• Jenka7­3
    Äldre 10 Jun 10:51
    25062 visningar
    56 svar
    56
    25062

    Tatto på 16-åring

    Vill börja med att berätta att jag och pappan är skilda sedan 15år, men vi har gemensamvårdnad på sonen som blir 16år i Augusti.
    Han önska sig en tattooering i present, men pappa säger NEJ Nej Nej när du är 18år.
    Nu är det så att vi är själv tattoerade jag har 2st och pappan har en ryggtavla och dom gjorde vi själva innan vi var 18år.
    Jag godkänner att han tattoerar sig men vad säger lagen om jag går imot pappans vilja?
    Vill även bara berätta att för några veckor sedan komm sonen hem och berätta att han röker och de var inga problem för pappan kom till mig om du behöver ha cigg för det är bättre jag köper dom till dig så jag vet vad du får i dig fick sonen som svar. Men även där är 18årsgräns.
    Så nu kan jag tycka att vad gör då en tattoering som inte är lika farlig som ciggen?

    Vad tycker ni? Hade ni godkänt en tattoering på era 16-åringar?

  • Svar på tråden Tatto på 16-åring
  • Lolale­e
    Äldre 10 Jun 11:02
    #1

    det e ju egentligen upp till var och en men jag tycker att han bör vänta med tatuering iom att han kommer fortsätta växa även om det bara gäller i två år. mitt kusinbarn tatuerade sig när han var 16 på överarmen och när han var 19 satt den snett på axeln..så jag tycker att han bör vänta.

  • lunken­tuss
    Äldre 10 Jun 11:04
    #2

    finns ingen seriös tatuerare som tatuerar under 18... däremot så finns det ju godkända studios (här i stan tex) som har 16 årsgräns med målsman... han e inte sämre än nån annan, men det är ju 18årsgräns av en anledning...

  • Pappa i april
    Äldre 10 Jun 11:11
    #3

    När jag var 16 ville jag tatuera mig, men min pappa sa ungefär som pappan i det här fallet. Idag är jag fortfarande inte tatuerad och mycket tacksam att min pappa sa ifrån

  • Äldre 10 Jun 11:14
    #4

    En väldigt klok människa sa en gång om tatueringar: "Bestäm dig för motivet, vänta sen ett år och se om du fortfarande vill ha det..."

  • zasata
    Äldre 10 Jun 11:19
    #5

    jag tycker inte inte du skall låta honom tatuera sig. Anledningen med 18 är ju också att kroppen inte är färdigväxt och tatueringen kan bli ful sen,


  • Garder­obshyl­la
    Äldre 10 Jun 11:19
    #6

    Jag tatuerade mig för första gången när jag var sexton, motivet had ejag inte gjort idag om man säger så, men tack och lov gick jag till en bra tatuerare så den är bra gjord och jag ahr tom fått pris för den.
    Nu tio år senare har jag sex till och det lär ju bli fler. Men mina barn får INTE tatuera sig före de är arton. Dels är det lag på det, men dels anser jag inte att det är mogna innan dess.

    Jag tycker du ska följa pappans spår i detta och säga nej. Vill han tatuera sig får han vänta tills det är lagligt. Inga seriösa tatuerare gör ändå på minderåriga så vill han ha en gjord lär han ju få gå till en oseriös vill du det?

    Vad gäller rökningen är det ju en annan fråga, samma borde gälla där, han får göra som han vill när han är arton. Men varför överhuvudtaget BÖRJA röka?

  • 071001
    Äldre 10 Jun 11:21
    #7

    Nej, inte okej. Vänta till han är 18 så slipper du konflikten med pappan också.

  • Äldre 10 Jun 11:22
    #8

    Jag var 16 år när jag gjorde min första tattuering och jag ångrar mig lite att jag valde just det motivet.Hade jag varit 18 så hade jag tänkt igenom valet av tatueringen en extra gång..Är grabben så inne på att tattuera sig så kan han vänta i två år till.Säger som Xay1de
    "Bestäm dig för motivet, vänta sen ett år och se om du fortfarande vill ha det..."

  • Äldre 10 Jun 18:11
    #9

    Jag hade verkligen inte låtit mina barn tatuera sig innan 18 års ålder. De kan gott vänta så att det blir hos en som är seriös för nån seriös gör inte på barn under 18.

    Hade mina barn börjat röka hade jag dragit in alla pengar så hade de fått skaffa pengar själva till sitt missbruk.

  • Thaley­a
    Äldre 12 Jun 20:55
    #10

    jag tror problemet mer blir att hitta en tatuerare som tatuerar på de under 18 år. jag skulle vilja att sonen väntade, man kan ändra sig.

Svar på tråden Tatto på 16-åring