• Familytime

Blir ni trötta av Postafen?

Hej

Jag är gravid i v 10 och mår väldigt illa. Åtminstone så att det påverkar min vardag. Jag orkar inte göra någonting och kan inte laga mat till barnen utan att ta pauser hela tiden för att gå ut och andas luft.

I går testade jag Postafen som jag hade hemma (eftersom jag använder dem för åksjuka) och de funkade! VILKEN LYCKA!

MEN.... jag bli så ohyggligt trött av dem! Jag orkar ingenting och kan nästan inte köra bil! Igår höll jag bokstavligen talat på att somna vid ratten. Jag halvblundade och tyckte det var en utmärkt kombination till att vila ögonen, men ändå se skapligt... *smart* Det gick snart upp för mig att det är fullkomligt livsfarligt att köra bil när man är så trött att man lätt hade kunnat somna.

Jag somnade när jag skulle natta barnen kl 19.30. Vaknade i min äldsta sons säng en timma senare för att upptäcka att sängen var tom! Då satt han och kollade på TV! Men jag hade inte ens märkt att jag hade somnat!

Är det normalt att vara så här trött? Går det över? Jag hoppas kunna sluta med tabletterna nån gång i v 14 då illamåendet nästan alltid har gått över på mig..

• Svar på tråden Blir ni trötta av Postafen?
  • sakariasmamma

Jag blev precis likadan. För mig gick det inte över, men prova seaband. Det hjälpte hyfsat.

• Londa

Jag levde på postafen i ca en månad - kanske mer. Jag blev också trött, men bestämde att det var värt det. Jag undvek att köra bil och så, lämnade över mycket av hushållsarbetet, etc. Jag gick på maxdos till en början, dvs. en tablett innan jag gick och la mig, en ny på morgonen. När jag närmade mig v.12-13 så trappade jag ner och tog bara en på morgonen. Efter det började jag fasa ut och tog bara när jag kände att illamåendet kom krypande.

Ta det lugnt, kör inte bil och se tiden an. Förhoppningsvis går illamåendet över. Och gör det inte det så får du prata med din BM som kan skriva ut andra tabletter som du inte somnar av.

Lycka till!

• Pebbles82

O ja... Postafen var sömnmedel för mig! Åt det från v8 till ca v 16-17 tror jag (mer eller mindre efter behov).

Tröttheten var enorm, jag kunde inte hålla ögonen öppna mer än 3-4 timmar åt gången, sen behövde jag få vila ikapp lite. Hade tyvärr inget annat val än att köra bil, men gjorde det extremt försiktigt.

Testade lergigan comp - men det fick jag hjärtklappning och lite halvt ångest av, så gick tillbaka till postafen!

Är i v 35 imorgon börjar faktiskt må lite halvilla igen, så tror snart att mina postafen kommer åka fram igen!

• Familytime

Jag har givetvis redan testat seabands, vill inte stoppa i mig tabletter i onödan. Det är alltid sista utvägen för mig. Men det låter ju som om själva tröttheten inte går över... det var ju synd... eftersom jag är ensam med barnen på veckorna, så är min trötthet ett stort problem... Hmm... får fundera på detta... vad som är värt det och inte...

• Pebbles82
    Familytime skrev 2009-06-09 10:45:11 följande:
    Jag har givetvis redan testat seabands, vill inte stoppa i mig tabletter i onödan. Det är alltid sista utvägen för mig. Men det låter ju som om själva tröttheten inte går över... det var ju synd... eftersom jag är ensam med barnen på veckorna, så är min trötthet ett stort problem... Hmm... får fundera på detta... vad som är värt det och inte...
    Du kan ju fundera ut ett schema över hur du tar tabeletterna, det hjälpte mig en hel del att kunna arbeta på dagen. Illamåendet var ju nämligen som allra värst sent på kvällen och tidigt på morgonen. Så när dagsillamåendet lugnat ner sig LITE och jag inte behövde 2 tabletter per dag så tog jag en tablett vid ca 22-23 på kvällen, då fick jag sova mig igenom den värsta tröttheten, dessutom hade jag verkan av tabletten till ca 10 på morgonen!

Hoppas du hittar en lösning, det är ju hopplöst att må så dåligt!
  • FörstföderskAnn

Tips :

Jag mår också illa och blir jättetrött av postafen, fick tipset att prova "Lergigan Mite" av min doktor på mvc. Finns att prova receptfritt på apoteket, de är svagare så man tar dem 3ggr om dagen.

Fungerar jättebra för mig!
    (doktorn skriver ut storpack som är lite billigare)

• Emma 79

Jag blir både trött och förstoppad av postafen. Magen stannar av både uppåt och neråt. Att köra bil är inte att tänka på. Seaband funkade inte ett smack på mig. Nu har jag valt att kräkas vidare utan tabletter.

Svar på tråden Blir ni trötta av Postafen?