• Boppi

Astrid Lindgrens värld, bästa tipsen?

Vi ska åka till ALV i början på augusti och skulle vilja ha lite tips på vad man ska tänka på!
    Ska bo 3 nätter på campingen i egen husvagn och gå 2 dagar i parken. Barnen är pojkar, 4,5 år och snart 2 år.

Alla tips och råd råd välkomnas!

• Svar på tråden Astrid Lindgrens värld, bästa tipsen?
  • Stårschan

Ta med regnkläder och stövlar. I övrigt tycker jag att de har tänkt på allt på det stället, så det räcker med att man har med sig själv och en plånbok!

• Stårschan

Helt ärligt - de har tänkt på allt åt dig. Det står skrindor direkt innanför dörren, alla barn får ett armband där man skriver upp föräldrarnas mobilnummer ifall barnen skulle komma bort, det är fritt fram att gå ut och in genom grindarna om man skulle behöva något ur bilen, det är aldrig långt till toaletter...

• Laire

Det är ett superbra resmål! Akta bara för Karlsson på taket vill gärna sno mat av en!

Nu var det ett par år sedan jag var där men vad jag förstod så var maten inte den billigaste så lite färdkost om det skulle vara ett problem (kylbag i skrindan är perfekt). Och så oömma kläder eftersom parken inte bara är för att titta på

Hoppas ni får kul! Jag har varit där två gånger som tonåring med familjen och även jag älskade stället trots att jag var stor.

Många som yttrar sig har ingen egen åsikt, bara motsatsen till alla andras.
  • evolyn

hoppa över pannkake buffén som finns i en liten bod,när vi kom och skulle äta där var pannkakorna slut,det var 3 före i kö och det tog 1½ timme innan det fanns pannkakor så vi fick äta,riktigt slöseri med tid,så jag skulle nog tagit med mat.

• Boppi

Tack för era tips!

Stor plånbok, regnkläder, matsäck är noterat!

Hur är skrindorna? Är det rejäla i trä?

Finns det grillplatser? Picknickplatser?

• Stårschan
    Boppi skrev 2009-06-10 15:46:04 följande:
    Tack för era tips!Stor plånbok, regnkläder, matsäck är noterat! Hur är skrindorna? Är det rejäla i trä?Finns det grillplatser? Picknickplatser?
    Rejäla träskrindor som håller för en fyraåring, en sexåring och en ryggsäck full med regnkläder. Picknickplatser finns. Minns inte hur det var med grillplatser.
  • Kodia

Titta i programet vilka tider föreställningarna är, och vilka tider figurerna finns på plats, och planera efter det! (Jättetråkigt att komma till "husen" när figurerna precis försvinner...)

Ta med mat och dryck, som någon annan tipsade om!

• meya

Skavsårsplåster och vattenflaska är värt att skriva upp

• LeWi

Som Kodia säger - kolla på programmet första dagen och eftersom ni har två dagar på er kan ni planera så ni får se det mesta och ändå hinna leka "nästa träd" med Emil och allt sånt
    Mina barn tyckte att allsången vid lilla scenen var väldigt rolig med så den rekommenderar vi!

I reject your reality and substitute my own.
  • Miss Lau

Nu är det visserligen ett par år sedan vi var där men då fanns det en väldigt prisvärd frukostbuffé. Och medan man åt kom figurer från parken och underhöll och sen fick man gå in i parken via restaurangen vilket var väldigt smidigt och enkelt. Så om frukosten finns kvar rekomenderar jag verkligen den, annars har de nog tänkt på det mesta redan

• Dino78

Har precis kommit hem från ALV och herregud vilken upplevelse!
    Kan som redan sagts rekommendera att man kollar upp tiderna de är där (finns att skriva ut som pdf-fil på www.alv.se) och dela upp attraktionerna på de dagar man är där.
    Det finns gott om lekplatser i parken så oömma kläder är bra tänka på och massvis med ställen där amn kan äta medhavd picknick.
    Skitdyrt äta på plats, t ex pannkaksbuffén kostar 75:- för en vuxen, och annan mat mllan 75-90 för en vuxen. inga enorma portioner heller. All dricka kostar 20:- flaskan, och kaffe och fikabröd är dyrt det med. Vi hade med oss mat.

Skrindan är inte så stor, min 4-åring kunde sitta med raklånga ben och så en kylväska fick plats. Kostar 20:- och den hyr man direkt vid entrén.
    Man kan köpa biljetter direkt online på www.alv.se så slipper man stå i kö för att köpa biljetter på plats utan kan bara gå in direkt.

Parkering kostar 40:- /dag.

har lagt upp en del bilder från mitt besök i min blogg om du vill kika lite.

DIF i själ och hjärta dino78.blogspot.com/ Djurgårn tills jag dör
  • Dino78

En sak till...föreställnignarna vid stora scenen bör man komma i tid till. Nån halvtimme innan om man vill ha schyssta platser. Vi gjorde som så att vi köpte glass precis vid scenen (Gyllene glassen i Törnrosdalen) och så satt vi och åt den på bänkarna i väntan på föreställningarna. Då slapp dottern bli uttråkad.

DIF i själ och hjärta dino78.blogspot.com/ Djurgårn tills jag dör
  • Boppi

Sista-minuten tips, någon?

Snart är det dags..

• SVejsan

Nja, skit dyrt för maten skulle jag INTE säga, eftersom vilken lunch på en lunchrestaurang här somhelst (i stockholm) kostar inom det prisområdet. Det är det värt så man slipper dra runt på en skrinda i trängseln som man dessutom måste hålla koll på... Ha en schyst barnvagn till 2åringen så klarar du dig bra...
    Däremot så ta med vattenflaskor in som du kan fylla på i kranar inne i parken,

• Mayasmamma

hello Boppi!!
    hur är läget

vad kul att ni ska till astrid lindgrens värld!
    jag var där när jag var liten, fast jag var lite för gammal tror jag...kommer inte riktigt ihåg ålder men det var ju över 8år.

vart hittar man pris information osv??
    värt att ha i tankarna

Hoppas att ni får det riktigt underbart!

Kram

• Mayasmamma

hello Boppi!!
    hur är läget

vad kul att ni ska till astrid lindgrens värld!
    jag var där när jag var liten, fast jag var lite för gammal tror jag...kommer inte riktigt ihåg ålder men det var ju över 8år.

vart hittar man pris information osv??
    värt att ha i tankarna

Hoppas att ni får det riktigt underbart!

Kram

• Mollymajs

Ja va där idag. Mitt bästa tips är att ha med regnjackor o paraplyer även om vädret ser ok ut. Idag va det kanon väder utom sista halvtimman innan stängning då öste de ner o många sprang ut med panik. Men med en rengjacka kunde man fortsätta strosa lite till

Bra tips på matsäck o ha med sig så korv i en termos o bröd. Inte mkt o bära på. Vi tycker int priserna på mat va så dyra men att slippa köa o äta presis just när vi vill gör att vi har mat med oss. Vi hadre två vagnar med oss. Barnden är 9 mån o 3 år. 3 årinegn gick dock mest men i den vagnen hade vi saker o den ställde vi lite här o var.

Hoppas på att vi hinner med en liten tripp till dottren 3 år o ja men det får bli efter högsessongen.

Svar på tråden Astrid Lindgrens värld, bästa tipsen?