• ljuvliga

tips på god och enkel tårta, fyllningar?

ska försöka baka tårta för första gången så det ska inte vara alltför avancerat. en ska gärna innehålla banan. och en utan banan. nån som har tips på enkel och god tårta? vilka fyllningar passar bra tillsammans?

nåt särskilt man ska tänka på när man bakar? vill inte att det ska bli torr tårta.
    tack!

• Svar på tråden tips på god och enkel tårta, fyllningar?
  • h81

i mannens tårta förra veckan hade jag bara två lager (gillar inte när tårtor blir sliskiga..)
    ena lagret bestod av lemon curd uppblandat med vispad grädde
    andra lagret bestod av jordgubbsylt uppblandat med vispad grädde
    grädde utanpå o jordgubbar uppepå

i vår bröllopstårta jag gjorde för några helger sedan hade jag chokladbotten, o som fyllning hallonmousse

hmm, banan är gott o bara ta lite vispad grädde ena lagret o stoppa i bananerna i
    andra lagret kan du göra dumlefluff!!
    (choklad o banan är ju lika säkert som hallon o choklad tillsammans)

kika in på tårttråden!! där finns mycket inspiration o hämta!!

lycka till!!

• maddeh

jag brukar ta machansås (särkert felstavat ) på ett lager.
    På det andra lagret brukar jag blanda blåbärsylt och vispad grädde. Sen på med vispad grädde ovanpå och runtom tårtan. Jag brukar dekorera med jordgubbar.

Ganska traditionell tårta. Men gott blir det och det är väl det som är det viktigaste?

Man kan ju naturligtvis byta ut blåbärsylten till banan så klart. Sen kan man ju dekorera med bananer också. Fast då rekomenderar jag att du lägger på bananderna så sent som möjligt. Dom mörknar ju så fort.

För att undvika torr tårta. Gör tårtan dagen innan och dekorera "ät-dagen".

Har du inte tid med det så ta lite outspädd satf och droppa på mitten botten.

LYCKA TILL!!!

Mamma till Robin 061210 och Marcus 080722
Svar på tråden tips på god och enkel tårta, fyllningar?