• mysan78

SSK i australien

Har någon erfarenhet av att arbeta som SSk i australien?

Jag och min man vill mer än gärna ut i välden och jobba/leva. Han är Civ.inj. och jag snart klar syrra så det känns som vi inte borde ha några större svårigheter att få jobb- lr??

Vi har släktingar i Perth så det vore ju soft att vara på östkusten så man har lite folk runt sig även om det inte är det viktigaste för oss! Vi tänkte självklart kolla alla möjlligheter.

Är det någon som har något tips om hur vi ska gå tillväga för att genomföra våra planer?

Jag har 2 barn sen tidigare 10&6 samt en 10mån så det är inte aktuellt innan lillan e runt 2,5 men det är väl inte förtidigt att reka -det är ju en del att fixa med visum, jobb, boende och barn.

Vi ska åka över i jul och då kan man ju fråga runt lite på plats oxå men det är alltid skönt att höra från någon med egna erfarenheter!!!

• Svar på tråden SSK i australien
  • 32mayfair

Hej,

Jo jag innan jag fick barn sa jobbade jag som uthyrnings syrra i Perth.
    For att jobba i australien sa maste man ha arbets visum.

www.immi.gov.au/ (immigrations verket)

Sjalv kom jag pa ?working holiday? visum eftersom det ar billigt, enkelt och relativt fort att anskaffa. Bra satt att ?kanna pa? hur de tar att arbeta har. Nackdelen ar att man kan bara jobba for samma arbetsgivare i tre manader och max 9 av 12 manader det aret man ar har. Som uthyrnings syrra galler det bara att byta ?agency? var 3 e manad.

En annan mojlighet ar att kontakta arbetsgivare har som sponsrar dig. Det kan da vara ett av sjukhusen men aven vissa ?agencies? kan erbjuda sponsorship.

(kanske ej lika latt att fa sponsorship nu I ekonomiska krisen da regeringen har dragit ner pa sponsor intag men man kan ju alltid forsoka)

Sen kan man ju aven ansoka om medborgarskap men det tar ganska lang tid och kostar en hel del.

For att jobba som syrra maste man vara registrerad med ?nurses & midwives board of western australia? kolla in www.nmbwa.org.au/

www.nmbwa.org.au/3/2109/50/registration_process_for_overseas_applicants.pm
    For detaljer om hur ansoka. Kan vara lite trixigt sa kan vara bra att vara ute I god tid. (Tror du maste sitta engelska test bla) Var stat har sin egen board men nar du e registrerad I en sa ar det relativt enkelt att ansoka med de andra staterna. (om du kanner for att jobba I olika stader)

I australien sa har de public o privat sjukhus. Bada har plus o minus.

Public: ar ej vinst orienterad sa ar mer generosa med personal, ofta sa har de dock ej nog med patient sangar och deras klientel ar ibland ej de ?trevligaste? en hel del drog problem och ur-invanare som patienter.

Privat: ibland vill de spara for mycket sa de gar med vinst och ej nog med personal. Detta ar dock inte alltid hur det ar. De har inget akut intag sa det mesta ar elektivt eller kommer patienter fran public sjukhus.
    De har bara privat rum eller dubble rum. (forutom IVA)

Har ar nagra agencies och sjukhus I perth
    wana.com.au/
    wana.com.au/work-opportunities/overseas-nurses
    forsta agenturen jag jobbade med, trevliga och hjalper ofta syrror fran utlandet. Working holiday eller sponsorship

www.acesnursing.com.au/, agency
    www.mediserve.com.au/ agency
    www.nursingaustralia.com.au/ agency

www.rph.wa.gov.au/ storsta public hospital, mitt inne I stan
    www.scgh.health.wa.gov.au/ nast storsta public (trevligt)

www.sjog.org.au/portal/page&_dad=portal&_schema=PORTAL ett av de popularaste privat sjukhusen
    www.healthscopehospitals.com.au/info/general/HospitalHome/get/21/hospitalId/ privat, aven populart

de sjukhus ovan ar centrala sjukhus men det finns manga fler.

Perth ar jatte vackert o trevligt att bo i, behagligt klimat och inte alltfor stressigt. Vill du ha storstad och party ar nog ostkusten battre dock.
    Att jobba har ar ok, man maste dock vara flexibel och ?open minded? for det ar inte som att jobba I sverige.

Hoppas jag inte bladdrat pa for mycket.

Lycka till

Sofie I perth hills

Svar på tråden SSK i australien