• vinterkatt

Föräldrakurs i Göteborg

Hej!

Undrar om någon vet var man kan gå föräldrakurs (info om förlossningen och första tiden efter, inte profylax alltså) i Göteborg.
    Går på Barnmorskegruppen och de ordnar bara mammagrupp dit pappor inte är välkomna.
    Igår fick jag veta av min BM att såna kurser ordnas på sjukhus men jag hittar inget info om det.

Är det någon som gått en sån kurs i Gbg?

• Svar på tråden Föräldrakurs i Göteborg
  • vinterkatt

finns det inga kurser alls? klarar man av att bli mamma och pappa utan att gå en kurs?

• KattenKorven

det klarar man! men det kan så klart vara ett stort stöd med en kurs jag undrar också för jag går också på Barnmorskegruppen.

• FCBJ

Man kan gå på öppet hus på östra sjukhuset och bokade besök på möldals sjukhus, men de har nog stängt inför sommaren och öppnar nog inte igen förrän i augusti. Jag fick info om detta från min BM.

Jag har själv frågat min BM om det går att gå på föräldrarkurs i någon annan statsdel än den man är inskriven på, men fick inget bra svar. Själv hinner jag nog bara gå de två första gångerna av fyra då de inte kör några kurser under sommaren. Känns himla orätvist att inte få denna möjlighet bara för att man råkar ha barn i slutet av sommaren.

• Ord blind

Jag vara på info om förlossning i Barnmorskegruppensregi på Östra, pappor var varmt välkomna. Eller är det inte den kursen du menade?

• vinterkatt

Ord blind skrev 2009-06-13 17:30:52 följande:

Jag vara på info om förlossning i Barnmorskegruppensregi på Östra, pappor var varmt välkomna. Eller är det inte den kursen du menade?
    BM berättade om nån kurs där det är 3 träffar och man går igenom förlossning och första tiden med barnet, skötsel osv. Det är den jag vill gå.
    På Östra har de väl bara ett kort möte om deras förlossningsavdelning? Eller var det något mer? Hur var de möten du var på?

FC05 - var hittade du den kursen med fyra möten? Det låter som något jag letat efter.
    Ja, det är surt att de har stängt hela sommaren.
    Jag har BF först i november men vill hellre vara tidigt ute för det blir kanske svårt att få plats eller så har man inte möjlighet att gå på alla möten i rätt ordning.
  • essemia

Vi har gått profylaxkurs i helgen men det är ju så mycket mer än bara profylaxandning. Det var väldigt mycket information och endast en del handlar om andning och avslappning, det är liksom ett helt paket. Har gått 2 gånger av 3 och sista gången ska det handla mer om amning och tiden efter. Vi gick på Föräldraskolan och hade Elisabeth som kursledare, kan varmt rekommendera denna kurs.

• Ord blind
    vinterkatt skrev 2009-06-14 10:01:26 följande:
    Ord blind skrev 2009-06-13 17:30:52 följande:
    BM berättade om nån kurs där det är 3 träffar och man går igenom förlossning och första tiden med barnet, skötsel osv. Det är den jag vill gå.På Östra har de väl bara ett kort möte om deras förlossningsavdelning? Eller var det något mer? Hur var de möten du var på?
    Vi var på tre träffar, förlossningsförberedande kurs. Finns mer info på Barnmorskegruppens hemsida. De brukar även ha en intensivkurs på sommaren i juli på två tillfällen i stället för tre. Går man inte på barnmorskegruppen betalar man 200 kr per par per gång.
  • FrökenLenore

Går också på Barnmorskegruppen i Göteborg. På deras hemsida under "Kurser" hittar du en förlossningsförberedande kurs :)
    Vi skall på den i juli !

• vinterkatt

TACK! Ni är underbara!
    Jag som googlat som tok på Västra Götalandsregionen och Östra och det går ju (så klart) via BMG...
    Kanske börjar jag instämma med mina kompisar som sa att man får gravidhjärna med tiden... ;)

• Ord blind
    vinterkatt skrev 2009-06-15 10:36:06 följande:
    TACK! Ni är underbara! Jag som googlat som tok på Västra Götalandsregionen och Östra och det går ju (så klart) via BMG... Kanske börjar jag instämma med mina kompisar som sa att man får gravidhjärna med tiden... ;)
    Ja, man blir helt förvirrad ibland även efter... :)
  • Mamma Tes

Jag går också på BMG. Är den förlossningsförberedande kursen hos dom samma som en föräldrakurs/föräldrautbildning (särskilt för förstagångs föräldrar) som man hör att man får gå om man man går hos en "vanlig" MVC?

• j och c
    Mamma Tes skrev 2009-08-07 12:27:24 följande:
    Jag går också på BMG. Är den förlossningsförberedande kursen hos dom samma som en föräldrakurs/föräldrautbildning (särskilt för förstagångs föräldrar) som man hör att man får gå om man man går hos en "vanlig" MVC?
    ja jag tror det, vi ska gå den på östra i augusti, går oxå på BMG...
  • Mamma Tes

j och c skrev 2009-08-07 12:32:12 följande:

ja jag tror det, vi ska gå den på östra i augusti, går oxå på BMG...
    Men jag har läst att en föräldrautbildning ska vara i mindre grupper. Där man träffas ca 6 ggr före och 6 ggr efter förlossningen där man kan knyta kontakter med andra föräldrar osv...
  • whistleblower

Jag vill iaf varna för Babygrupp / Föräldrakurs på socialtjänsten i Linné-Majorna som Karin Sundfeldt och Lena Petersson har som de hittat på själva. Dels påstår de att de är ingen kontakt mellan dom och BVC och även nekar till kontakt (vilket blir problem när man råkar ut för en "viss sköterska på BVC) och nivån på kursen är skrämmande låg och man känner sig idiotförklarad. Någon djupare kunskap finns inte, ingen fördjupning och ingen vidare problematisering finns, och någon annan kunskap än har barn själv finns inte heller - och man får inte prata om "tråkiga saker". Satt på kursen och tänkte gg på gg "detta får inte vara sant... Och då får man färgglada klämkäcka lappar med enkla, läs samma enkla tillrop som kursen genomsyras av...Krystat. Och att man inte märker på folk att det är inte detta dom behövde. Man känner sig tvingad och gå den för man har fått lova hur viktigt det är gentemot de andra i gruppen. En gåta hur man kan driva en sådan kurs, personligen skulle jag skämmas.

Svar på tråden Föräldrakurs i Göteborg