• plantan

Vad tyckte ni om lustgas under förlossningen?

Hej
    Har kommit hem med min dotter och funderar över min förlossning.
    Jag fick en del olika bedövningar men hade en stor förhoppning gällande lustgasen. Min kära syster födde sina barn med enbart lustgas. Jag fick först sterila kvaddlar vilket jag inte kan rekomendra ngn. De gjorde ondare än värkarna att sätta och hjälpte inte. Iallfall åter till lustgasen, jag trodde jag skulle bli lite lullig men inget. Jag kände att ögonen inte riktigt hängde med men annars hade jag lika ont som utan gas. Jag säger att jag itne tycker den fungerar och får till svar att den tar inte bort smärta möjligtvis tar den udden av värken men mest är det för att ha något att göra under värk. Min sambo testade den och kände sig lullig. Undrar vad det är som gör att man påverkas olika av gasen. Hur upplevde ni andra lustgasen?

• Svar på tråden Vad tyckte ni om lustgas under förlossningen?
  • Mor84

Jag hade enbart lustgas under min förlossning och var supernöjd med den.
    Hadde ju fortfarande skitont såklart, men det var som du beskrev, att den "tog udden" av smärtan lite.
    Nu var jag lite besatt av gasen och andades hela tiden, så jag kände mig lite småfull faktiskt.

Man kan reglera mängden lustgas/syre på apparaten, du hade kanske inte så mycket lustgas.. kanske var därför du inte kände så mycket...
    Och att din sambo märkte mer av lustgasen beror nog på att han inte hade någon smärta att genomgå under tiden.
    Men som sagt olika reagerar nog olika på gasen, precis som med andra preparat.

• ballerinamuffins

jag blev segare, tröttare, men den hjälpte nog lite ändå.

jag var mer fixerad vid att andas, så konsentrera mig rätt mycket på det.

och när värkarna kom så höll ja hårt i masken, De va min kompis...

• snillis

Med första barnet fick jag panikkänslor av den så den användes bara under tiden som de satte EDA:n. Tyckte inte att den hjälpte direkt mot smärtan heller.

Med andra barnet hjälpte den inte ett skit så jag körde med enbart TENS som smärtlindring.

På mig har det alltså inte funkat alls.

• Aamamman

FY! Det är allt jag kan säga om Lustgas. Helt värdelöst. För mig blev det bara omedelbar baksmälla, ont i huvudet och ett rejält illamående. Jag har provat under båda mina förlossningar och det var lika illa båda gångerna. Kommer ALDRIG prova igen.

• Audrey Will

Tyckte lustgasen var vidrig. Den enda effekt den hade på mig var ett intensivt illamående, inget "rus" alls. Tappade fokus och fick svårare att klara värkarna pga. illamåendet. Jag rör aldrig den mer.

• Pelargonen

Födde ettan med enbart lustgas men hade då en högre dos än när jag födde tvåan. Tycker den är bäst på låg dos, smärtlindrar lagom och man blir inte snurrig.

• ballerinamuffins

hehe jag hittade dem knapparna man öka dosen med, men blev tillsagd rätt fort att inte röra;) synd, hade kanske haft skit skoj på förlossningen.
    ska nog röra denna gången med;)

• glad i livet

Jag använde inte lustgasen rätt då jag tyckte det var otäckt och äckligt. Ville dock inte släppa den utan hade den som nödfall om det skulle göra svinont, har ingen aning om den hjälpte eller inte. (Hann inte med någon annan smärtlindring).

• littlemum

Hade lustgas under första förlossningen. VÄGRADE att ta den andra gången även då de erbjöd mig den flera gånger. Föder mycket hellre utan någon bedövning alls!

Svar på tråden Vad tyckte ni om lustgas under förlossningen?