• skånetös78

Gräver jag min egen grav? Ang separationsfasen!

Jag är nästan säker på att min dotter är på väg in i separationsfasen för hon har börjat sova väldigt oroligt, ligger vaken på nätterna,vill inte somna själv osv. Igår och inatt har hon fått sova mellan mig och min man och även om hon inte sovit alldeles bra så har uppvaken iallafall minskat markant och kortats ner betydligt!
    Innan hon blev såhär på nätterna så var det inga som helst problem att få henne att somna i sin egen säng, vilket hon i stort sett gjort från födseln! Hon verkar alltid ha känt sig väldigt trygg när det gäller att somna själv fram tills nu!

Nu undrar jag om det kan ställa till det i fortsättningen eftersom vi har henne hos oss på nätterna? Borde vi fortsätta kämpa för att hon ska sova i sin egen säng? Vi föredrar ju att hon somnar själv i sin säng för att få komma in till oss när hon vaknar vid 5 (så har det alltid fungerat tidigare) Eller kan det vara så att när separationsfasen börjar närma sig sitt slut så återgår hon till sina normala sömnvanor?

• Svar på tråden Gräver jag min egen grav? Ang separationsfasen!
  • lunkentuss

Vi gjorde som du, då var dottern ca 14 månader... Hon sover i vår säng än o nu är hon 27 månader fast från hon var 25 månader så började vi lägga henne i hennes egen säng när hon somnat, så nu sover hon halva natten i sin säng o andra halvan i vår :) Inte för att det gör oss nåt, men vill man inte samsova så kan det nog vara "farligt" o göra så ja

• godisälskaren

Jag har dotterns spjälsäng (utan en sänggrinden) ståendes precis bredvid min säng så hon kan klättra över lätt och mysa en stund om hon behöver. Hon tycker dock bäst om att sova i sin säng så hon brukar krypa ner i sin säng igen efter en stund. Somnar inte själv utan vill ha någon bredvid sig, i stora sängen, när hon ska somna.

mamma till barn födda: nov.95 och maj 07
  • Elsans

Vi gjorde som ni under separationsfasen och när den gick över (efter bara 1.5vecka, PUH) så var det inga problem för henne att sova i sin säng igen. Hon vaknade ofta, liksom för att kolla att vi var där, och somnade sen om själv när hon låg bredvid oss. Jag tror absolut inte att du gör dig en otjänst, tvärtom tror jag att fasen går över fortare om man lyssnar och gör som bebisen vill istället för att kämpa emot.

• vittra

Vi har gjort så till och från under känsliga perioder och har aldrig haft problem med att hon sover i sin egen säng sen igen. Vill man samsova så är det ju bara att fortsätta, men tror inte det "förstör" att hon aldrig mer vill sova i sin egen säng

• FiaiMalmö

Du vet ju inte att det är seperationsfasen. Det kan vara någon annan fas, tänder eller vad som helst. Du får nog bestämma dig för om du ska vara principfast och tänka: Inga barn i min säng. Eller om du ska vara flexibel och låta dotterns behov gå före din goda nattsömn. Jobbiga perioder kommer alltid att komma för din dotter.
    Själv har jag bestämt mig för att min dotter sover i sin säng, helt enkelt. Det har ju betytt att man har fått gå upp flera gånger per natt i perioder för att lugna och trösta. Och det är ju inte heller så kul.

• linhen

Jobba med barnet inte mot det. Brukar funka bäst i längden!

• skånetös78

Tack alla ni som svarat! Vet inte vad som hänt men nu sover dottern utan problem i sin egen säng igen! Bara något enstaka uppvak per natt för att ge nappen men inget gråt eller "pratande" längre! Så nu sover all i familjen gott igen och dottern vaknar som vanligt vid 5 för att få komma in till oss!

*Välkommen älskade Linnea! 7/11-08*
  • vittra
    skånetös78 skrev 2009-06-12 16:42:10 följande:
    Tack alla ni som svarat! Vet inte vad som hänt men nu sover dottern utan problem i sin egen säng igen! Bara något enstaka uppvak per natt för att ge nappen men inget gråt eller "pratande" längre! Så nu sover all i familjen gott igen och dottern vaknar som vanligt vid 5 för att få komma in till oss!
    Låter mysigt!
    Skönt att det är över för denna gång, men som ovan sagt, det kommer ju och går perioder hela tiden, och som ni märker så är det ju inte hela världen att låta henne sova hos er ibland när det behövs heller
  • skånetös78
    vittra skrev 2009-06-12 17:15:35 följande:
    Låter mysigt! Skönt att det är över för denna gång, men som ovan sagt, det kommer ju och går perioder hela tiden, och som ni märker så är det ju inte hela världen att låta henne sova hos er ibland när det behövs heller
    Ja det känns skönt att hon inte fortsatte med sin uppvak, både för vår och för hennes skull! Sen är det ju precis som du säger att det säkerligen lär komma fler såna här jobbiga perioder men då vet vi att det inte "förstör" att hon får ligga några nätter hos oss!
    *Välkommen älskade Linnea! 7/11-08*
Svar på tråden Gräver jag min egen grav? Ang separationsfasen!