• Millans hustru

Enkla brödrecept?

Hej på er! jag gillar när jag kan slänga ihop morgondagens frukostbröd medan jag kokar upp potatisvattnet till dagens middag typ. Har ett enkelt recet men det börjar bli bra tråkigt. har ni ideer på enkla bröd? De får gärna jäsa länge o mycket men inte vara avancerat o behöva knådas länge o dyl. Gärna lite av nyttigare variant?
    MVH Madde

• Svar på tråden Enkla brödrecept?
  • Helenas

Såg ett lätt och snabbt recept utan jäst på mjölkpaketet härromdagen. Missade att skriva av det och hittar inte på arlas sida. Men ett tips ändå kanske om du har mjölk hemma?

• Celin

Två varianter, som man kan göra i ordning, ställa i kyl över natten och grädda så man får färskt frukostbröd. Går ju att byta ut vanligt vetemjöl mot delvis ngt grövre för en nyttigare variant. // Celin

Linfröbröd

50 g jäst
    50 g smör, smält
    5 dl ljummet vatten
    2 nypor salt
    1 dl linfrö
    12-14 dl vetemjöl.

smält smör, rör ut jäst i vatten, och blanda med smöret. tills salt, linfrö och mestadel av mjöl, resten efter hand. Forma bullar (16st) och lägg på plåt. Klipp ett kors i varje bulle. Ställ i kyl över natten. Grädda på morgonen 225 grader ca 10 min.

Havreklibullar

50 g jäst
    4 dl kallt vatten
    2 msk olja
    1 tsk salt
    1 tsk socker
    10-11 dl mjöl
    4 msk havrekli

Lös jäst i vatten, rör i olja, salt och socker. Arbeta in mjöl. Dela i bullar på plåt (20st eller till baguetteform) strö havrekli över. Ställ med plast över i kyl. Ställ in i kall ugn, sätt på 225 grader och grädda 20-25 min.

• MariaK

Lisas Lavabröd - 2 limpor

1dl Russin
    3¼dl Rågkross
    3¼dl Vetekross
    8dl Vetemjöl
    1dl Linfrö
    2dl Vetekli
    1dl Mörk sirap
    1l Filmjölk
    1msk Bikarbonat
    200g Hasselnötter (hackade)

Rör ihop allt och lägg i två smörade brödformar.
    Gräddas i 150 i 90 minuter.

• Millans hustru

ja vilka kul recept! tack! ska kolla arla nu direkt ockås!

Svar på tråden Enkla brödrecept?