• Liselotte

Hur vet man om katten har mask?

Hej!

Jag har en innekatt. Katten är liten och äter ganska dåligt, fastän vi försökt byta kattmat vid flera tillfällen. Nu funderar jag på om hon har mask. Hur vet man det? Ser man det på avföringen? Kan det vara därför hon äter dåligt? Är maskmedlen receptfria, eller måste jag ta med henne till en veterinär?

/Liselotte

• Svar på tråden Hur vet man om katten har mask?
  • Tashmira

Se till att ha rikligt med fräscht vatten, inte intill maten.
    Mask kan man se i rumpan när de varit på lådan, i form av vita platta små maskdelar. De brukar fastna i pälsen. :oS

• Tashmira

Avmaskningstabletter ska vara receptfria, och man behöver inte besöka veterinären. Är kissen gammal? Varit ute? Fått rå mat som kan ha innehållit ägg/mask?

• SweetLilly

om katten får svullen buk kan det vara mask, de magrar ofta ur också.
    Om hon äter dåligt kan det vara en rad olika problem, testa med olika sorters mat och avmaskning, blir dte inget bättre får du ringa vet.

• Liselotte

Tack! Hon är 1,5 år gammal. En innekatt. Har inte fått någon rå mat.

• Måne och Sol

De kan ju även drabbas av spolmask, den masken spyr de i extremfall upp. Ser ut som levande nudlar.
    Men min erfarenhet är att de äter som sjutton när de har mask, just för att masken snor all näring. Och så minskar de i vikt.
    Din kisse verkar ha dålig aptit av någon annan anledning, jag skulle rådgöra med en veterinär i sitt ställe. Det kan ju bero på allt ifrån något lättåtgärdat till något allvarligare, och är det allvarligare är det bättre ju tidigare man tar itu med det.

• SweetLilly

nja just med aptiten stämmer i början, men får katten så mycket mask att den vandrat upp i magsäck, så att de kräks, så har de ingen vidare aptit..

• Måne och Sol
    SweetLilly skrev 2009-06-10 16:40:20 följande:
    nja just med aptiten stämmer i början, men får katten så mycket mask att den vandrat upp i magsäck, så att de kräks, så har de ingen vidare aptit..
    Jag förstår att detta som mycket annat lämnar utrymme för individuella skillnader, för det där strider mot mina egna erfarenheter. Vi har tagit hand om en kisse som hade så mycket mask att det faktiskt kräktes upp, och han åt som en galning. Men var mycket slank, på gränsen till mager.
    (Idag är han en frodig misse med en mjuk liten kudde på magen Det var en del stök att komma dit dock, fick ta till Profender från vet och rengjorde extra noggrannt för säkerhets skull i miljön också).
  • Liselotte

Okej, får testa att avmaska henne. Vilket medel rekommenderar ni?

• Liselotte

Är Profender receptfritt?

• Måne och Sol

Jag är tveksam till om det är mask som är problemet, men du kan ju ge henne en kur för att utesluta det. (Nämnas bör dock att maskmedel i normalfallet ska användas med eftertanke, då det annars finns en uttalad risk för resistens mot dessa från maskens sida).
    Jag tror det heter Milbemax, medlet jag skulle rekommendera. FInns på apoteket, en liten ask med tabletter, två tror jag det var.

I svåra fall, om katten spyr upp pillret gång på gång, har svårt att ta emot pillret oralt eller så, då kan man ta till Profender, det appliceras i nacke/manke. Det skriver veterinär ut i så fall.

• Måne och Sol

Milbemax (osäker på namnet, men -max, nånting i alla fall) smakar dessutom lever och är väldigt små.

• SweetLilly

det är inte så vanligt med mask på innekatter, så låt det inte gå för lång tid innan du ringer vet. det kan som sagt vara andra, mycket allvarligare problem.

Svar på tråden Hur vet man om katten har mask?