Recept på potatissallad
Är det någon som kan dela med sig av ett supergott recept på en krämig potatissallad som inte smakar/innehåller för mycket majonäs?
Är det någon som kan dela med sig av ett supergott recept på en krämig potatissallad som inte smakar/innehåller för mycket majonäs?
Här är min variant, visserligen med majjo men mängden styr man ju själv.
Kokt, kall, tärnad potatis blandas med gräddfil, majjo o senap (mängder är valfritt, jag blandar tills det smakar gott helt enkelt).
Purjolök och/eller gräslök brukar jag ha i oxå.
Smaka av med salt o grovmalen svartpeppar.
Kokt kall tärnad potatis
En lagom blandning av creme fraiche, turkisk yoghurt, naturell treprocentig yoghurt eller vad man har hemma
Tärnat äpple
Färsk mynta
Hackad lök
Salt och peppar
Kall färskpotatis, rödlök, äpple och färsk dill rörs ner i creme fraiche som är blandad med senap. Smaksätt med svartpeppar och salt.
Gott, inte majonäsigt och enkelt!
Inte majonäs? näe ;)
finns ju en uppsjö recept på recept.nu.
Jag har alltid senap och citron i majonäsen när jag gör potatissallad, det tar ju bort majonässmaken lite iallafall, sen gör jag bara potatissallad på sommaren (färskpotatis är bäst)
jag gör samma som Lalola, men med rödlök, gurka och äpple i. Ordentligt med salt & peppar.
www.matklubben.se är mitt tips. Jättebra sida för matfantaster tycker jag.
kall potatis, gräddfil, creme fraich, röd lök, purjolök, kapris, eller hackad smörgåsgurka och färsk dill. mumma!!!
salt och svartpeppar oxå:)
Jag gör en superenkel med färskpotatis som är speciellt god till grillningen:
- blanda pesto (grön) med cremefraiche
- mixa med potatisen som svalnat
- blanda i lite soltorkade tomater
Dekorera med lite basilika blad :)
Ljummen potatis sallad
10 potatisar
1 röd lök
2dl lätt creme fraiche lite salt
2-3msk senap 1/2 hackad dill
Dela potatisen och koka. Skiva lök, blanda creme fraiche, salt, dill och senap.Häll av vattnet på potatisen och rör i såsen.