• Anonym

Hur skulle nir eagera om er sambo tyckte att er frisyr var ful?

Ha ha jag vet att detta låter löjligt.
    Men jag blir irriterad på min sambo hur han uttrycker sig, han har aldrig sagt så förr.
    Men jag klippte min lugg i går och då var han tvungen att säga flera gånger att jag var snyggare i det andra. "men din syster då? hon har ju lugg?" "nä hennes lugg går i i tapp" (eller vad man säger, han sa nåt sånt)

Sen under kvällen var han visserligen på dåligt humör, men så fort han tittad epå mig sa han "ta bort luggen, dra den åt sidan, du passar inte i det där, det är fult"

Visserligen så log han lite, altså inte på ett positivt sätt, hånlog snarare.

Visst jag tycker kanske också att det jag hade förr var snyggare, jag kan ju sätta spännen i luggen så att den är mer åt sidan, men om jag nu gör det känns det som att jag gör det för hans skull.

Som sagt, jag är verkligen inte dne som låter min sambo styra över mig, så långt ifrån man kan komma, vi har dessutom vart ihop i 10 år.
    Bara det att han aldrig sagt så förr.

• Svar på tråden Hur skulle nir eagera om er sambo tyckte att er frisyr var ful?
  • Mamsis

Tja.. Han har sagt sin mening; Han tycker du passade bättre i hur du hade det förut. Han kan låta det räcka med det tycker jag. Varför tjata? Håret växer ju ut igen om du inte väljer att ha kvar luggen för att DU vill ha det så.

Jag hade blivit sur om han fortsatt tjata.

Ett tips på vägen, om du själv vill låta luggen växa; Dra lite i luggen så det känns som myror i hårbotten, då aktiverar du hårsäckarna och håret växer fortare. Fick tipset av min frisör då jag ville låta mitt hår växa ut.

• Anonym

Men om du själv också tycker att frisyren du hade innan var bättre så finns det ju inget problem? Ni har samma åsikt (det var snyggare innan och fulare nu) och håret växer ju ut igen.

Fattar inte varför jag engagerar mig i folks konstruerade konstiga icke-problem. *loggar ut*

• bebe längtan

Det är hans ärliga åsikt, bättre det än att han inbillar dig att du passar i lugg om du nu inte gör det. Jag gjorde samma grej för 3 månader sen, klippte lugg, men hos fel frisör, inte bara sambon retade mig även ungarna. Jag tar inte åt mig, för jag vet själv att det va bättre innan, och ja nu går jag med diadem och hårnålar och ja om 3 månader till kommer det se bra ut

Jag förstår att du kanske känner dig lite sårad, men det bör du inte vara! Du säger ju själv att det va bättre innan. Uppskatta hans ärlighet istället.

Hans åsikt har ingeting och göra med att styra dig, och va spelar det roll hur länge ni är ihop?

• Minxy

Mja....på ett sätt så tycker man ju att han skulle kunna uttrycka sig lite smidigare - han kunde gott ha nöjt sig med att konstatera att han gillade din tidigare frisyr bättre och sen inte nämnt det något mer.
    Men - han måste ju få säga sin mening. Även om det är klumpigt och okänsligt av honom att upprepa det hela tiden, jag menar - gjort är gjort och nu måste håret få tid på sig att växa ut (om det är det  du vill).

Men jag tycker samtidigt att DU är lite löjlig Du säger själv att du tyckte att du var snyggare i din gamla frisyr, men du tänker INTE dra luggen åt sidan med hårspänne (trots att kanske du skulle trivas bättre då) bara för att inte låta sambon "få rätt".

Gör vad DU vill. Om du vill dra luggen åt sidan så gör det. Du gör det ju för din skull och inte för din sambos.

***S+M=L***
  • Miss Lau

Som frisör har jag haft de flesta frisyrer och min man har väl inte tyckt att alla har varit supersnygga direkt

Däremot hade jag blivit sur om han tjatat om det eller försökt fått mig att ändra frisyr för hans skull. Hår är ju bara hår och det växer ut. Förhoppningsvis ska ni väl vara tillsammans många år till och alla de frisyrer ni kommer ha under livet är väl en skitsak i sammanhanget.

• Anonym

Ja han tjatade, jag frågade inte om hans åsikt, bara en gång nr jag precis klippt mig.

men jag antar att ni som tycker att man ahr rätt till en åsikt tycker likadant när folk är tjocka eller har fula kläder på sig, Utan att personen frågat så ska man poängtera hur tjock man är, eller har fula kläder.

"vaddå jag säger bara vad jag tycker"

• ioanna

Säga att "din är minsann inte så snygg den heller"

• Anonym
    ioanna skrev 2009-06-10 10:57:34 följande:
    Säga att "din är minsann inte så snygg den heller"
    Ha ha det finns mycket att säga om hans hår, som skulle knäca honom helt.Men jag kan säga mycket elakt, men detta skulle säkert såra honom.
  • ioanna

Ber hemskt mycket om ursäkt, läste inte att inlägget låg under kategorin "relationsproblem" och så har jag mage att skämta om det. Jag hade för bråttom med att skriva..

• Anonym

relationsproblem är det väl inte egentligen.
    självklart kan man skämta om detta, låter ju egentligen löjligt.

• ioanna

Du kanske kan säga något i stil med "Skulle du tycka det var roligt om jag kommenterade hur mkt snyggare du var för 10 år sedan när vi blev tillsammans, eller att jag föredrar andra kläder än dem du själv valt? Nej, det är ungefär lika tråkigt att höra att du föredrog mig i den andra frisyren, nu är det klippt och luggen finns där & det växer ut" kanske?

• Anonym
    ioanna skrev 2009-06-10 11:06:47 följande:
    Du kanske kan säga något i stil med "Skulle du tycka det var roligt om jag kommenterade hur mkt snyggare du var för 10 år sedan när vi blev tillsammans, eller att jag föredrar andra kläder än dem du själv valt? Nej, det är ungefär lika tråkigt att höra att du föredrog mig i den andra frisyren, nu är det klippt och luggen finns där & det växer ut" kanske?
    Ha ha, pricken över i:et.
  • Minxy
    Anonym skrev 2009-06-10 10:57:07 följande:
    Ja han tjatade, jag frågade inte om hans åsikt, bara en gång nr jag precis klippt mig.men jag antar att ni som tycker att man ahr rätt till en åsikt tycker likadant när folk är tjocka eller har fula kläder på sig, Utan att personen frågat så ska man poängtera hur tjock man är, eller har fula kläder."vaddå jag säger bara vad jag tycker"
    Som sagt så anser jag att man faktiskt kan säga sitt hjärtas mening, men man behöver inte tjat om det. Sen finns det bra och dåliga sätt att säga dom på.
    "Vad tjock du är" låter så mycket värre än "Ska vi inte ta och börja träna tillsammans?" 
    "Vilka fula kläder" låter så mycket värre än "Ja, det är ju ingenting som skulle passa på mig, men vi har ju olika smak."

Sen beror det ju på vilken relation man har med personen ifråga.
    En totalt främling går man ju inte fram till och säger "Vilken ful frisyr/vilka fula kläder/gud vad du är äckligt mager osv.
    Ens sambo/äkta hälft känner man ju (förhoppningsvis) och vågar tala öppet inför. Jag har ibland sagt till min sambo "Nä, ta dom andra jeansen istället, dom är sååå mycket snyggare!"
    Han har också sagt till mig vid några tillfällen att han inte direkt tyckte att min senaste hårklippning var en 100%-ig fullträff
    ***S+M=L***
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-06-10 10:58:21 följande:
    Ha ha det finns mycket att säga om hans hår, som skulle knäca honom helt.Men jag kan säga mycket elakt, men detta skulle säkert såra honom.
    Men gör't. Om han har någon form av förnuft och empati lär sig en läxa när han inser att såna kommentar kan vara sårande.
  • Anonym (Emsan)

Jag kan förstå din sambo, för mig är dettta ett väldigt känsligt ämne (pga flera olika saker som hände tidigare i vårt förhållande). Jag vet med förnuftet att det är hur löjligt som helst men ändå kan jag inte rå för vad jag känner när kännslorna uppstår. Jag försöker hålla de tillbaka men det slutar oftast i att jag mår sämre. Så här ligger det till för mig och kankse kan det stämma in på din sambo:

När min kille klipper sig fult eller rakar sig fult gör det så att han inte ser ut som MIN, den jag är van vid. Det känns ungefär som att han har "försvunnit". Och jag på något sätt blir ledsen och längtar efter att få tillbaks honom. I mitt fall påminner dessa förändringar om tidigare händelser så det är en sak för sig. Men det kan hända att din man känner lite likadant, att han luras att tro att den riktiga "du" har kommit några steg längre bort ifrån honom eftersom hans synintryck säger att det är något som är annorlunda & fel. Det behöver inte vara medvetet utan bara en gnagande kännsla, och för att ta död på kännslan försöker han prata om det, kommentera och råda bot på det genom att be dig dra luggen åt sidan.

Jag har egentligen inget råd utan ville bara förklara hur han eventuellt kan känna sig. Skulle själv gärna få några råd för min kille tycker detta också är jobbigt, så klart. Han måste ju raka sig och klippa sig...

Svar på tråden Hur skulle nir eagera om er sambo tyckte att er frisyr var ful?