• bumse2

Recept på potatissallad

Är det någon som kan dela med sig av ett supergott recept på en krämig potatissallad som inte smakar/innehåller för mycket majonäs?

Emma 020123, Linus 080917
  • Svar på tråden Recept på potatissallad
  • La Lola

Här är min variant, visserligen med majjo men mängden styr man ju själv.

Kokt, kall, tärnad potatis blandas med gräddfil, majjo o senap (mängder är valfritt, jag blandar tills det smakar gott helt enkelt).
    Purjolök och/eller gräslök brukar jag ha i oxå.

Smaka av med salt o grovmalen svartpeppar.

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Sencha

Kokt kall tärnad potatis
    En lagom blandning av creme fraiche, turkisk yoghurt, naturell treprocentig yoghurt eller vad man har hemma
    Tärnat äpple
    Färsk mynta
    Hackad lök
    Salt och peppar

0401 & 0807
  • Stinamajamamman

Kall färskpotatis, rödlök, äpple och färsk dill rörs ner i creme fraiche som är blandad med senap. Smaksätt med svartpeppar och salt.
    Gott, inte majonäsigt och enkelt!

• Ulf Harrys Farsa

Inte majonäs? näe ;)

finns ju en uppsjö recept på recept.nu.

Jag har alltid senap och citron i majonäsen när jag gör potatissallad, det tar ju bort majonässmaken lite iallafall, sen gör jag bara potatissallad på sommaren (färskpotatis är bäst)

• milla   1982

jag gör samma som Lalola, men med rödlök, gurka och äpple i. Ordentligt med salt & peppar.

Felix - 20080618 ~*~ lillasyster - BF20090929
  • sweetlina

kall potatis, gräddfil, creme fraich, röd lök, purjolök, kapris, eller hackad smörgåsgurka och färsk dill. mumma!!!

• bumse2
    Ulf Harrys Farsa skrev 2009-06-10 08:41:27 följande:
    Inte majonäs? näe ;)finns ju en uppsjö recept på recept.nu.Jag har alltid senap och citron i majonäsen när jag gör potatissallad, det tar ju bort majonässmaken lite iallafall, sen gör jag bara potatissallad på sommaren (färskpotatis är bäst)
    Det är min man som är kinkig som en bebis gällande majonäsen, själv så gillar jag potatissallader med majonäs.

Tack för alla tips
    Emma 020123, Linus 080917
  • Fruochmamma

Jag gör en superenkel med färskpotatis som är speciellt god till grillningen:

- blanda pesto (grön) med cremefraiche
    - mixa med potatisen som svalnat
    - blanda i lite soltorkade tomater

Dekorera med lite basilika blad :)

(¯`°?.¸ ღ♥ Ludvig + Larsa + Tess + mamma = sant ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Trancygirl

Ljummen potatis sallad

10 potatisar
    1 röd lök
    2dl lätt creme fraiche lite salt
    2-3msk senap 1/2 hackad dill
    Dela potatisen och koka. Skiva lök, blanda creme fraiche, salt, dill och senap.Häll av vattnet på potatisen och rör i såsen.

Svar på tråden Recept på potatissallad