• lavande de provence

körtelfeber

Min 23 åring son ha fått körtelfeber för 2 veckors sen,han bor45mil ifrån oss,det känns så jobbigt att inte kunna finnas i närheten och hjälpa honom
    I helgen har han flyttad till en annan lägenhet och blivit sämre
    Han har en flickvän som tar studenten och hennes mamma vill ha henne hemma nu (vet ej om det beror på att hon kan bli smittad)
    min son får klara sig själv fast han orkar ingenting,han är trött i hela kroppen
    Vet någon om hur man kan lindra sjukdomen,har någon haft det?

• Svar på tråden körtelfeber
  • KalleKuling

Jag hade körtelfeber när jag var 21 år. Dock är det väldigt individuellt men jag kan ju berätta hur jag hade det.

Jag trodde jag åkt på halsfluss för jag hade väldigt ont i halsen så jag gick till vårdcentralen. Där sa han att jag hade körtelfeber och beodrade mig hem att vila och dricka så mycket som möjligt. Eftersom halsen var väldigt svullen hade jag svårt att äta annat än isglass vilket gjorde mig ännu mer orkeslös än jag redan var. Pratade med mina föräldrar på telefonen och min mamma blev genast orolig (de brukar ju höra om det är allvarligt eller inte) så dom kom och hämtade mig (20 mil enkel väg), själv tyckte jag inte detta var nödvändigt men orkade inte invända. Väl hemma hos dem skulle jag sova men då blev det bara värre och jag kände att jag inte kunde andas, det slutade med 2 dagar på sjukhus med mkt hög feber. Det jobbiga var dock efteråt att inte orken kom tilbaka, tog ett par månader innan jag kände mig helt frisk. Det är dock olika hur svår körtelfeber man får så det bästa är ju att hålla kontakten med sonen för att se hur det går för honom, se till att han dricker mkt!

Beträffande hans flickvän ska de inte pussas på ett tag då körtelfeber smittas på så sätt!

• KalleKuling

Det smittas alltså via saliv och symtomen kan ta mellan 4-7 veckor från att man blivit smittad!

• lavande de provence

Jag vill också får honom hem vi kan betala flyget eller hämta honom men han vill inte,han har precis börjat jobba som försäljare och är rädd om sitt jobb,men jag tycker att han kan vänta ett par veckor...
    Min son o tjejen har slutad att pussa varann när han fick diagnosen
    Så det är bara att dricka mycket,han har inte ont i halsen längre men är helt slut
    För att stärka kroppen det väl ett måste med en bra o hälsosam mat ,eller?

• KalleKuling

Det är väl alltid bra att äta, men som sagt det kan vara svårt för honom om han har svullen hals/ ont samt inte orkar gå till affären. Orkar han det är det nog ingen fara med honom! I så fall kan han ju dricka soppor!

Kanske kan hans flickväns familj hjälpa honom om det skulle behövas?

• smis

jag hade körtelfeber när jag var 15 år. hade ont i hela kroppen mina lymfkörtlar svullnade lite överallt i kroppen så jag kunda varken ligga eller sitta, ont i halsen o sen fick jag förhöjda levervärden som gick ner efter ett tag.
    jag var i det akuta sjukdomsfasen i ca 3 veckor men helt slut och trött och orkeslös i lite mer än ett halvår mina betyg sjönk radikalt och mamma skällde på mig för hon tyckte jag var lat tills hon pratade med läkaren som sa att trötthet är vanligt allt från nån vecka ända upp till ett år..
    det var ingen rolig sjukdom alls

har din son varit dålig nu i 2 v. så borde det bli bättre inom kort dock kan han ju ha orkeslösheten ett tag och det kan ju vara påfrestande men tror inte själva sjukdomen håller i sig så mycket längre

det är en virussjukdom så det finns inte så mycket mer att göra än att vänta ut den, klart skulle det bli problem med att dricka o så kan ju vätska från dropp vara nödvändigt

• norgesessan

Jag fick det när jag var 20, jag flyttade hem för ett par veckor. Min farfar dog runt den tiden med, jag klarade inte följa med till sjukhuset (efter han dog), men bättrades innan begravningen. Men säger han att han klarar sig så gör han nog det, jag gjorde inte det...Det är ju olika från person till person. Min bror fick åka in med ambulans, samma med en kompis, jag var inte i närheten av det.

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • solskina

min son på 15år har haft det en vecka på tisdag.
    Han har fått voltaren som smärtlindring.
    Vi var till doktorn idag, han kunde inte säga om det var halsfluss eller körtelfeber.
    Så vi fick pensillin. Och som det står i alla böcker så får man utslag om viruset träffar pensillin.
    Oj så pojken såg ut ett tag här på dagen. Så vi pratade med doktorn och han erkände att han glömde ta prov på viruset.
    Så nu måste jag dra med honom på en resa till vårdcentralen i veckan.
    Så att dom på papperet kan konstatera det.

Jag har full förståelse om ni är oroade för det är ingen rolig sjuka det här.

Dricka mycket och gärna vätskeersättning, finns på apoteket i brus. det är salt i så att kroppen kan ta upp vätskan bättre.

Min son fick cips för han märkte själv att han hade brist.

• lavande de provence

Läkare undersökte min son o konstaterade att magenvar svullen så hon tog prover på lever o mjälte,han får svaret imorgon,usch det är inte bra att magen är svullen!

• Neko

Awwww stackaren! Jag hade det för ett tag sedan, är 28 år. Var hemskt =( Dock är det ju väldigt olika vilka symptom man får och hur obehagliga de blir. Jag hade fruktansvärt ont i halsen, kunde inte svälja saliv ens på flera dagar. Har tips mot det om han har ont i halsen? Alla får inte det.

De andra symptomen var minimala för mej jämfört med halsontet.

• lavande de provence

min son fick ont i halsen igen,han vill komma ner o hälsar på oss,är det smittsamt
    vi ska snart resa på semester,han kommer innan vi reser

• en glad

lavande de provence skrev 2009-07-16 21:49:32 följande:

min son fick ont i halsen igen,han vill komma ner o hälsar på oss,är det smittsamt vi ska snart resa på semester,han kommer innan vi reser
    - äldre personer är oftast immuna mot körtelfeber... det är en ungdomssjukdom, allmänt kallad "pussjukan"!
  • lavande de provence

han har vari hos läkare (ny läkare)men hon vill inte förlänga sjukskrivningen fast proverna var inte helt bra)för körtelfeber får man bara vara sjukskiven en månad
    säger socialstyrelse,jag har pratad med FK och det är dom som bestämmer , det finns inget datum när man ska vara arbetsför sa dom till mig?!
    Min son jobbar som försäljare och har nära kontakt med kunderna,det innebär att man ska vara pigg,fräsch och alert,det är han första jobb och han stormtrivs,det är bra att han har en förståndig arbetsgivare som vill at han skall känna sig frisk innan han kan börja jobba igen
    Min son måste går till jobbet redan morgon

• Aprilia

Jag hade körtelfeber när jag var 16. Jag hade feber i 6 veckor och hade väldigt hög feber de första 4 veckorna. Kunde inte äta alls pga av halsen och gick ner väldigt mycket i vikt 10-11kg.

Jag fick leverinflammation och mjälteförstoring och var riktigt dålig. Hade ont i levern ett par år efteråt men nu är alla levervärlden bra igen. Tog säkert 4-5 månader innan jag blev pigg igen. Tyvärr hade jag ju precis börjat gymnasiet och tappade ganska mycket i skolan.

Kommer ihåg att jag fick en massa utslag på kroppen första dagarna och halsen var alldeles vitprickig......

• lavande de provence

har någon haft körtelfeber och jobbat,hur länge har ni varit sjuskrivna,ringde till scialstyrelsen men han som visste något varpå semester,det verkar stämma att man får vara sjukskriven i bara en månad,men om min son är inte bättre måste han säga upp sig på jobbet ovh vara arbetslös för att får pengarna därifrån

• smis

Helt sjukt system vi har. Alla drabbas ju olika av körtelfeber så det är ju inte alls säkert man är frisk efter en månad.
    Jag var ju bara 15 när jag fick körtelfeber men jag var hemma från skolan ett bra tag.
    Och den oändliga trötthet som jag fick sen höll ju i sig jättelänge. inte så lätt att sköta ett jobb när kroppen har tagit stryk från detta virus..
    Hoppas att det går bra för din son han får väl överklaga beslutet eller kanske att han kan vara deltidssjukskriven ett tag? Det brukar ju fk gilla att man inte är hemma helt utan att man försöker jobba efter förmåga

Svar på tråden körtelfeber