• mammatilloliver05

HUr farligt är det att röka i början av graviditeten?!

Hej!

Jag måste bara få svar på den här frågan, hur farligt kan det egentligen vara att röka i början av graviditeten ?!
    Jag har i stort sett slutat nu, men inte riktigt helt.
    Tar kanske högs en cigg varannan dag?!

I min förra graviditet när jag väntade min son så slutade jag när jag fick reda på att jag var gravid i veckan 15+4.
    Och han är helt frisk ändå, fast jag skulle nog slutat tidigare om jag vetat det tidigare?!

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden HUr farligt är det att röka i början av graviditeten?!
  • Lolalee

jag rökte under hela min graviditet. min son föddes utan några som hälst men.

• mammatilloliver05
    Lolalee skrev 2009-06-09 15:16:17 följande:
    jag rökte under hela min graviditet. min son föddes utan några som hälst men.
    Skönt att höra, men frågan är om det fungerar för alla?!
    Tror du det?!

=)
  • Lolalee
    mammatilloliver05 skrev 2009-06-09 15:17:16 följande:
    Skönt att höra, men frågan är om det fungerar för alla?!Tror du det?!=)
    man ska ju absolut inte utmana ödet.. men det är bättre att sluta röka i början av graviditeten än i slutet av den..
  • Röd ros

Blodflödet minska ju till fostret och det kan ge missbildningar mm. Jag har slutat så fort jag blivit gravid men nu när jag snusar så har jag minskat från ca 20 snus till ca4 om dagen..ska sluta helt. Det är klart att det inte är bra men som min bm säger: det är inte bra för fostret heller om mamman e stressad och inte mår bra heller...Men du e ju jätteduktig som minskat så mycket, men frågan e ju om du behöver den där ciggen varannan dag...Lycka till..

Mamma till Tindra 6, Leah 3 och grodan bf 2010-02-08
  • minipini

Livsfarligt och man ska sluta med en gång. Sen att det föds bebisar utan men så har de ändå fått i sig detta gift under en väldigt skör period i deras liv. Så de mår sämre än man ser på dem.

• BubbelGuppie

Röd ros skrev 2009-06-09 16:01:52 följande:

Blodflödet minska ju till fostret och det kan ge missbildningar mm.
    VAr har du fått den infon ifrån har jag aldrig sett i någon gravbok eller annanstans.
    däremot ökar rökning psd både i magen och efteråt. Och barn till rökande mammor har ofta lägre födelsevikt. Med tanke på hur många som faktiskt röker när dem är gravida så borde fler i sånna fall fått missbildade barn och det har man ju inte sett en enda studie på att det skulle vara så.
    www.vardguiden.se står följande
    Rökning ökar riskerna för

* Att fostret växer för dåligt
    * Missfall
    * Fosterdöd under graviditeten
    * För tidig förlossning
    * Moderkaksavlossning
    * Plötslig spädbarnsdöd.

det står inget om ökade risker för missbildningar.
  • Pettis

Det står en massa info angående rökning, är det samma risker när man snusar? Har slutat men snusade den första veckan eftersom ja inte visste om det

• Röd ros
    BubbelGuppie skrev 2009-06-10 10:54:24 följande:
    VAr har du fått den infon ifrån har jag aldrig sett i någon gravbok eller annanstans. däremot ökar rökning psd både i magen och efteråt. Och barn till rökande mammor har ofta lägre födelsevikt. Med tanke på hur många som faktiskt röker när dem är gravida så borde fler i sånna fall fått missbildade barn och det har man ju inte sett en enda studie på att det skulle vara så.På www.vardguiden.se står följandeRökning ökar riskerna för* Att fostret växer för dåligt* Missfall* Fosterdöd under graviditeten* För tidig förlossning* Moderkaksavlossning* Plötslig spädbarnsdöd.det står inget om ökade risker för missbildningar.
    Internet och läkare, min dotter föddes med missbildningar i tarmen och fickveta mycket då...Jag rökte dock inte med henne, det berodde på annat.
    Mamma till Tindra 6, Leah 3 och grodan bf 2010-02-08
  • 08Mars

På häsosamtalet jag var på förra veckan pratade de om att man börjat se samband mellan rökning under graviditet och ADHD. Sluta direkt!!!!!

• piimii

Jag förstår inte ens HUR man kan ta den där ciggen/snusen med ett gott samvete när en annan liten människa inte kan säga "nej tack". Jag snusade innan jag blev gravid, men jag slutade direeeekt. Inte en tanke eller lust att stoppa en snus i munnen.. HUR kan man leva med sig själv om man får ett sjukt barn eller att det dör pga rökningen? SLUTA PÅ ENGÅNG! {#lang_emotions_yell}

Svar på tråden HUr farligt är det att röka i början av graviditeten?!