärtar när jag ska öppna tunga dörrar.
    Har någon haft samma och har något tips på hur jag kan få bort det?
    Försöker bära så lite som möjligt, men det blir ju ändå en del i och ur barnstolen och sånt...

• Svar på tråden Vad gör mot ont i handlederna efter att ha burit för mycket barn?
  • allaminaliv

Hej
    Det låter som att du har fått en inflammation någonstans i handleden.

Vila är rådet från mig och använda sån här inflammatorisk salva på apoteket.

Mitt andra tips är att gå till doktorn. Han kan skriva ut bättre antiinflammatorisk medicin och kanske även sjukskriva dig ett par veckor.

Som tredje steg bör din läkare skicka remiss till handkirurg. Han kan bättre diagnostisera vad du har för problem. Det kan din läkare skicka remiss om. Handkirurgen kan besluta om du ska få kortisoninjektion eller operation.

Bor du i Stockholms län, så har du alltid ett vårdgarantinummer att ringa om kötiden till handkirurg är mer än 3 månader, då kan de skicka remissen till ett annat sjukhus.

• Pinje

Jag har haft ont, en kompis också, är visst också vanligt bland barnskötare och förskollärare. Kontakta läkare eller sjukgymnast och få hjälp (en del kan få stödskenor till händerna).

• 071001

Jag har likadant! Handleden gör ont och jag kan inte använda den alls. Gå till doktorn sa min man, men kan det inte gå över av sig själv?

• soso

Det finns handledsstöd att köpa på apoteket, som avlastar lite och framförallt hjälper dig att hålla handen i bra vinkel och inte böja den konstigt. Fast det blir ju lite svårare att bära. Som korttidslösning så kanske det kan hjälpa till att avlasta..

Annars tycker jag att tipsen ovan är bra. Sök läkare! Eller kanske om man vilar länge nog... men går det med barn?

Jag fick något liknande när jag jobbade ett tag på förskola (men inte jätteont). Det tog tid (alltså säkert uppemot 1 år) efter jag slutat tills det gick över helt och det kommer lätt tillbaka, så nu när jag har barn så försöker jag tänka på hur jag håller och lyfter för att inte snedbelasta handleden för mycket.

• 071001

Ingen mening att vara sjukskriven direkt, men vila handleden är nog ett bra tips.

• Pinje

Har ni rejält ont? Då upprepar jag: gå till läkare och/eller sjukgymnast.
    Tar lång, lång tid att "gå över av sig självt". Fundera också över vilka lyft man kan undvika, kan barnet självt med stöd klättra i barnstol, upp på skötbord mm. Min svärmor med svåra ryggproblem är jättebra på sådana knep så hon instruerade mig!

• piggen

Det hade jag, fick inflammationshämmande utskrivet (diklofenak) men det gick inte över helt förrän han började gå....

• Dr Mupp

TRäffa en läkare som kan ge dig rätt medicin och skaffa sen en bärsjal så slipper du slita ut dig helt

• 071001

I mitt fall är barnet över 2 år så jag kan minska på bärandet helt klart. Är det vanliga vc jag vänder mig till i första hand?

• saris2008

För det första måste du gå till läkaren för att få det undersökt, sen kommer säkert läkaren skriva remiss till en sjukgymnast som kan ge dig både övningar kanske nåt slags stöd. Du ska absolut inte börja med någon egenvård. Risk finns att det blir kroniskt om du inte får rätt hjälp.

Ring din vårdcentral och boka tid.

• myran1973

Jag tycker du ska söka till en arbetsterapeut. De är bra på att prova ut handledsstöd till personer med besvär och ge ergonomiska råd. En duktig arbetsterapeut kan också ungefär bedöma vilken sorts skada det rör sig om. Sen är det väl aldrig fel att gå till en läkare och få det bekräftat, en diagnos. Det är nog bra att gå så tidigt som möjligt, innan besvären blir så stora att en handkirurg måste bedöma besvären.

• 071001

Ni har så rätt, jag ska boka en tid. Har aldrig varit speciellt sjuk av mig eller haft krämpor så det känns så främmande att ha ont.

• Ossie

jag fick handledsinflammation i båda händerna när lillen var tre månader, och gick till läkarn för att jag hade så j-la ont och knappt kunde ta hand om min bebis. Men den läkarn hjälpte mig inte mycket, tyckte jag skulle köpa en bärsele för att inte bära omkring på bebben så mycket, salvor o tabletter kunde jag ju inte ta eftersom jag ammade.

Efter ett tag gick jag till en annan läkare. Hon insåg mitt problem och gav mig stödskenor och skickade mig till sjukgymnastiken. Det hjälpte enormt, så stå på dig tills du fått både ock.
    Ett tips var också att lägga på ett tjockt lager av kvarg i en kompress (kesella?-typ - kolla på Lidl om du har ett i närheten, de har tyskt Quark) - det kyler och ska enligt tyska läkare och sjukgymnaster även lindra inflammationer. Det är iaf viktigt att kyla, tio-femton minuter om dagen. Och att försöka avlasta handlederna, förståss.

Hoppas det blir bättre snart!

• Ossie

jo, en sak till: man kan också kyla med is, tex om man fryst vatten på en glasspinne, som man stryker över handleden tills isbiten smällt, eller minst 15 min.
    Sjukgymnasten gav mig något som kallades "manuell terapi", dvs mer eller mindre massage och tänjning av hand och arm, fråga din sjukgymnast om han/hon gör sånt. Jag blev betydligt bättre efter två gånger redan.

• Miffy

Tack alla som svarat och tack ossie för jättebra tips! Ringde VC och har fått tid nu, 2 juli... segt men bättre än inget!

• Miss Mii

under tiden som du väntar att komma till doktorn: använd ett sånt där svettband man har på handlederna. Det värmer och stöder lite.
    Jag (och min man faktiskt) brukar få som du beskriver men inte alls så illa. Jag tar fram ett sånt svettband och har på dygnet runt i ca 1 vecka så känns det lite bättre.
    Det blir lite som ett bandage... Men enklare att ta på och tvätta! :)

• Squeezetoy

Du har fått jättebra råd hittills men jag tänkte tipsa lite till.

Om du har ett barn (likt mina) som gärna gärna vill sitta på höften och inte godtar mkt annat så finns det bärhjälpmedel även för det. T ex meihip eller scootababy. Här står en scootababy högst upp på shoppinglistan över önskade bärdon. 
    Vanlig sjal eller ergonomisksele kan också funka jättebra, t ex ergo och manduca kan man bära på höften med. Själv bär jag mkt i Ergon, lilla sonen tycker den är OK när jag rör mig inomhus, typ dammsugar eller skurar golv, men om jag blir stående vid diskbänk eller spis vill han inte sitta på magen och hamnar då jämt på höften, utan bärhjälpmedel eftersom jag inte vill knäppa om selen stup i kvarten. Gör det dock ibland för husfridens och min egen skull. 
    Min stora son har suttit mkt på höften men han är en duktig höftsittare så jag har aldrig haft några problem, förutom att armarna inte räckt till. Vilket jag förhoppningsvis råder lite bot på med en höftbärsele. 
  • mammamia72

Hej!
    Det låter som om du kanske fått karpaltunnelsyndrom, det är jättevanligt att man får det av att bära bebis, men även människor med tunga jobb tex byggnadsarbete och liknande kan också få det.
    Jag hade ont till och från i cirka ett år, hade stödskenor från Apoteket som jag hade på natten, det fungerade för mig. När vår son började gå blev det bättre för mig, men man får hela tiden vara uppmärksam så man inte lyfter "fel" eller för mycket.

Svar på tråden Vad gör mot ont i handlederna efter att ha burit för mycket barn?