• MissSummer

Hir hittar man en au-pair familj?

Jag har börjat leta lite efter au-pair familj i Frankrike, tar studenten nästa sommar och tänkte försöka ha hittat en familj tills dess så det bara är att åka.

Har kollat runt lite och sett att det finns massa au-pair organisationer på nätet, som alla kostar, har lite funderingar kring detta.

Hur vet man vilka organisationer som är seriösa?
    Är det lätt eller svårt att hitta en familj genom dessa?
    Finns det andra sätt?

• Svar på tråden Hir hittar man en au-pair familj?
  • k a t t a

det finns annonser på www.ams.se och sen kan man googla "au pair" och skriva in sina referenser så kan man bli kontaktad av familjer.

• lokisse

prova att ta kontakt med svenska kyrkan i frankrike dom brukar ha en "anslagstavla" där man kan leta familj.

snorkrakornas barn heter snorungar
  • MissSummer

Tack så mycket för svaren!
    Med risk för att låta korkad, men det finns en sida med olika adresser till au-pair organisationer, men hur fungerar detta?
    Skickar man ett brev med info om sig själv och blir inskriven i deras förmedling eller hur fungerar det?

• lokisse
    MissSummer skrev 2009-06-09 17:32:54 följande:
    Tack så mycket för svaren!Med risk för att låta korkad, men det finns en sida med olika adresser till au-pair organisationer, men hur fungerar detta?Skickar man ett brev med info om sig själv och blir inskriven i deras förmedling eller hur fungerar det?
    jag skulle nog googla dom och kolla pa deras hemsida "vad dom vill" fran dig!
    snorkrakornas barn heter snorungar
  • Laurentia

Det är lite tidigt att hitta en familj nu om du vill åka nästa år, men det skadar ju inte att fundera lite över vad du är ute efter. Helfransk familj, halvsvensk eller vilket som? Centrala Paris, ute på landet eller i någon mindre stad? Ålder på barnen?
    Kolla också upp vilka krav som kan finnas och hur du kan förbättra ditt utgångsläge. Har du grundläggande kunskaper i franska, erfarenhet av barnpassning och körkort?

Om du tittar i Arbetsförmedlingens platsbank (www.ams.se -> platsbanken -> sök på arbetsort -> utomlands -> EU/EES -> Frankrike -> Socialt arbete), så hittar du en rad familjer som söker au pair. Vissa annonser är från en förmedling, medan andra är från privatpersoner. I annonserna finner du en presentation av familjen och en beskrivning av arbetsuppgifterna. Söker du de här platserna kontaktar du personen som anges i annonsen och skickar ett CV och/eller ett personligt brev.

Själv bor jag i Frankrike och söker en au pair inför hösten. Jag har valt att söka via en annons arbetsförmedlingen, så jag vet inget om vilka organisationer som är seriösa.

• k a t t a

Annars rekommenderar jag Cultural Care, EF. Jag åkte med dem och det var så sknt att ha allt ordnat med försäkringar, alla papper, ev familjebyte om man inte trivs osv. Men å andra sidan förmedlar de kanske bara till USA.

• Louise Hbg

Jag var au-pair i London under ett år. Fantastisk upplevelsepå många sätt och vis...men även vissamotgångar.

Jag åkte över tillsammans med min pappa på påskolvet och hälsade på familejn för att få träffa dem innan sommaren. Jag ångrar att jag inte träffade mer än denna familjen då det visade sig i efterhand att det inte var någon höjdare!

Var kritisk, och fråga allt!!!

Svar på tråden Hir hittar man en au-pair familj?