• Stårschan

Om motorik - när är det OK att stå och gunga?

Inspirerad av en annan tråd blev jag nyfiken på hur ni andra FL-mammor och pappor förhåller er till barnens motoriska utveckling. När tycker ni att det är OK att barnen börjar ställa sig upp och stå och gunga i en helt vanlig storbarnsgunga.

Jag har alltid haft den inställningen att om barnen själva vill och försöker och det visar sig att de kan, så får de. Istället för att skrika "Akta så att du inte ramlar", så säger jag "Nu ser du till att du håller i dig ordentligt!".

Men vad tycker ni? Ska man verkligen skydda barnen från varje tänkbar risk, elelr är det OK att de trillar och får lite skrubbsår ibland? För det tycker nämligen jag.

• Svar på tråden Om motorik - när är det OK att stå och gunga?
  • Vill Nu

Dom måste ju lära sig själv. Så klart dom ska få trilla och få skrapsår... de har vi ju också fått när vi var små.

• Alle

Jag försöker att praktisera mitt föräldraskap efter tesen "Övervaka, ingrip endast vid livsfara" - så om min treåring får för sig att stå och gunga så håller jag ett extra övervakande öga, säger som du "Håll dig i ordentligt om du ska stå så där" och är sen beredd på att han kan ramla.

Varför ska man skydda dem från livet?

Man behöver ju inte medvetet utsätta dem för livsfara

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • DetVarEnGång

Ja, jag håller med dig TS. Men det förutsätter att man känner sina barn ganska väl. Jag vet ungefär vad min dotter klarar av, ibland kan jag bli orolig men för det mesta låter jag henne att testa.

• SanTan

Min stora dotter (snart 5 år) står och gungar på sin gunga. Lillasyster vill självklart göra lika dant. Hon har en likadan gunga men den är mycket lägre. Hon klarar av att ställa sig själv och att gunga (dock inte lika högt). Men kan hon stå och gunga så får hon (hon är 2 år och 4 månader)

Jag håller med TS. Kan dom göra så saker så får dom. Som att klättra i träd. Kan den stora tjejen klättra upp i trädet så får hon. Men om hon behöver hjälp att lyftas upp så får hon inte! (rätt enkel regel att följa )

Men självklart ska man hålla koll på barnen. Det är svårt med småsyskon, dom vill helst alltid göra som storasyskonen, även om deras motorik inte tillåter det och det blir en och annan bula!

Men självklart ska saker som är fara för livet undvikas!!!!

• Stårschan

Skönt att man inte är helt ensam om att inte vilja förbjuda barnen allt som är motoriskt utmanande. Det ger en lite hopp om livet.

• tru

jag förbjuder inte heller , däremot är jag livrädd. Men jag kniper igen käften allt vad jag kan. de slutade faktiskt med att dotter fick hjärnskakning förra året närhon var 2 år. hon klättrade i en klätterställning. efter det var jag faktiskt rejält rädd ett tag. men de gick över och hon fick klättra som hon ville igen.

• Madge

Kan barnen göra det ser jag inget hinder till varför man ska stoppa dem...

• TyskMamma

Min treåring hoppar från gungan och skriker högt när hon e i luften "Tiiitttaaa mamma!" Och efteråt säger hon stolt "sedde du vad jag kan! Niklas (lillebror) kan INTE hoppa så långt!"

Men jag säger allt till henne "Akta dig nu så du inte ramlar!" Till svar får jag bara "Jaaa då mamma! Jag aktar mig noooga!(för att sedan försöka ställa sig på ett ben på gunga i rörelse!")

• Cianna

Jag tycker du har en sund inställning. Härligt att du ropar "håll i dig" istället för "akta dig"!

• SCSI

Jag *uppmuntrar* min 4åriga bonus till att stå och gunga, så att han lär sig att ta fart nångång. men han vågar inte...

För de flesta barn så gäller väl tumregeln att de inte gör saker de inte klarar av (somliga av mina syskonbarn undantagna). Visst kan det se läskigt ut, men då talar jag bara om att jag faktiskt inte klarar av att titta på för att jag tycker att det ser otäckt ut, men om barnet känner att det klarar av det så visst, men jag blundar!

• Brunello

Har det kanske med att göra vilken sorts barn man har? Har man fått ett motoriskt aktivt barn som tidigt och ofta "tar för sig", klättrar, hoppar, studsar och håller på så blir man ju "van" vid barnet kan och klarar och helt oundvikligt också lite immun mot att barnet ramlar och slår sig. Har man däremot ett försiktigare barn så blir man kanske också lite "hönsigare" när de väl försöker sig på något?

Jag har ett väldigt aktivt barn, motoriskt långt framme och modigt. Däremot är hen inte alls "inne på" typ pärlplattor och avancerade målningar (snart 4 och inte tillstymmelse till huvudfoting, ritar fortfarand bara enfärgat "kladd") så DÄR är jag förmodligen mer hjälpsam än vad jag borde vara

• stresss

Mina barn har varit väldigt försiktiga av sig, så jag har snarare fåt säga: "ska du inte prova och gunga stående..."
    Ingen av dom har gett sig in i sånt de inte har klarat fysiskt.
    Men jag ser att andra barn är väldigt orädda och uppfattar inte faror, och deras stackars föräldrar måste vara uppmärksamma hela tiden...

till frågan i ts: det är inte fråga om ålder, tycker jag, utom en fråga om när man klarar av att göra det säkert.

• SCSI

Det har nog snarare med vilken sorts förälder man är än vad för sorts barn, skulle jag tro. Vi pushar den lilla kycklingpojken till att göra saker han inte vågar lita på att han klarar av när vi tycker att han faktiskt borde klara det, medan hans mamma åtminstone när han var yngre inte ens lät honom försöka saker han faktiskt VILLE pröva.

• Brunello

å andra sidan blir man väl den sorts förälder som ens barn behöver

• Cia o krabaten

Jag gör som du TS.
    Säger att hon ska hålla i sig.
    Dottern är en feg typ som nu vid 4 börjat stå upp.
    Sonen är 10månaders galning och som inte skulle tveka att ställa sig upp redan nu
    Men jag gissar att han kommer göra det nästa sommar när han är snart 2.. *Uj uj uj*

• Redberry

Min son är 2 1/2 år och står och gungar, han har alltid fått pröva sig fram...Men jag ska säga att jag tycker inte om när han är i de stora klätterställningarna där jag omöjligt kan nå honom....

Svar på tråden Om motorik - när är det OK att stå och gunga?