• Tigra79

Recept på bra mat vid magkatarr

Jag har magkatarr och har hört att man ska äta kokt och okryddad mat då. Jag lagar aldrig kokt mat och behöver verkligen tips på magkatarrvänliga och goda recept.

Jag gillar inte bönor och linser och är heller inte förtjust i asiatisk mat (vilket kanske försvårar utbudet lite).

Hoppas att det finns ett helt gäng FL:are där ute som har tips och råd om goda recept.
    Tackar på förhand!

• Svar på tråden Recept på bra mat vid magkatarr
  • Smultron ett

Min far läkte ett magsår genom att äta kex. Han satt och mumsade kex hela tiden, tydligen var det bra för magen och när han kom till läkaren hade han läkt såret själv.

• Netta74

små regelbundna måltider som är magvänliga.
    gärna med olika magvänliga bakterier
    min vänina som aldrig annars äter havregrynsgröt började äta det till frukost alla dagar, det + andra magvänliga alternativ fick hennes att ge med sig

• Tigra79

Äter redan havregrynsgröt och proviva (heter det va?) det har inte gjort någon skillnad ännu iaf.

Netta74 skrev 2009-06-10 11:54:32 följande:
    små regelbundna måltider som är magvänliga.gärna med olika magvänliga bakteriermin vänina som aldrig annars äter havregrynsgröt började äta det till frukost alla dagar, det + andra magvänliga alternativ fick hennes att ge med sig
    Men grytor har ju oftast ganska mycket smak (kryddning), eller? Kalops kan jag tex inte äta, inte heller ärtsoppa eller gulashsoppa (två av de få soppor jag gillar)
    SweetLilly skrev 2009-06-10 12:18:39 följande:
    gör grytor och soppor! det är gott och bra för magen!
    Vilken typ av kex? Åt grovt knäckebröd ett tag, men det gjorde nästan saken värre.

Smultron ett skrev 2009-06-10 11:52:12 följande:
    Min far läkte ett magsår genom att äta kex. Han satt och mumsade kex hela tiden, tydligen var det bra för magen och när han kom till läkaren hade han läkt såret själv.
  • SweetLilly

det beror på hur man kryddar sin agrytor!

Koka tex grytbitar av nöt, palsternacka, kålrot och morötter med grönsaksbuljong.

Koka upp en tomatsoppa på;
    passerade tomater, basilika och hönsbuljong.

• fiafiafia

Kokt torsk är milt för magen, använd färska örtkryddor och lite flingsalt. Servera med kokt potatis.

Ris är också bra, tillsammans med kyckling och currysås kanske?

Det viktigaste är väl att undvika starkt kryddad, stekt och flottig mat typ pizza och sånt.

• sallybuse

Min man har också magkatarr.De var för ca 3 veckor sen så fick han åka upp till akuten för han hade så ont i magen och de var magkatarr,Och han började  sen i veckan och äta fiskbullar och fullkornris och de blev mycket bättre.Och nu mår han bättre.

Svar på tråden Recept på bra mat vid magkatarr