• nicely

gifta sig för andra gången???

Några här som gift sig flera gånger?
    Jag har varit gift en gång tidigare (gifte mig ung och tidigt i mitt förra förhållande). Min nya sambo friade men jag vet inte om jag vill/vågar gifta mig igen. Jag har haft min möhippa, mitt bröllop med massa gäster och jag skäms lite att mitt äktenskap blev misslyckat och att sedan gifta mig igen, folk kanske pratar... Jag vet, jag borde strunta i det och satsa men påverkas så mycket av vad folk tänker och hur de reagerar.
    Samtidigt så vill min sambo gifta sig med mig. Jag är enligt honom hans livskärlek osv och han vill ha fint bröllop med gäster för att visa det samt se mig i en vit klänning.
    Jag känner mig så dum att bjuda samma personer till ett bröllop till. Det är ju dyrt med presenter osv. Man kan ju skippa presenter men dem jag känner skulle aldrig gå på röllop utan en present oavsett vad man sagt.

Jag känner lite dubbelt. Jag vill bli hans fru och vill ge han det han önskar för han har aldrig varit gift men samtidigt så känns det lite konstigt. Kanske kan mötas i mitten och ha mindra bröllop..jag vet inte.
    Nu ska vi få vårt första barn i oktober, vilket egentligen är större än ett bröllop. Varför känns bröllopet större???

Så nu frågar jag er som har varit med om detta, hur har ni gjort?

• Svar på tråden gifta sig för andra gången???
  • karin november

Jag tycker inte att du ska skämmas över att ditt första äktenskap inte höll. Strunt i vad andra tycker och njut av att din sambo vill gifta sig med dig!

Ni kan inte enas om ett mindre bröllop, kanske i samband med dop?

• nicely

Tack för ditt svar. Jag borde egentligen strunta i andra men det är svårt.
    Har faktiskt sagt det till sambon ang samband med dopet men han vill ha ett bröllop. Kanske får bli lite mindre bröllop och bjuda bara dem viktigaste.

• manochtrebarn

Jag är lyckligt omgift för andra gången! Gifte mig oxå väldigt ung första gången och vi skildes redan efter 1 år. Det var inget sunt förhållande och hade jag varit äldre hade jag aldrig gift mig den gången. Men jag ser ALLT som erfarenheter . Sedan träffade jag min "nya" man för 5 år sedan och det bara stämde! Jag kände lite som du först men den här gången stämde ju allting så det var aldrig någon diskussion. Det blev ett högt och tydligt JA när han friade efter knappt ett år ihop. Jag har inte ångrat mig en dag och jag är så lycklig. Vi hade dessutom med oss varsina 2 barn och skaffade även 1 gemensamt.

Jag tycker inte att man ska tänka FÖR mycket utan leva livet. Det är du som lever ditt liv inte dina släktingar/vänner.
    Mina vänner tyckte att det var klart att även jag skulle bli lycklig då det gått snett tidigare så det var ett något mindre, men ack så romantiskt bröllop.

Gör den dagen till ER dag och ta därför dopet en annan dag så att ni får vara ifred på ER dag! Det är du värd Ni har ju bestämt er för att skaffa barn ihop vilket innebär en livslång relation så - Go for it girl.

Lycka till och förhoppningsvis grattis!

• Miola

Jag är lite inne på samma linje som dig. Skäms lite över att redan gjort hela maskeraden med vit klänning, bjudit hela släkten och tagit emot en massa presenter. Jag säger inte att jag inte vill gifta mig igen, men isf får det nog lov att bli på en söderhavsö eller i skymundan av något annat.

Jag får ofta frågan om vi inte ska gifta oss snart (jag och min sambo har varit tillsammans i drygt åtta år och väntar vårt andra barn). Men jag säger att jag inte vill, lite been there, done that. Men ingen verkar bry sig om det. De säger att done that kan vara bra och att det är så länge sen. Så undrar om det inte bara är mina egna hjärnspöken och att jag skäms som gör att jag inte vill gifta mig igen.

Vad tycker din sambo om att gifta sig i mindre skala? Och har du pratat med din familj/släkt om vad de skulle tycka om ett nytt giftermål?

• kokulan

Ja, om man kallar det maskerad med vit klänning och hela baletten är det nog klokast att gifta sig borgeligt och utan ståhej.

• Miola
    kokulan skrev 2009-06-12 13:13:31 följande:
    Ja, om man kallar det maskerad med vit klänning och hela baletten är det nog klokast att gifta sig borgeligt och utan ståhej.
    Bara för ordningens skull så gifte jag mig borgerligt den gången.
  • nyfikna mamman

Jag är omgift och lycklig. Att ett äktenskap inte håller - speciellt om man gift sig när man är ung och dum - innebär väl inte att man inte ska få en ny chans? Jag gifte mig med "hela baletten" andra gången också. Men då med den stora skillnaden att jag var lycklig och kände att jag älskade min man. För hans skull ville jag att allt skulle vara riktigt fint, men för min skull också. Tänk alla andra misstag man gjorde när man var ung som man inte behöver skämmas för, för folk vet inte om dem! Alla kan göra fel, det bästa man kan göra är väl att lära sig av det. Om du vägrar gifta dig en andra gång verkar du inte ha lärt dig så mycket av ditt tidigare misstag...det styr ju fortfarande ditt liv!

Svar på tråden gifta sig för andra gången???