• tigergirl81

skillnad mellan semper o NAN ersättning?

Ni som prövat, vilken är bäst?

• Svar på tråden skillnad mellan semper o NAN ersättning?
  • KlasStures mamma

Min BVC sköterska sa att barnen reagerar olika på dem. Min tös fick magknip av NANen men inte av semper. Så det är bara att prova.

• Catbride

Jag har bara testat NAN efter rekomendation från en kompis, vars dotter blev risig i magen av Semper och klarade NAN bättre.
    Min sons mage har fungerat jättebra med NAN och jag har inte sett nån anledning till att byta.
    Bara att prova sig fram alltså...
    Det finns ju på tetra som du kan börja med så slipper du stå där med 2 fulla paket pulver som du inte kan använda sen.

• leias

Vi använder NAN då det var det du använde på neonantal avdelningen så kände att använder de det så är den nog bra.

• pcr

Håller med leias.
    På neo använde dom NAN så då fortsatte vi med det hemma och det har fungerat bra.

Niclas och Filip, 5/3 -09
  • Ord blind

Använder NAN då vi har kräkbarn och Semberspyor luktar som fyllekräka... :)

• Zhra

Använder NAN då sonen fick BabySemp på neonatal och blev väldigt hård i magen av det. NAN funkar utmärkt, har inte varit några problem alls och han har ätit det i snart 5 veckor. Blir han lite hård i magen så kör vi bara på NAN H.A. som innehåller Bifidus, hjälper mot hård mage.

• Ellinor Doolittle

Vi har använt NAN, vet inte varför egentligen... det var väl den vi såg först i affären kanske?
    Den har funkat bra i alla fall... har inte bytt

• Rilles Tilda

Vi använde NAN. Min son kräktes väldigt mycket och fick då tips om att endel barn kräks mindre av Nan än av Semper. Det stämde på vår son iaf...

• Catasita81

Hej!
    Min son blev förstoppad av Semper efter ett tag, vi har nu använt NAN ett par veckor, och tycker magen verkar bättre! Tyvärr finns det nog inget bra svar, olika mat olika magar.. Bara att prova!Lycka till! //L

• Syrenia

Min kom lite tidigt och Semper funkade inte (magknip), så vi bytte till Nan och har det fortfarande 2 gånger om dagen, när han vaknar och till nattningen, men nu använder vi olika sorter. Välling med olika korn och fullkorn eller inte fullkorn. Varierar för att ha ska få i sig allt nyttigt, och så modersmjöksersättning ibland. Men välling/modersmjölksersättning är inte längre basföda utan mer som ett tillägg så länge han är så här liten oh späd.
    BVCssk sa att vi kunde använda välling jämt, att man kan ha det som frukost hela livet om man vill (han äter frukt och mellis vid 9.30, lunch, mellis och kvällsmat också).
    När barnet blir större kan man byta flaskan mot en kopp/pipmugg eller vad som är lämpligt.

• Syrenia
    Syrenia skrev 2009-06-10 00:19:23 följande:
    Min kom lite tidigt och Semper funkade inte (magknip), så vi bytte till Nan och har det fortfarande 2 gånger om dagen, när han vaknar och till nattningen, men nu använder vi olika sorter. Välling med olika korn och fullkorn eller inte fullkorn. Varierar för att ha ska få i sig allt nyttigt, och så modersmjöksersättning ibland. Men välling/modersmjölksersättning är inte längre basföda utan mer som ett tillägg så länge han är så här liten oh späd. BVCssk sa att vi kunde använda välling jämt, att man kan ha det som frukost hela livet om man vill (han äter frukt och mellis vid 9.30, lunch, mellis och kvällsmat också). När barnet blir större kan man byta flaskan mot en kopp/pipmugg eller vad som är lämpligt.
    Alltså, vi ger honom välling varje dag och NaN 3 ibland... blev lite konstigt skrivet.
    för de är berikade med så mycket nyttigt.
    Blev lite knasigt.
  • heidi021

Våran son äter NAN och har gjort det sen vi låg på BB.. Där sa dom att man ska ge samma ersättning som man har börjat med för annars kan det bli knas i magen..

• Emmysmamma

Vår tös fick semper först men vi bytte till Nan för hennes mage och hon har blivit mycket bättre.. Tummen upp för Nan!!

• Nilliz2008

min gumma fick sempers i början men hon jätte ont i magen av den så jag bytte till NAN fick en helt annan tjej då :) NAN e bäst tycker jag.

• smugs

Ni som flaskmatar era bebisar med NAN, hur gör ni på natten med tillredningen?

Anledningen till frågan är att vi tänkte byta från Baby Semp och testa NAN på vår 3,5 veckors bebis. På förpackningen står det att man måste tillreda NAN vid matningen. Baby Semp å andra sidan håller i kylskåp upp till 6-8 timmar.

• leias

Jag brukar göra så här.
    Det går åt 3 flaskor under natten
    Flaska 1 blandar jag klart o värmer i micron när det är dags. Blir ca 2 tim i kylen
    Flaska 2 och 3 förbereder jag med vatten i kylen så det bara är att värma på natten.

• Perczilla

Tips till er som oxå flaskmatar! Philips har en vattenkokare som man ställer på den temperatur man vill att den värmer vattnet till, 40,60,80,100 grader..
    helt perfekt vid nattmatning det tar bara några sekunder att få 40 gradigt vatten sen i med NAN pulvert och sen ger jag min son det.

perfekt och man behöver inte mixa med om de blir förvarm eller kallt..

Svar på tråden skillnad mellan semper o NAN ersättning?