• Linsen

Snart 13 mån gammal och pratar inte... Hur orolig ska jag vara??

Min son är snart 13 månader och kan inte prata alls... Ett tag roade han sig med att säga pa-pa och någon enstaka ma-ma men nu kommer det bara långa haranger som man fattar noll av...
    Detta har oroat mig väldigt mycket senaste tiden och inte blev det bättre av att jag läste pampers nyhetsbrev om 1-åringar där man råddes ta kontakt med BVC om barnet inte säger åtminstone enstaka ord vid den åldern
    Hörseln är det inget fel på, och han förstår innebörden av många ord eftersom han gladeligen utför små uppdrag jag skickar ut honom på
    Är det någon som har haft liknande "problem" och hur löste sig det till slut?

• Svar på tråden Snart 13 mån gammal och pratar inte... Hur orolig ska jag vara??
  • BebbanEbban

det är lugnt alla barn tar olika långt tid på sig att prata jag pratade inte förren jag var 3 år har min mamma sagt... ta det lugnt kramar ebba å louise

• PrincessOfIce

Det är ingen fara.. Barn utvecklas i sin egen takt..
    Min son är 22 månader och babblar fortfarande rätt oförståerligt med ibland kommer det ord som man faktiskt förstår..
    Det kommer..

• Emma m Theodor

Nä- jag skulle inte oroa mig alls. Det där är så olika vad barn bör kunna vid den och den åldern. Han är ju inte gammal alls! Ta´t lugnt bara- det kommer när det kommer! Han kan ju vara en sån som liksom hoppar över bebispratet- och att det kommer hela meningar (i princip) direkt i stället....
    Kram

• discodivan

min kompis har en dotter på 18 mån som nu nästan börjar hamna i takt med mina när de var 1 år. Men hon var jättetidig på andra saker när hon var bebis. Det brukar vara så tidigt på en del o sent på annat.

men visst har man varit orolig, men jag tror hon e ok. Fram till nu har hon skrikit när hon velat ngt o gjort lite konstiga läten, så visst har man undrat om ngt är fel. Först nu har hon börjat peka o säga ngt läte som kan tydas som "det"

Men BVC har ej reagerat o inte hennes mamma heller som är barnsköterska
    så hoppas allt e ok med din lille kille

• Linsen

Ni har ju helt rätt... och jag som brukar försöka låta bli att jämföra men ibland kommer hönsmamman i mig fram... Han har ju faktiskt varit väldigt tidig i annat (om man nu ska jämföra igen )
    Tack för era svar!
    Kram

• mammagbg

Jag tycker du kan ta det helt lugnt! Forcera inte utan njut av vardagen ihop, han kanske tycker mycket om att lyssna och lära av dig...så kommer han rätt som det är att upptäcka att det är kul att snacka själv ;)

• Martea

Har en kille som blir tre år i augusti. Han pratar mycket men det är jättesvårt att veta vad han menar. Jag förstår honom bäst då jag är hemma med honom, men övriga blir som levande frågetecken när han säger nåt. Ta det lugnt bara, det är ingen panik än för er. Har varit tal om talterapi för sonen, men det behövs inte ännu säger de på BVC.

• Linsen

mammagbg:
    Nog lär han sig av mig alltid - men det som går in snabbast är ju sånt som han inte borde lära sig så det första riktiga ord som kommer är väl en rejäl svordom som han snappat upp vid nåt tillfälle jag trott han inte hört

• Alsephine

Ta det piano. Min tvååring var motoriskt tidig men "sade inte flaskan" förrän hon var halvåret - det där uteblivna bebisbabblet fick f ö BVC att tro att flickan hade nedsatt hörsel! Men, jag konstaterar att hon språkutvecklas med stormsteg och nu undrar jag inte om hon helst plötsligt dragit iväg och blivit mer talför än verbala storasyster då hon var i samma ålder. Suck, man skall ju inte jämföra... Men hursomhelst kan man i jämförelsens namn dra slutsatsen att barn är olika! Hakuna matata, alltså. Kram!

• Alsephine

Häpp! INTE halvåret - hon sade inte särskilt mycket innan hon var ETT OCH ETT HALVT. Där slant mamma M på tangenterna. Sorry.

• oOoJOYoOo

Jadå min förste pojk pratade sent ...men de kom med besked senare . Jag var inte så orolig de var nog mer folk runt omkring som började tjata om att han inte pratade o snarare det som gjorde att jag började fundera. *tröttsamt*

Min andre pojk var tidig i språket o väldigt verbal så många tog han för att vara större än han var. Nu går vi o väntar på vårt tredje barn....o de som känns skönt den här gången är att man har varit med om att de kan ta längre tid med olika framsteg mm. Jag tänker inte oroa mig den här gången utan bara njuta Man oroar sig så mycket i onödan de ser man nu när man tittar tillbaka på när mina barn var mindre..de brukar ordna sig!

Kram

• miya

Min stora tös va löjligt tidig med att prata, medans min lilla skrutt inte säger mer än nödvändigt. Dvs; mamma pappa, korv(som mat vrak måste man kunna det ordet*ler*), glass och äta...
    Hon är nu 16 månader, men det kommer väl
    Får väl se hur det blir med lilleman...

Men när dom väl börjat tjöta slutar dom ju aldrig

• Meli

Saker som gör att talet kan vara lite senare är om familjen är tvåspråkig, eller om de varit väldigt tidiga på något annat.
    Jag tycker du ska prata med BVC, men ärligt talat tror jag itne att det är någon fara.

När jag läser med min son brukar jag peka på bilderna och säga vad det är, och ibland frågar jag honon vad det är istället.

Sen frågade jag ofta" kan Anton säga..." och så försökte han oftast säga det ordet.
    Kram

• onka

Min dotter som idag är 8 år och talar oavbrutet sa knappt ett ord innan hon var 2 år. Allting var bara Ö Ö. Sedan kom allt på en gång långa meningar och svåra ord. Så jag tror nog inte att du ska oroa dig om han för övrigt utvecklas normalt. Till mig sa man att livliga barn med tidigt utvecklad mototrik kan "vänta" med utvecklingen av talet.

• carina

Hej !
    Min son är oxå 13 månader och han har varit sen med ALLT. Och vissa saker har oroat mig men de kommer förr eller senare, det har mest varit senare här. Han är förtidigt född men bara 4 veckor men jag brukar skylla på det! Han säger endast pappa, mamma och heeej. Ibland tycker jag det låter som han härmas när vi läser i nån bok och jag säger gris tex då försöker han säga nåt liknande (tycker jag alltså! *ler*)
    Han är så liten i vikten oxå min lille kille så idag ska vi till bvc och få domen.

KRAM Carina

• Molle

Min son är 26 månader och säger inget. Ibland tror vi oss höra mamma. Vi pratade med logopeden på hans förskola och hon har konstaterat att han är sen munmotoriskt. Vi har precis börjat använda tss (med tecken som stöd för tal) för att han skall få något sätt att kommunicera på innan talet kommer.
    Logopeden är helt övertygad om att det kommer att komma igång så småningom.

• Linsen

Carina:
    Vår son föddes 15 dagar efter BF så vi kan inte skylla på det Hoppas det gick bra för er på BVC - det är ju synd att barnen vägs nakna, annars kunde man ju lägga lite bly i blöjan så att alla dessa jobbiga kurvor stämmer och alla är nöjda och glada
    Molle:
    Vilken tur att det i a f finns sätt att kunna kommunicera när det blir som i ert fall, och det låter ju lovande att det kommer att komma igång så småningom

• Maria JL

Det kanske redan har nämnts ett antal gånger, men tänk på att Einstein inte pratade förrän han var fyra år.

• Blue

Tova är drygt 14 månaderoch visst, hon sa sina första ord tidigt, hon var ca 7 månader när hon sa mamma, pappa och titta. Men sen dess har det inte hänt mycket. Hon kan säga hej och någon förvrängd form av vatten. Däremot är hon sällan tyst. Hon pratar långa orförklarliga haranger och går runt och gör pruttljud. Däremot märker vi ju att hon förstår väldigt mycket som man säger till henne. Hon kan sina kroppsdelar, hon kan hämta saker man ber henne om osv... Tror nog att pratet kommer igång förr eller senare och att du inte behöver vara orolig alls!

Svar på tråden Snart 13 mån gammal och pratar inte... Hur orolig ska jag vara??