• Junibaby08

    Nybliven 11 månaders som VÄGRAR sova på dagarna! :(

    Ja, min fråga är, hur ofta sover era 11 månaders under dagen och hur länge?
    Vår son hade för vana att somna för natten klockan 19 och gå upp klockan 0700, då sov han även efter frukost, lunch och en stund på eftermiddagen.

    Nu har han helt plötsligt börjat vägra att sova på dagarna och vaknar upprepade gånger på nätterna, man ser på honom att han är trött och skulle behöva sova men icke!
    Så fort vi lägger honom i sängen så börjar han gråta och skrika, och detta pågår tills man plockar upp honom.
    Han gråter och bråkar tills han jagat bort tröttheten och är klarvaken..

    Min sambo som inte är hemma med sonen säger att han tror att det är för att sonen inte behöver sova mer än det han sover på natten (2000-0700), men jag tvivlar på det då han somnar utan problem i vagnen om jag lägger honom där när han ser trött ut och vi går ut och går.

    Det hela börjar bli väldigt frustrerande och jag vet inte vad jag ska göra, på bvc säger dom bara att han nog "är i en sån period just nu" vad det nu innebär.

    För oss innebär det i alla fall att vi har en 11 månaders kille som inte sover på dagen och sover dåligt på natten om inte någon sover i samma rum eller håller hans hand tills han somnar.

    Någon annan som varit med om samma sak och/eller som kan ha något tips på vad vi kan göra för att få dagarna och nätterna att fungera lite bättre igen?

  • Svar på tråden Nybliven 11 månaders som VÄGRAR sova på dagarna! :(
  • cavat

    Min nyblivna 10 månaders är nästan likadan, förrutom att han sover jättebra på nätterna som tur är. Men han vaknar runt kl 06 på morgonen och är redan från början lite trött, sedan så gnäller han sig igenom fm, jag försöker lägga honom men han gråter efter någon minut och vill upp igen. Jag tar upp honom och försöker få något gjort medan han gnäller av trötthet mest hela tiden. Sedan så somnar han om jag har tur, vid lunchtid och sover en liten stund. Han vaknar gråtande, jag försöker få honom att somna om, han vägrar och vill upp. Sedan så går resten av dagen i samma stil, så tröttsamt! Vissa dagar går helt och hållet åt att försöka få honom att sova. Hade han åtminstonde varit pigg och glad när han var uppe så hade det varit en annan sak, men han gnäller av trötthet hela tiden=(

    Men det är väl bara att bita ihop antar jag, troligtvis är det en period han är inne i just nu. Men himla jobbigt är det i alla fall!!

  • Junibaby08

    Det är frustrerande när man känner sig så hjälplös, vi har provat med att vara lika envisa och låta honom stanna i sängen, lägga ner honom varje gång han står upp och bara låta honom gråta sig till sömns. Men det fungerar inte och jag tycker inte det känns bra att låta honom gråta så länge. Det kanske fungerar för vissa men inte för oss..

    Han vaknar också gråtandes, och man undrar ju vad det beror på, för det finns ju inget man direkt kan göra åt saken för han kan ju inte berätta vad som är fel..

    Ja det är väl bara att bita ihop och fortsätta försöka, vi har märkt att det hjälper att gå på promenader, han verkar trivas bäst när det gungar, men det är inte kul att gå i regn och rusk :)

  • halliduttan

    jag har det likadant också. han är 10månader nu. och har sovit som en ängel tills nu..det är ju verkligen synd när man ser att ögonen kan knappt hållas uppe hela tiden, men ICKE! kämpa kämpa...jag blir så frustrerad..o arg! gud..
    Tips...? jag har inte kommit på något. jag vill inte att det fortsätter såhär..

  • Erla

    Min dotter var sån fram tills hon var ett år. Det kom tillbaka igen när hon blev 1,5 år och nu vid två års ålder är det fortfarande samma. Man måste vara kvar i rummet tills hon somnar och hon har alltid sovit kasst på dagen. Jag har tyvärr inga tips alls att ge och det har inte bvc haft till oss heller. Vår 6 månader gamla son är en riktig vagnbebis och sover bara i vagnen, även nattetid. Han är likadan när det kommer till sömn. Vägrar sova ibland och kan vara vaken i upp till sju timmar i sträck trots trötthet efter 2,5 timme. Är vaken i flera timmar varje natt och sover mellan 10 och 14 timmar per dygn. Dottern sover max 11 timmar per dygn och klagar även hon på trötthet. Det enda bvc säger är "Det blir bättre ju äldre de blir" och "Det är bra att ha tydliga rutiner" osv. Jag antar att vissa barn bara är sjukt envisa och vill inte riskera att missa något kul... eller nått.

  • Josse8632

    Erla


    Erla skrev 2019-10-25 22:21:22 följande:

    Min dotter var sån fram tills hon var ett år. Det kom tillbaka igen när hon blev 1,5 år och nu vid två års ålder är det fortfarande samma. Man måste vara kvar i rummet tills hon somnar och hon har alltid sovit kasst på dagen. Jag har tyvärr inga tips alls att ge och det har inte bvc haft till oss heller. Vår 6 månader gamla son är en riktig vagnbebis och sover bara i vagnen, även nattetid. Han är likadan när det kommer till sömn. Vägrar sova ibland och kan vara vaken i upp till sju timmar i sträck trots trötthet efter 2,5 timme. Är vaken i flera timmar varje natt och sover mellan 10 och 14 timmar per dygn. Dottern sover max 11 timmar per dygn och klagar även hon på trötthet. Det enda bvc säger är "Det blir bättre ju äldre de blir" och "Det är bra att ha tydliga rutiner" osv. Jag antar att vissa barn bara är sjukt envisa och vill inte riskera att missa något kul... eller nått.


    Ja det verkar lite som så här med! Vore hemskt att lös Så något ! Idag var det vilda protester i ca 15 min innan han somnade i sin säng! Sov sen i 50min! Så vi får se hur eftermiddagen kommer att bli! Skulle gärna vilja att han sov något längre pass! Om 2 mån börjar han förskolan oxå! Tråkigt att man inte kan få något tips av bvc! Enda råden vi fick var att testa om det blir bättre att sova 1 gång/dag istället för 2!
Svar på tråden Nybliven 11 månaders som VÄGRAR sova på dagarna! :(