• morriis

Haha om jag har stekt ett SURT ägg - borde det inte lukta konstigt då?

Haha jag har en väldig fobi mot att äta saker, ex ägg, där det är nära "utgångsdatum".
    Stekte mig en omelett nu, och kollade efteråt på äggkartongen. Dom går ut den 11e.

Ooom jag nu skulle ha stekt ett ägg som är surt, borde det inte luktat konstigt då?
    Kan säga att äggen luktade inte konstigt innan dom vispades ihop.

!!****Helt Fucking Unbelievable Alltså****!!
  • Svar på tråden Haha om jag har stekt ett SURT ägg - borde det inte lukta konstigt då?
  • Birgitta2

Ägg håller låååååångt efter utgångsdatum. Och visst borde det lukta. Om bästföredag är idag så kan du äta de äggen även om 14 dagar. Värre med mjölk, de håller cirka 3-4 dagar efter bästföredatum.

Och går dina ägg ut den 11:e så är det verkligen ingen fara. Du hade kunnat äta dom i slutet av juni faktiskt.

• ashera

Ägg håller oftast långt efter utgångsdatum. Jag har använt ägg som säkert varit en vecka gamla eller mer, och jag har aldrig ens knäckt ett surt ägg i hela mitt liv.

• morriis

Brukar alltid ha färska ägg hemma, men hade inte det nu.
    Kunde bara äta hälften nu, för sen fick jag en massa idéer i huet.
    Och nu när ni pratar om mjölk så kom jag på att jag inte kollat den :S

• morriis

Tack för hjälpen förresten!

• skorpionen80

Bäst före-datumet på ägg gäller om du har dem i rumstemp. Har du dem i kyl håller de ytterligare några veckor.

• morriis
    skorpionen80 skrev 2009-06-09 09:02:29 följande:
    Bäst före-datumet på ägg gäller om du har dem i rumstemp. Har du dem i kyl håller de ytterligare några veckor.
    Vaa? Finns det verkligen folk som har dom i rumstemperatur? {#lang_emotions_undecided}

Oj vad jag har slängt i onödan Tur inte maken vet om detta ni skriver :p
  • Gurkan

Enklaste sättet att testa om ägget är färskt utan att knäcka det är att fylla en stor bunke med kallt vatten. Stoppa i ägget. Sjunker det är det färskt men flyter det bör du undvika ägget (ägg som lättar lite lite från botten är helt okej de med!).

Mjölk kan hålla tre-fyra dagar efter, grädde upp till en vecka. Likadant med creme fraiche. Det viktigaste är att lukta många gånger känner man direkt om livsmedlet är dåligt. Konserver håller alltid längre än det står på burken. Lagade till en burk bönor häromdagen som enligt burken var tre månader gammal, funkade ypperligt!

Här äter vi inte efter datummärkning utan efter hur det luktar.

• Tokfrjant
    morriis skrev 2009-06-09 09:04:55 följande:
    Vaa? Finns det verkligen folk som har dom i rumstemperatur? Oj vad jag har slängt i onödan Tur inte maken vet om detta ni skriver :p
    Iaf i våra affärer där vi handlar, så förvarar de äggen i rumstemperatur. Butikerna får inte sälja varor som har gått ut så bäst-före betyder ju inte att varan blir dålig efter en dag, varan är bara bäst före det datumet.
  • Lindis 73

Har knäckt ett surt ägg en gång och det lovar jag att det känner man på lukten!!!!

• skorpionen80
    Vaa? Finns det verkligen folk som har dom i rumstemperatur? Oj vad jag har slängt i onödan Tur inte maken vet om detta ni skriver :p
    Om inget så brukar ju affärerna ha dem i rumstemp.
  • Birgitta2
    Gurkan skrev 2009-06-09 09:05:57 följande:
    Lagade till en burk bönor häromdagen som enligt burken var tre månader gammal, funkade ypperligt!Här äter vi inte efter datummärkning utan efter hur det luktar.
    Oöppnade burkar är inga problem att äta när det gäller bästföredatum. Däremot: sillinläggningar! Sillburk som är öppnad håller sig i tre månader om det är klar vätska i. Men sill, såsom ex.vis senapssill och andra "icke klara" vätskor i, håller sig bara i tre veckor. Googlade i vintras med tanke på att jag hade en jäkla massa gamla sillburkar i kylen. De var ju bara att slänga (var från midsommaren).
  • skånetös78
    Visst kan man ha dem i rumstemperatur, tänk på att de värps i rumstemperatur!
  • fin4

Råkade göra havregrynsgröt i dag på ett år för gammal havregryn, märkte för sent detta. Menodet smakade smaskens, eller så gott som det kan smaka och jag lever tre timmar efter :). Ägg håller länge i kyla och de mesta maten gör detsamma så lukta och smaka är bästa kollen. Tänk förr i tiden när inte datumstämplar fanns. God hygien, rätt tillagning och förvaring är dock AO.

Svar på tråden Haha om jag har stekt ett SURT ägg - borde det inte lukta konstigt då?