• enlitenbitkaka

Löner inom Handels?

Någon här som vet hur lönerna inom Handels ligger? Har arbetserfarenhet men ingen relevant utbildning - det rör sig om butiksförsäljning. Vad bör man kunna kräva för lön?

• Svar på tråden Löner inom Handels?
  • Prinsessans mamma

Jag har 20.300
    butik m öppet mån-lör
    erforderlig utbildning och 12 års erfarenhet i branschen, specialinriktad butik

Annars är väl startlön utan branschvana
    om du är minst 19 år 16.950 kr/mån

• Prinsessans mamma

För timlön dela med 166

Handels har alltid 13% semersättning, inte 12
    Dock bara 25 sem.dagar oavsett tjänsteår eller ålder

• Snigelfart här

Ovanpå det som nämns tillkommer ob efter 18:15 50%, efter 20:00 70% och lördag efter 12 samt söndagar och röda dagar 100%

• Högst32tecken

De olika avtalen inom handels skiljer sig något åt. Det är alltså inte säker att siffrorna som Prinsessans mamma anger stämmer exakt utan även en något mindre eller högre lön kan vara korrekt.

• enlitenbitkaka
    Högst32tecken skrev 2009-06-10 07:48:37 följande:
    De olika avtalen inom handels skiljer sig något åt. Det är alltså inte säker att siffrorna som Prinsessans mamma anger stämmer exakt utan även en något mindre eller högre lön kan vara korrekt.
    Hur skiljer de sig? Vad avgör? vad är det för olika avtal?
  • Prinsessans mamma

Jag skrev avtalet för detaljhandel eftersom du skrev butik.
    Men det finns ju olika "grenar"
    Tex frisör, lager, matvarubutiker och så.

Dessutom kan man ju alltid ha en individuell löneförhandling. Förhandla om längre uppsägningstid, fler semesterdagar om inte lönen går att höja.

Det finns också tillägg för om man har utökat ansvarsområde, specialkompetens, utbildning osv.

Men det jag angav är alltså lägsta löner i Handels avtal för detaljhandel, butiksanställd.

(mindre borde det väl inte vara i butik om man inte är under 18 år?)

Du kan ju också vara tjänsteman, i fd HTF numera Unionen. Mer försäljare, butikschefer mm.

Gå in på Handelsanställdas förbund

• Prinsessans mamma

äh det sista skulle inte vara med. Tänkte trycka in en länk, men det står ju inte löner där -om man inte kan logga in sig....

Svar på tråden Löner inom Handels?