Det är lite tidigt att hitta en familj nu om du vill åka nästa år, men det skadar ju inte att fundera lite över vad du är ute efter. Helfransk familj, halvsvensk eller vilket som? Centrala Paris, ute på landet eller i någon mindre stad? Ålder på barnen?
Kolla också upp vilka krav som kan finnas och hur du kan förbättra ditt utgångsläge. Har du grundläggande kunskaper i franska, erfarenhet av barnpassning och körkort?
Om du tittar i Arbetsförmedlingens platsbank (www.ams.se -> platsbanken -> sök på arbetsort -> utomlands -> EU/EES -> Frankrike -> Socialt arbete), så hittar du en rad familjer som söker au pair. Vissa annonser är från en förmedling, medan andra är från privatpersoner. I annonserna finner du en presentation av familjen och en beskrivning av arbetsuppgifterna. Söker du de här platserna kontaktar du personen som anges i annonsen och skickar ett CV och/eller ett personligt brev.
Själv bor jag i Frankrike och söker en au pair inför hösten. Jag har valt att söka via en annons arbetsförmedlingen, så jag vet inget om vilka organisationer som är seriösa.