• Sessilou

vilken filt ska vi köpa?

Väntar vår bebis i mitten av september och vi är nybörjare.

Vilken slags filt är smartast att ha i vagnen fram till december? ( för sen har vi åkpåse osv) Är det fleece, bomull eller vilket typ av material är bäst tycker ni?

och från när börjar man använda overall? vilken stl hade ni köpt?

Less is more=)
  • Svar på tråden vilken filt ska vi köpa?
  • lindixen

det beror väl lite på vädret:)

• viseversa

ja jag skulle nog satsa på fleece om det är kallt. Overall köpte vi en i st 62! Visst hon druknade i den men då kunde man ha kläder under utan att det blev bylsigt. Och så små barn rör inte så mycket på sig. Det var riktigt mysigt för henne att ligga in sin stora overall. Men efter bara några veckor var den lagom stor. Dom växer ju såå fort. Och jag ville inte köpa en ny overall varje månad.

• AlexandraK

Ang overall. Vi köpte stl 56 innan födseln. När bebben kom var hon bara 49 lång och overallen var alldeles för stor och det kändes inte säkert i bilbarnstolen. Så vi köpte en i stl 50 också - som hon använde ett tag.

• Kaydina

Det bästa är väl att köpa några olika och ha lager, så man kan ta bort lite om det blir för varmt. De växer ju väldigt snabbt första halvåret i alla fall och vilken overall ni skall ha beror ju på hur stort barnet är när det föds.

Om ni inte bor långt norrut så köp bara en fleeceoverall och komplettera ev med filt el täcke. Det är lätt att klä dem för varmt och det är ju inget bra alls.

• Lussekatten87

Jag har barr fleecefiltar i olika storlekar,så kan man vika dem dubbelt om det är kallt och bara lägga på en liten när det är lite kyligt ute.
    Annars ska bommulsfiltar vara de tbästa när de är nyfödda,men de är ju inte så varma.
    Använd overall när det är så pass kallt att det behövs!
    På vintern räcker ju inte bara åkpåse oftast om man är ute och promenerar.
    jag köpte strl 62 och det var ett stort misstag! Han drunknade i den och han aldrig växa i den(han är född i Januari)innan det vart vår.
    skulle satsa på en 56 i stället.

• heartgirl

en stor fleecfilt som man viker efter vädret...kallt så viker man flera lager...osv

• heartgirl

ps vänta med att handla overall.....vet ju inte vilken stl eller när/om den behövs...

• Sessilou

tack för era svar!

Ja overallen väntar vi med.
    men filtar ska inhandlas nu. Blev nog inte så mkt klokare av era svar..haha!

men en mjuk fleecefilt till vintern blir det iaf, och nån tunnare bomullsfilt till början. Man vet ju aldrig med septembervädret. Kanske är det skitkallt eller oxå är varm sensommar lixom!

Less is more=)
  • Sessilou

sen kom jag på ang filtar...att man borde kanske ha några för inomhusbruk oxå eller? typ nån flanell att vira in bebisen i när man ammar eller gosar i soffan?*S*

Less is more=)
  • Ofir1

Det går inte att få för många filtar:D

• Ord blind

Jag rekomenderar gallerfilt, den är gjord i bomull. Kan även användas som solskydd över vagnen på sommaren. Bra att ha i sängen om man har varmt inne eller om det drar lite. Personligen undviker jag fleece, på vintern vill jag ha ullefilt.

Svar på tråden vilken filt ska vi köpa?