Tomater
Börjar bli varning för frost här nu...
En morgon va de 1-2 garader varmt
Hur mkt klarar tomater?
Ska jag ta in de som finns och låta de mogna inne?
va och kände på en tomat nyss och den va alldeles skrumpen, är kanske redan försent?
Börjar bli varning för frost här nu...
En morgon va de 1-2 garader varmt
Hur mkt klarar tomater?
Ska jag ta in de som finns och låta de mogna inne?
va och kände på en tomat nyss och den va alldeles skrumpen, är kanske redan försent?
Brrr, frost redan? Näääää! Vill inte!
Vet inte exakt vad tomater klarar men tror på att täcka över tomatplantorna med fiberduk eller likande de nätter det verkar bli kallt. Man kan ju ta in tomaterna och eftermogna dem inne men de blir godare om de får hänga kvar så länge som möjligt.
helenas
ja för 2- veckor sen va de 2 grader varmt ute, burr har dock inte sett nån frost, att gräset blitt vitt alltså
men de är snudd på de, *burr* iskallt på morrnarna
och att en tomat va alldeles skrubligt, som ett rusin måste ju betyda att de vart kallt!
Du kan ta in dina gröna tomater om du vill. De mognar om du lägger de i ett mörkt skåp
mörkt skåp, mamma hade sina i ett fönster
Jag hänger upp hela plantan utan jord - upp och ner - i pannrummet när det blir för kallt. Då mognar de i lugn och ro...
wow smart
jag skördade mina idag
vissa gick och rädda andra hade riktigt stora maskar i sig *UCH*
nu ligger dom på ett fat, men vars ska jag ställa fatet?
Ett tips för er tomatodlare är att använda de gröna tomaterna till inläggning. Jag skivar de gröna tomaterna lägger de i en god kryddad inläggning och efter några veckor har du ett underbart tillbehör till bl.a kött. På detta sätt kan man ju ta tillvara även de tomater som inte hinner mogna. Min erfarenhet är att det är svårt att få helgröna tomater att mogna i fönstret. Det kan fungera att få tomater som börjat få röd färg att mogna klart om du tar in dem.