• Fia 74

Skorv och mycket hår - hur får jag bäst bort skorven?

Min lilla flicka på 7 veckor har börjat få skorv och jag vill "mota olle i grind" innan det blir värre (storebror hade jättemycket). Problemet är att hon har massor med hår! När storebror behandlades med olja och kam så föll allt hår av - det vill jag undvika denna gång!!! Vilken metod är bäst? Har läst om både krämer och oljor. Bävar över att behöva smörja denna kaluffs med någon kräm - det kommer att bli sååå flottigt! Kom gärna med tips tack!

• Svar på tråden Skorv och mycket hår - hur får jag bäst bort skorven?
  • Hackemamma

För oss funkade det bra med olja, men då har hon heller inte så värst mycket hår... Det enda jag annars har hört funkar bra är Borago som de säljer på apoteket.

• Hertha

Men det luktar apa! Funkar det inte bara att "klia" bort det?

• lawendela

jag testade Borago, det luktade illa men det funkade... 1 vecka sen va allt borta:)

• våg

Hade samma problem, sonen tappade allt hår när jag tog bort den. Dottern lät jag vara, hon hade jättemycket långt hår, ville att hon skulle få behålla det.
    Skorven blev inte värre, och när hennes huvud växte vart skorven "mindre och mindre", fast det vart väl egentligen mer "ren" hud. Jag pillar bort lite då och då sådär, och det syns ju knappt under håret.

• Höströd

Jag har tagit olja och det har funkat, har då kammat bort det men det lossnar så mycket hår då, så jag tog en riktigt mjuk tandborste, som han tuggat på, och borstade bort, såg inget hår som lossna...

• keybox

Jag pillade bort all skorv på min sons huvud med nageln under några dagar. Han hade främst mitt på huvudet. Han hade inte så mycket hår, men han hade hår. Sen dess har det aldrig kommit tillbaka igen.

• keybox

alltså, skorven kom inte tillbaka, håret fick han behålla

• Vill Nu

Hört att man kan använda lite mjällschampoo så försvinner de

• Mullis09

Provade Borago men sonen blev flammig o röd på hela huvudet av denna. Tog sen vanlig barnolja men den känns som den inte går in i huden. Fick tips att Libero kommit med ny olja o denna är jättebra. När skorven mjuknar efter man smörjt kan man pilla av lite. Det kan bli stora sår om man pillar på det som sitter lite ljupare o e torrt.

• Carooline85

Min grabb har med mycket hår hehe ser ut som en två åring i huvudet hehe. Jag tog borago på honom i 2 dagar, visst det luktar illa som bara den men det vart så himla bra allt bara försvann. Ja var med jätte orolig för hans hår men allt blev kvar som tur var. Annars säger dom att det funkar lika bra med olja hela dagen i håret kanske ska lägga på 2-3 gånger å sen kamma med en lus kamm. Lycka till!

• Carooline85

glömde ha även en mössa på under dagen så du inte har borago doft över hela lägenheten =)

• Psyke

Vi använde lite olja som fick sitta i ett par timmar sedan tvättade vi håret och borstade bort skorven mycket försiktigt och vissa fläcka tog jag bort med bara naglar. Dottern fick behålla allt sitt fina hår.

• t r o l l e t

Min son hade också en del mjölkskorv och mycket hår. Jag smorde in hans huvud med olja och lade en tunn mössa på så att det inte skulle kladda så och det fick han ha hela dagen så skorven löstes upp. Sen var det bara att försiktigt skrapa med nageln bort skorven och håret behöll han.

• Fia 74

Tack för tipsen! Jag har nu smörjt med Borago i några dagar - kladdigt som bara den!!! Använder en liten mössa för att slippa att kladdet sprider sig... Känns jobbigt att behöva göra detta i över en vecka (8-10 dagar står det på förpackningen), men det verkar som om det funkar - det lossnar en massa fjäll från huvudet och håret är fortfarande kvar. Jag jobbar vidare och ser hur det går.

• sidentrassel

Min sons skorv är jätte envist! Det kommer tillbaka gång på gång. En gång i veckan oljar jag in hans lilla huvud och kammar bort det som går.

• destino

olja och svinborste,
    dottern hade så mycket hår att man kunde inte se hårbotten, jobbigt, tror att hon fick klåda, gillade inte det alls, bryr mig inte om håret, ville raka av hennes hår nästan...
    nu väntar jag pojke och blir det så mycket hår klipper jag direkt, det växer ut sen och bebisar är enormt sötta med eller utan hår, så varför plåga de;)

Svar på tråden Skorv och mycket hår - hur får jag bäst bort skorven?