• Helena Gordon

Svensk/Italienska namn - hjälp tack!

Finns ju hur många liknande trådar som helst, men behöver man personlig rådgivning så ...

Vi väntar våran tredje som beräknas komma den 4:e januari. Storasyster heter LINNÈA och storebror heter NINO. Nu står det HELT still i detta med att komma på namn.

Vi vill ha något som passar in i både svenska uttal och italienska. Det kan låta knepigt med olika uttal, så man vill helst att det ska smälta in på båda språken (då pappan är italienare).

Så nu vill jag ha förslag - POJK och FLICKnamn. 

• Svar på tråden Svensk/Italienska namn - hjälp tack!
  • Helena Gordon

Låt mig få poängtera att namnet i sig behöver inte ha sitt ursprung från varken Sverige eller Italien, bara det klingar bra på båda språken.

Absolut INTE ex.  "Roberta" - Italienskt uttal "Robeerrrta" Svenskt uttal "Robärta". Big No!

• Helena Gordon

Kom igen dårå, we have no clue ...

• parvati

Flicka; Laura, Elsa, Lucia, Isabella, Isotta, Fiorella, Chiaram Violetta De 4 första är ju vanliga i Sverige ochså så det borde ju inte bli så konstiga uttal.
    Finns ju många vackra pojknamn Marcello, Federico , Angelo men kanske lite svåruttalade. Marco däremot blir väl ganska bra på båda språken.

• Rabarber och jordgubbspaj

Dino pojke
    Matteo
    Alessio

Valentina flicka
    Valeria
    Leonora
    Julia
    Donatella

• Helena Gordon
    Rabarber och jordgubbspaj skrev 2009-06-17 22:04:17 följande:
    Dino pojke Matteo Alessio Valentina flicka Valeria Leonora Julia Donatella
    Massa vänner har föreslagit Dino för mig men tycker det låter löjligt när min andra son heter Nino.
    Nino och Dino Sen heter svärfar Pino.
  • Rabarber och jordgubbspaj

kan bli en piff och puff effekt ja

• Helena Gordon

Jag har funderat på Alessa eller Luna om det är en flicka, men ännu klingar det inte perfekt när jag säger det. Vill ha ganska mjuka namn - då mina två första har det.

• Tullemi

Jag kände en italiensk tjej som hette Rosanna. det var perfekt på henne, men jag kan tänka mig att det inte passar alla kanske.

Svar på tråden Svensk/Italienska namn - hjälp tack!