• Andjan2

Hur är det nu med att dricka cola zero när man är gravid?

Jag är colazeroman. Kan inte leva utan min cola men hur är det nu när jag är gravid, är det ok att dricka light läsk när man är gravid?

• Svar på tråden Hur är det nu med att dricka cola zero när man är gravid?
  • Semlan10

Vissa studier har visat att ett högt intag av koffein kan öka risken för missfall. Har tyvärr inga länkar men jag har läst om det. Koffein finns ju i cola, och om du även dricker kaffe bör du kanske minska på mängderna. Små mängder är säkert ingen fara, men kan inte säga var gränsen går.

• ErrareHumanumEstIgnoscereDivinum

under min förra graviditet brukade jag kolla på "The mom show", en kanadensisk serie som gick på tv 4+, då var det en läkare som sa att man absolut inte får dricka läsk med aspartam och liknande sötningsmedel i när man AMMAR, kanske är det inte så bra att göra det när man är gravid då heller, jag vet inte, men har själv valt att avstå.

• Centrumhets

Min barnmorska sa till mig att skulle jag dricka cola så var det bättre att jag drack "riktigt" cola (i måttliga mängder förstårs), för lightprodukter är värre än socker.

• LillaEllan

på vilket sätt är light produkter värre? har inte riktigt fått nåt svar på detta
    stiger blodsockret mer?

• Andjan2

Kan man kolla på livsmedelsverkets hemsida kanske? Eller har ngn annan något tips på ngn hemsida där man kan ta reda på fakta?

• RoseMarie Nielsen

Man ska helst undvika sånt som har aspartam i sig då man är gravid och när man ammar har jag fått höra (och läst om).

• Victoris

Från SLV:

Kan man dricka aspartamsötad läsk när man är gravid? Ja. Aspartam är ett sötningsmedel som är uppbyggt av två aminosyror. Dessa aminosyror finns naturligt som byggstenar i proteiner i vår normala kost.  Aspartam bryts ned i magsäckens sura miljö och omsätts i kroppen som andra proteiner/aminosyror.

http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-vid-graviditet/Kan-man-dricka-aspartamsotad-lask-nar-man-ar-gravid/

Oscar 080709 + Matilda, BF 091010
  • LillaEllan

tackar! undrar varför alla säger "drick vanlig ist det är mindre farligt" och " ät vanlig grädde det är mindre farligt" men ingen kan ge mej ett svar på varför

Svar på tråden Hur är det nu med att dricka cola zero när man är gravid?