• Anonym (läskigt)

klomipramin är det bra???

nu har jag varit depprimerad rätt länge och ska börja med antidepp igen men när jag läser på fass om min medicin klomipramin 10mg så blir jag rädd för det verkar vara rätt mycket biverkningar .

känner att jag har ingen val, jag måste prova att ta dom ett tag för jag har utvecklat riktig ångest o social fobi som gör mig bara mer panikslagen för jag är fånge i mitt eget hem =(

är det nån här på FL som har några erfarenheter om just den här medicinen,,???

• Svar på tråden klomipramin är det bra???
  • Anonym (Bra meds)

Hej!
    Jag tar klomipramin 150mg och det har verkligen hjälpt mig!! Hade vanliga ssri/snri innan utan effekt på mig. Biverkningarna går över efter några veckor som typ svettningar, muntorrhet. Gått upp i vikt har jag gjort, men det är okej ändå tycker jag.

Jag har paniksyndrom med agorafobi och då hade jag en svår depression när vi bytte till denna medicin, nu är jag depressionsfri : ) också tack vare terapi och eget arbete förstås med att ta itu med ångestsyndromet.

• Anonym (läskigt)

Anonym (Bra meds) skrev 2009-06-09 13:46:42 följande:

Hej!Jag tar klomipramin 150mg och det har verkligen hjälpt mig!! Hade vanliga ssri/snri innan utan effekt på mig. Biverkningarna går över efter några veckor som typ svettningar, muntorrhet. Gått upp i vikt har jag gjort, men det är okej ändå tycker jag. Jag har paniksyndrom med agorafobi och då hade jag en svår depression när vi bytte till denna medicin, nu är jag depressionsfri : ) också tack vare terapi och eget arbete förstås med att ta itu med ångestsyndromet.
    fick du mer självmordstankar och ångest i början? för jag har redan kraftig panikångest och med d så får jag såna tankar på att avsluta livet.
    jag vill bara känna mig stabil och inte så rädd för allt.
  • Anonym (Bra meds)

Möjligen lite ökad ångest i början, men det var jag beredd på s.a.s. Det fasas ut efter ett tag. Självmordstankar? Nja, de jag hade var mer åt ångesthållet -typ TÄNK OM jag tar livet av mig?! Dvs jag ville eg inte utan var mest rädd för att jag skulle göra det. Det där är ju typiska tvångstankar som man kan lära sig att bra låta rinna förbi.
    Jag känner mig helt klart mindre rädd för allt. Jag har ju agorafobi så jag är det typ hela tiden, men ångesten har definitivt minskat så jag kan börja göra vanliga grejer igen.

• Anonym (läskigt)

okej men trappar man upp den veckovis för det står att jag ska börja med 10mg om dan och sen 2ggr 10mg, 150 mg verkar ju jättemycket.

jag ska försöka ligga på den lägsta dosen med tanke på att jag äter andra mediciner oxå

• Anonym (!)

Min man hade klomipramin och fick jätteläskiga biverkningar i form av muskelryckningar när han sov hela han låg och röck, svimmningar och ejukalitionsproblem. Heter det så? Han kunde iaf inte få utlösning. På honom försvan aldrig biverkningarna så han slutade ta medicinen. Därmed inte sagt att den kanske inte är den rätta medicinen för dig!!! Testa! Din läkare har säkert skrivit ut den till dig av en anledning.

• Anonym (läskigt)

Anonym (!) skrev 2009-06-09 14:19:33 följande:

Min man hade klomipramin och fick jätteläskiga biverkningar i form av muskelryckningar när han sov hela han låg och röck, svimmningar och ejukalitionsproblem. Heter det så? Han kunde iaf inte få utlösning. På honom försvan aldrig biverkningarna så han slutade ta medicinen. Därmed inte sagt att den kanske inte är den rätta medicinen för dig!!! Testa! Din läkare har säkert skrivit ut den till dig av en anledning.
    ja jag ska testa, , även fast jag e livrädd men jag kan ju knappast må sämre än vad jag redan gör.

hade efexor förut men slutade dumt nog med dom, hade inga biverkningar av dom förutom att jag svettades hela tiden.

vilken dos hade din man?
  • Anonym (!)
    Anonym (läskigt) skrev 2009-06-09 14:30:19 följande:
    Anonym (!) skrev 2009-06-09 14:19:33 följande: ja jag ska testa, , även fast jag e livrädd men jag kan ju knappast må sämre än vad jag redan gör.hade efexor förut men slutade dumt nog med dom, hade inga biverkningar av dom förutom att jag svettades hela tiden.vilken dos hade din man?
    Vet faktigst inte.
  • Anonym

Mig hjälpte den inte ett dugg. När jag var uppe i 3 piller per dag hade jag så jobbiga biverkningar och ingen lindring så jag slutade. Men så har jag en specifik orsak till min depression och flera läkare har sagt att innan det är löst kommer jag vara deppad. Jag tror överlag dåligt på antidepp-piller. Finns nog lika många som blir bättre av sig själva som blir hjälpta av piller och biverkningarna är inte att leka med. Men prova och se-innan kan man inte veta hur just du reagerar.

• Anonym (läskigt)
    Anonym skrev 2009-06-09 16:26:26 följande:
    Mig hjälpte den inte ett dugg. När jag var uppe i 3 piller per dag hade jag så jobbiga biverkningar och ingen lindring så jag slutade. Men så har jag en specifik orsak till min depression och flera läkare har sagt att innan det är löst kommer jag vara deppad. Jag tror överlag dåligt på antidepp-piller. Finns nog lika många som blir bättre av sig själva som blir hjälpta av piller och biverkningarna är inte att leka med. Men prova och se-innan kan man inte veta hur just du reagerar.
    hur länge åt du dom? jag känner press att jag måste va stabil inom 4 veckor för då börjar semestern, och den vill jag kunna njuta av utan social fobi och jordens ångest.
    åt du 25mg eller 10?
  • Anonym

Anonym (läskigt) skrev 2009-06-09 16:56:39 följande:

hur länge åt du dom? jag känner press att jag måste va stabil inom 4 veckor för då börjar semestern, och den vill jag kunna njuta av utan social fobi och jordens ångest.åt du 25mg eller 10?
    Jag började med 25 tror jag så det var 75 sista veckorna. Åt inte så länge,samma dos två veckor och sen ökade jag och tålde inte länge med 75 mg. Trappade ner väldigt långsamt sen. Upplevde ingen skillnad alls.
  • Lars Lord

Hej, jag har tagit Klomipramin 50mg i 20 år. I början var det svårt, svettades, skakade och tanköttet blödde men tog bedövningsmedel mot det. Efter sex mån fungerade den mycket brs. Men nu när jag blivit äldre får ja extrema svettningar från huvet och skakningar, det är nu ett handikapp. Mot biverkningar har jag Xanor 3 mg per dygn men hjälper ej längre. Jag ska nu till överläkaren på psyk genom remiss o hoppas kunna lägga om medicinerna, tar nu 8 olika per dygn o det har funkat tills nu. Vi kan hålla kontakten o vi berättar för varandra hur det går o även vidare till andra som kan ha hjälp av vår kunnskap. Messa på 0728 710861, eller Fb, Mail. Må väl fr Lasse med femkattsfam

Svar på tråden klomipramin är det bra???