• felician

cheesecake flera dagar i förväg?

Jag har lovat att baka cheesecake till min systers studentfest på fredag men nu har jag insett att det kommer att bli jäkligt tight med tid imorgon så jag undrar om det finns någon cheescakeexpert här som vet om det är OK att baka dom ikväll och äta dom på fredag???

• Svar på tråden cheesecake flera dagar i förväg?
  • Southern Belle

Är det den svenska frysta varianten går det utmärkt att göra den flera dagar i förväg. Den ugnsbakade amerikanska varianten föredrar jag att äta färsk men min svärmor har bjudit på fryst och sedan tinad sådan och visst, den slank ner den med!

• felician

Nej, inte fryst.
    Och jag hade inte tänkt frysa den heller.
    Jag tycker att dom brukar bli godast dagen efter man bakat den men frågan är om en cheescake blir dålig om den är 2 dagar gammal istället för 1? (vi har aldrig lyckats ha rester så länge, det brukar bli uppätet ganska snabbt...)

• Southern Belle

Haha, nä några rester blir det aldrig... Dålig tror jag inte att den blir men konsistensen blir kanske lite blaskig eller så om den får stå ett par dagar...? Hoppas nån annan vet!

• felician

Hmmm,
    Jag kanske kan göra bottnarna idag och ställa dom i kylen och sen göra det andra imorgon?
    Det borde väl funka?
    Då spar jag ju lite tid imorgon i alla fall.

Svar på tråden cheesecake flera dagar i förväg?