• storstadskvinna

Jobb inom Administration..

Alla som jobbar/har jobbat inom administration. Vad var er befattning? Vad hade ni för uppgifter?

Jag är yrkesutbildad administratör (dock ingen erfarenhet inom yrket). Men jag vet inte riktigt alla yrken som finns och behöver lite inspiration.

Det gör inget om man ska vara lite kreativ på datorn också för det gillar jag.

Vet att man verkligen inte ska vara kräsen på jobb just nu..(jag vet, varit arbetslös i ett halvår)

Men jag behöver bli lite inspirerad så att jag får ett klarare mål och vet vad jag ska sträva efter.

Så min fråga till er är som sagt; Vad har/hade DU för jobb som var administrativt och vad innebar det?

Väldigt tacksam för svar!

• Svar på tråden Jobb inom Administration..
  • MaxenBrax

Jag har varit ekonomiassistent

• storstadskvinna

Okej vad hade du för uppgifter främst? Hur tyckte du det var?

• Myzan

Administratör är ju ett ganska lulligt ord.
    Jag är (mammaledig just nu) Administrative Coordinator. Samma sak som administratör.
    Mitt jobb går ut på att assistera ekonomichefen VDn, personalchefen och PR chefen. Vara ansvarig för lokalen och alla inköp + alla tjänster som tex städ, vaktmästeri mm. Jag är ävan ansvarig för receptionen. Sen sköter jag alla resor och konferenser för företaget i stort. Ansvarig för biladministrationen, uppdatering av personinfo på intranätet mm mm. Så det kan vara massa olika uppgifter man har.

• storstadskvinna
    Myzan skrev 2009-06-10 20:04:40 följande:
    Administratör är ju ett ganska lulligt ord.Jag är (mammaledig just nu) Administrative Coordinator. Samma sak som administratör.Mitt jobb går ut på att assistera ekonomichefen VDn, personalchefen och PR chefen. Vara ansvarig för lokalen och alla inköp + alla tjänster som tex städ, vaktmästeri mm. Jag är ävan ansvarig för receptionen. Sen sköter jag alla resor och konferenser för företaget i stort. Ansvarig för biladministrationen, uppdatering av personinfo på intranätet mm mm. Så det kan vara massa olika uppgifter man har.
    Det låter ju hur roligt som helst! Skönt att jobba varierat och vara lite "spindeln i nätet". Får man fråga hur du fick den tjänsten? Har du utbildning för det?
  • MaxenBrax
    storstadskvinna skrev 2009-06-10 19:56:07 följande:
    Okej vad hade du för uppgifter främst? Hur tyckte du det var?
    Det är helt ok men lite trist i längden - det är samma uppgifter som återkommer varje månad. Ankomstregistrera fakturor, betala fakturor, fakturera kunder, sköta inkasso, momsavstämningar, löpande bokföring m div avstämningar etc.

Jag gillar den administrativa biten men i längden blir det ganska tråkigt och jag saknade den mänskilga kontakten - de enda samtal jag fick var när något hade blivit fel...

Idag har jag gjort ett karriärbyte och jobbar som hudvårdskonsult och jag trivs toppenbra!
  • storstadskvinna
    MaxenBrax skrev 2009-06-10 20:19:40 följande:
    Det är helt ok men lite trist i längden - det är samma uppgifter som återkommer varje månad. Ankomstregistrera fakturor, betala fakturor, fakturera kunder, sköta inkasso, momsavstämningar, löpande bokföring m div avstämningar etc.Jag gillar den administrativa biten men i längden blir det ganska tråkigt och jag saknade den mänskilga kontakten - de enda samtal jag fick var när något hade blivit fel...Idag har jag gjort ett karriärbyte och jobbar som hudvårdskonsult och jag trivs toppenbra!
    Jo förstår det. Jag är lite rädd för ekonomiassistent och löneadministratör. Verkar rätt tråkigt fakiskt..är inte speciellt intresserad av för mycket siffror. Men det nya jobbet verkar ju kul! hur blir man hudvårdskonsulent?
  • summertime123

hoppar in här och ställer lite frågor jag med om det är ok?

Maxenbrax: vad är det för ingångslön om man vill jobba som ekonomiassistent? Förstår att det kan skilja en del men på ett ungefär? Vad hade du för utbildning? Jag funderar på ett ekonomiassistent kurspaket på komvux nämligen. Tror du det räcker?

• Myzan

Jag började som receptionist i företagetoch avancerade upp mig helt enkelt. Ingen utbildning alls förutom utbildad receptionist.

storstadskvinna skrev 2009-06-10 20:19:38 följande:
    Det låter ju hur roligt som helst! Skönt att jobba varierat och vara lite "spindeln i nätet". Får man fråga hur du fick den tjänsten? Har du utbildning för det?
  • MaxenBrax
    storstadskvinna skrev 2009-06-10 20:23:09 följande:
    Jo förstår det. Jag är lite rädd för ekonomiassistent och löneadministratör. Verkar rätt tråkigt fakiskt..är inte speciellt intresserad av för mycket siffror. Men det nya jobbet verkar ju kul! hur blir man hudvårdskonsulent?
    Jag arbetar med ett företag som heter Mary Kay - vet inte om du känner till det?
    Det kräver faktiskt ingen utbildning alls - det får du av företaget när du startar. Jag tycker att det är superroligt eftersom jag dels får kundkontakten med positiva människor samtidigt som det är mitt egna företag där jag sköter min egen admin.
    summertime123 skrev 2009-06-10 20:24:09 följande:
    hoppar in här och ställer lite frågor jag med om det är ok? Maxenbrax: vad är det för ingångslön om man vill jobba som ekonomiassistent? Förstår att det kan skilja en del men på ett ungefär? Vad hade du för utbildning? Jag funderar på ett ekonomiassistent kurspaket på komvux nämligen. Tror du det räcker?
    Jag tror definitivt att utbildningen räcker. Mitt första ek.ass jobb fick jag som gymnasieekonom ( 3 år på företagargymnasiet. efter att ha läst 20 p på högskola fick jag lite mer kvalificerade uppgifter (månadsbokslut, löner etc).
    Lönen för en ek.ass tror jag ligger mellan 17-25 000 kr idag - tyvärr så är det väldigt dålig löneutveckling och man når ganska snart taket
Svar på tråden Jobb inom Administration..