• Lukka

Någon som bor i Skåne som kan hjälpa?

Vi funderar på att bosätta oss i Skåne och vill bo i en mindre, naturnära kommun, men ändå så att det går att ta sig över bron till Köpenhamn varje dag, då min man ev. ska jobba där. Kan Eslöv vara ett bra förslag? Hur lång tid tar det t.ex. från Eslöv till Köpenhamn? Eller har ni några andra förslag på gulliga, mindre kommuner som skulle kunna passa och som inte ligger alltför långt bort?

• Svar på tråden Någon som bor i Skåne som kan hjälpa?
  • Vasen

Ska han åka tåg? Då kan skånetrafikens linjekartor vara ett bra ställe att börja på. Från Eslöv till Malmö tar det ca 30 minuter med tåget, sen får man byta där. Från Malmö C till Köpenhamns Hbg tar det också ca 30 minuter. Jag tror inte att tågen går sådär vansinnigt ofta heller (mellan Malmö och Eslöv alltså, Malmö-Köpenhamn går 3 gånger i timmen). Ska han ta bilen, kanske bil till Svågertorp (Malmö Syd, som det storstilat kallas) är kanske Torup, Bara och andra småbyar österut ett alternativ? Svedala?

Jag skulle inte kalla Arlöv eller Oxie "gulligt".

• Det var litet bättre förr

Eslöv kan nog inte kallas gulligt, dåligt med natur runtomkring (då är Höörs kommun helt fantastisk) men även andra delar av Skåner. Runt Lunfd finn s bara ett tyvärr trist åkerlandskap. En hel del droger bland unga, skolor som inte tillhör de trevligaste.

• choklad
    Vasen skrev 2009-06-09 13:18:08 följande:

Ska han åka tåg? Då kan skånetrafikens linjekartor vara ett bra ställe att börja på. Från Eslöv till Malmö tar det ca 30 minuter med tåget, sen får man byta där. Från Malmö C till Köpenhamns Hbg tar det också ca 30 minuter. Jag tror inte att tågen går sådär vansinnigt ofta heller (mellan Malmö och Eslöv alltså, Malmö-Köpenhamn går 3 gånger i timmen). Ska han ta bilen, kanske bil till Svågertorp (Malmö Syd, som det storstilat kallas) är kanske Torup, Bara och andra småbyar österut ett alternativ? Svedala?

Jag skulle inte kalla Arlöv eller Oxie "gulligt".

Åtminstone på morgonen går det 3 tåg i timmen till Malmö från Eslöv, varav ett fortsätter vidare till Köpenhamn så man inte behöver byta. Utan byte tar det 1 timme till Köpenhamn, med byte 1 timme och 10 min.
    Det var litet bättre förr skrev 2014-07-22 12:41:55 följande:

Eslöv kan nog inte kallas gulligt, dåligt med natur runtomkring (då är Höörs kommun helt fantastisk) men även andra delar av Skåner. Runt Lunfd finn s bara ett tyvärr trist åkerlandskap. En hel del droger bland unga, skolor som inte tillhör de trevligaste.

Det finns visst fin natur runt Eslöv, och om man kan tänka sig att ta bilen typ 20 min finns det massor! Jag tycker Eslöv är ett väldigt bra alternativ, och har ett oförtjänt dåligt rykte som hänger kvar sen det för typ 50 år sedan kallades för Sveriges tråkigaste stad i något tv-program.

• xSundanceKid

Sjöbo ligger ju en bit bort men väldigt fint. Bussar in till Malmö går nog 1-2 gånger i timmen sen är det lätt att bara ta sig över till Köpenhamn med tåg. Annars så Ystad. Går tåg därifrån till Malmö. Hur ofta vet jag dock inte :p

• Fontana

Förslaget att titta på Skånetrafikens tågkartor var bra!

Om ni tänker er att skaffa hus/villa tänk också på läget: Priserna varierar kraftigt. Malmö, Lund, Höllviken, Skanör-Falsterbo och av någon anledning Bjärred är dyra områden. Överhuvud taget längs syd- och västkusten. Kommer man sedan en bit in i landet kan priserna vara helt andra. Det finns områden in bit in som "ingen tänker på" och därför blir bostäderna billigare. Men det är klart, vill man ha tillgång till järnvägsnätet inom gång- eller cykelavstånd så blir det inget av de "glömda" områdena.

• Voluptuous Shalimar

Bor i litet samhälle i södra Skåne sedan ett halvår. Det ligger ca 30 minuter från Malmö och 20 min från Lund med bil, 40 med buss, ca 1 h från Kph inklusive bron då förstås. Så läget är ju väldigt bra. Tyvärr är alla dessa små ställen riktiga skithålor, folk vill absolut inte släppa in en och det finns inget att göra om man inte åker till Malmö (och ärligt talat inte mycket där heller). Lund är också en liten by, av de 80 000 invånarna är 75% studenter känns det som.

Jag hade inga speciella förväntningar på Skåne, med erfarenheten i bagaget kan jag säga - jag hatar att bo här. Även maken som på något sätt var lite entusiastisk inför att skaffa hus (jag ville ha lgh egentligen) har ändrat sig och skulle numer hellre bo i lägenhet i en större stad.

Kan inte rekommendera södra Skåne. Alls.

• Nalliwer

Tycker du ska titta på trakterna kring Höör om du vill kombinera natur, pendlingsmöjlighet till Köpenhamn och någorlunda rimliga huspriser.
    Finns många trevliga småbyar i trakterna också men då faller det på att ni antingen måste ta pågatåg eller bil till närmsta station med öresundståg. Exempelvis Tjörnarp, strax norr om Höör har inom kort pågatågsstation och är ett riktigt smultronställe för den som uppskattar skog och sjö.

• ploffsan

[quote=73685421][quote-nick]Voluptuous Shalimar skrev 2014-07-27

Bor i litet samhälle i södra Skåne sedan ett halvår. Det ligger ca 30 minuter från Malmö och 20 min från Lund med bil, 40 med buss, ca 1 h från Kph inklusive bron då förstås. Så läget är ju väldigt bra. Tyvärr är alla dessa små ställen riktiga skithålor, folk vill absolut inte släppa in en och det finns inget att göra om man inte åker till Malmö (och ärligt talat inte mycket där heller). Lund är också en liten by, av de 80 000 invånarna är 75% studenter känns det som.

Jag hade inga speciella förväntningar på Skåne, med erfarenheten i bagaget kan jag säga - jag hatar att bo här. Även maken som på något sätt var lite entusiastisk inför att skaffa hus (jag ville ha lgh egentligen) har ändrat sig och skulle numer hellre bo i lägenhet i en större stad.

[/quote]

Finns ju jättemycket att göra i Malmö och Lund! Var har du varit nånstans?

• Voluptuous Shalimar
    ploffsan skrev 2014-08-09 22:41:44 följande:
    [quote=73685421][quote-nick]Voluptuous Shalimar skrev 2014-07-27

[/quote]
    Finns ju jättemycket att göra i Malmö och Lund! Var har du varit nånstans?
    Nåja, jättemycket och jättemycket. Jag flyttade hit från Frankfurt, dessförinnan bodde vi i Stockholm. Lund dör kl 18, i Malmö kan man kanske hitta ett och annat men inte "jättemycket". 
  • ploffsan

Okej, Frankfurt och Stockholm är det nog mera Labans i. Dessutom är det svårt när man bor utanför städerna, 20-30minuter låter inte så mycket, men det är ju rena landet i Skåne 20-30 minuter utanför Malmö-Lund.

• Voluptuous Shalimar
    ploffsan skrev 2014-08-10 12:46:55 följande:
    Okej, Frankfurt och Stockholm är det nog mera Labans i. Dessutom är det svårt när man bor utanför städerna, 20-30minuter låter inte så mycket, men det är ju rena landet i Skåne 20-30 minuter utanför Malmö-Lund.
    Landet, jodu, det kan jag lova. Det finns en gård intill vårt hus, Idalagården, där de har diverse djur som man hör bräka, råma och kuckelikua titt som tätt. Känns ju som om man bor på en annan galax än tidigare. Säkert är det jättemysigt för någon som gillar landet, jag gör det INTE. 
Svar på tråden Någon som bor i Skåne som kan hjälpa?