• Pebbels1

Ersättning från försäkringsbolag för vanprydande ärr vid akut kejsarsnitt?

Om man har olycksfallsförsäkring och sjukförsäkring, får man då ut någon ersättning när man blev förlöst med akut kejsarsnitt två gånger? Tänker på vanprydande ärr...
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden Ersättning från försäkringsbolag för vanprydande ärr vid akut kejsarsnitt?
  • Slöjan

Jag fick inte det.... har trygg-hansa....

• Jossa 79

Slänger in en liknande fråga. Läkaren som gjorde mitt kejsarsnitt snittade dottern i kinden så hon har ett litet, lite vitt ärr. Undrar om man kan claima det på försäkringen?

• Mizz Turko

För dina egna ärr tror jag att det inte går ut att få någonting på, som sagt så var det ju akut snitt.

Äntligen är vår prinsessa Sûra Lorin 090512 här ~ vi älskar dig!
  • Menhir

Nej, då skulle alla som genomfört stora operationer få ersättning. Det ingår så att säga i dealen att nyttan överväger och att man då får ta vanprydande ärr. Drar man resonemanget till sin spets skulle du i så fall få ersättning för att ha tvingats dra ut en tand.

När det gäller dottern till Jossa79 finns det kanske en chans, det blir troligen en låg ersättning, det skall anses som "invalidiserande" i någon mån och alltså vara vanprydande.

• Micke

Gravidförsäkringar kan ge ersättning. Tex ger väl Folksam 1000 kr i ersättning för akuta kejsarsnitt.

• Smurfan83

Jossa 79 skrev 2009-06-10 19:37:46 följande:

Slänger in en liknande fråga. Läkaren som gjorde mitt kejsarsnitt snittade dottern i kinden så hon har ett litet, lite vitt ärr. Undrar om man kan claima det på försäkringen?
    Om du hade en gravid försäkring så kan det gå , beror på försäkringsvillkoren. Annars så går det inte tyvärr.
  • Pappatilltwins

Jossa 79 skrev 2009-06-10 19:37:46 följande:

Vi har trygg hansa och de kräver att man såret måste blivit tejpat eller sytt för att man ska få ersättning för vanprydande ärr.
    Sedan finns det säkert fler sätt för dem att undkomma att ersätta
  • Madame Pernelle

Jag vet inte hur det är med olycksfalls- och sjukförsäkring, men jag hade en gravidförsäkring hos TryggHansa och fick 1000:- i ersättning för snittärret.

• Pappatilltwins

Madame Pernelle skrev 2009-06-13 16:18:12 följande:

Jag vet inte hur det är med olycksfalls- och sjukförsäkring, men jag hade en gravidförsäkring hos TryggHansa och fick 1000:- i ersättning för snittärret.
    Det låter konstigt: klippt från trygghansa: ""Eftersom kejsarsnitt inte räknas som olycksfall, ersätts inte heller vanprydande ärr på mamman till följd av kejsarsnitt, varken planerat eller akut.""

Du kanske fick det pga andra orsaker som tex blodförlust eller liknande?
  • Milo och Elias mamma

Jag hade en gravid försäkring hos folksam och fick ut 1000kr pga akut kejsarsnitt och sen fick vi 1000kr pga att min son vart inlagd på Neo i 5 dygn...

• Madame Pernelle
    Pappatilltwins skrev 2009-06-13 18:07:57 följande:
    Madame Pernelle skrev 2009-06-13 16:18:12 följande: Det låter konstigt: klippt från trygghansa: ""Eftersom kejsarsnitt inte räknas som olycksfall, ersätts inte heller vanprydande ärr på mamman till följd av kejsarsnitt, varken planerat eller akut."" Du kanske fick det pga andra orsaker som tex blodförlust eller liknande?
    Jag förlorade visserligen ganska mycket blod, men i pappren står det att jag fick ersättningen för vanprydande ärr. Det här var i juni -07, så det är möjligt att de har ändrat villkoren efter det.
    Trött, trött, trött.
Svar på tråden Ersättning från försäkringsbolag för vanprydande ärr vid akut kejsarsnitt?