• blivande fsk lärare

vilken styrka på linser?

när det står
    sfär: -0,75
    Cyl: -1,00
    vilken av dem är styrkan? när man ska välja styrka när man ska köpa linser så finns det bara en man kan välja..

• Svar på tråden vilken styrka på linser?
  • Hemligalåda

Vad har du för siffor på din synundersökning?

• blivande fsk lärare

men jag har bara synundersökning på glasögon än och då är det de siffrorna jag skrev

• arianne03

Du måste ha en speciell synundersökning för linser, då de bla kollar ögats kupning.
    Jag skulle INTE rekommendera att köpa linser på nätet utan att ha gjort åtminstone en synundersökning+invänjning.. Nu vet jag inte om det var det du tänkte, men bara en liten varning, utifall att.

• Siili

Man kan också ha olika styrkor på glasögon och kontaktlinser. Jag har starkare glasögon än linser och min optiker säger att det är för att linserna ligger närmare ögat.

• blivande fsk lärare

ok men varför har man två siffror på glasögon?? det är det jag undrar vilken som är styrka`?

• seppo

du måste ju för sjutton ha ett riktigt linsrecept med rätta linsstyrkor innan du beställer linser....
    prata med din optiker!!
    /kontaktlinsoptikern

• blivande fsk lärare

jamen jag tänkte inte beställa själv! se inlägg 6...

• seppo

för att det ena är närsyntheten och det ändra är brytningsfelet

• arianne03

Sfär: -0.75
    Linsens utformning. Måttenheten är dioptri, som används för att kvantifiera en lins förmåga att bryta ljus. Negativa värden innebär närsynthet (se dåligt på långt avstånd), positiva värden långsynthet (se dåligt på nära håll). Det numeriska värdet innebär helt enkelt hur mycket linsen måste bryta ljuset.

Cyl: -1
    Korrektion för astigmatism.

• arianne03

Du kommer behöva lite speciallinser om du ska ha det, eftersom du är så pass astigmatisk.

• blivande fsk lärare

ok ja jag ska ringa optikern i dag, tack för alla svar!

Svar på tråden vilken styrka på linser?