• Shambhala

Mina erfarenheter och bästa tips vid fribromyalgi

Hej!
    Jag fick diagnosen fibromyalgi i och restless legs september 2008. Under hösten 2008 gick jag på smärtrehab på danderyds sjukhus, där jag lärde mig en del bra saker men mycket tryckte även ner mig. Jag är 23 år och det som sades till mig var att jag skulle lära mig att acceptera min sjukdom och släppa tanken om att bli bättre, på så viss skulle jag inte förlora energi på att hoppas på att bli bättre. Jag accepterade aldrig detta och försökte hitta egna lösningar till att lindra smärtan. Jag hade muskelryckningar (rsl), kronisk muskelvärk, daglig huvudvär, oerhörda sömnsvårigheter, apati, var känslig för beröring, ljud, dåligt temperament samt låg grundstämning m.m

Jag kände mig svag o ville ta blodprover för att se om jag hade brister, men det var ingen idé sa man. Jag kände mig slö pga smärtan o depression sa de. Vändningen kom då jag träffade en näringsterapeut/naturmedicinare på Hälsomässan förra året. Hon har själv lidit av fibromyalgi men är idag helt frisk. Efter blodprover som togs på st göran konstaterade hon att jag hade alldeles för mycket urinsyror i kroppen, magnesiumbrist, natriumbrist, b-12 brist bl.a.

Efter fler tester på hennes klinik sa hon att jag drack för lite vatten, hade dålig matsmältning men mitt största problem var att jag var för ?sur? i kroppen. Mat kan vara sur eller basisk vilket påverkar ph-värdet i blodet. Många i västvärlden är sura pga vår kost. Man blir sur utav bl.a nötkött, fläsk, mjölk och mjölkprodukter, KAFFE, jäst och råg som finns i princip allt bröd, baljväxter (bönor, linser, nötter). Jag fick rådet att först o främst sluta med kaffe, sen äta så lite sur föda som möjligt. Fisk, kyckling, vilt och kalkon är bra protein att äta. Råa grönsaker så mycket som möjligt, annars ångkokta och gärna rotfrukter. Ananas är oerhört bra, idag äter jag en ananas i veckan. Det optimala för att få bort urinsyror i kroppen är att dricka 2-4 liter vatten om dagen, helst med pressad citron i. Citron är den enda citrusfrukten som inte är sur, konstigt nog. Idag har jag citron i mycket av det jag äter. En salladsdressing gör jag idag med olivolja, vitlök, citron och örtsalt och det är supergott! Under ett par månader åt jag vitamin- samt mineralkomplex. Jag äter idag aminosyror ( finns naturligt i kroppen, men många behöver ta tillskott), natriumtabletter samt omega 3 tabletter dagligen.

Det tog 2 månader tills jag märkte stor skillnad. Idag sover jag bättre än någonsin. Jag är pigg under dagen, istället för kroniskt trött, så jag orkar röra mig mer o blir tröttare på kvällen. Det är viktigt att inte sova middag under dagen, då man förlorar mycket sömn från natten då. Jag har även bytt kudde, hade tidigare än dyr tempur-kudde som jag tyckte var skön, men fick tipset att ha en kudde som inte var så hög, då nacken spänns i onödan. Jag sover även med en platt kudde mellan knänen, för att avlasta höfterna. Istället för att vrida båda armarna så de ligger i jämnhöjd vid ansiktet, har jag den övre raklång ner mot rumpan. Det tog ca 2 veckor att vänja mig vid en ny sov-ställning, vilket var jobbigt men nu har jag inte längre lika ont när jag vaknar och vaknar inte varannan timme pga smärtan.

Mindfullness som betyder medveten närvaro tycker jag alla med kronisk smärta ska prova. Det innebär att lära sig att leva i nuet, vilket är svårare än man tror. Meditation, sittande eller GÅENDE är utmärkta sätt att slappna av. Jag hade svårt med sittande först, köpte en? zen-pall? från nätet som är gjord för att avlasta bäckenet, men många med fibro har svårt med detta. Jag brukar sitta max 15 minuter, men gående är absolut ett tips. Alla har förmodligen märkt att massage lindrar, massagen hjälper även att lösa upp bindvävnaderna där mycket urinsyror samlas o ger smärtor. Varma med havssalt som finns att köpa på hälsobutik är ett annat tips! Spikmattor samt värmedynor till sängen rekommenderar jag också, speciellt till de som får mer ont vid kyla.

Motion är oerhört viktigt. Det är svårt att träna när man har ont, men man kan alltid göra ngt. Jag började med vattengympa i varmbassäng samt promenader. Efter några månader fick jag en remiss till en FAR-introduktion (fysisk aktivitet vid recept) till en sjukgymnast på mitt gym. Hon satte upp ett program till mig med fokus på stabilitetsträning. Efter några månader utvecklade vi programmet. Jag fick mer ont i början än innan jag började träna, men efter 2 månader släppte det. För en vecka sedan började jag träna ?Easyline? på gymmet, som är ett pass där man tränar med maskiner som styrs av luftmotståndet. Jag började med det lättaste passet o jag körde så gott det gick. Jag hade träningsvärk i 2 dagar men nu är det dags för nästa pass igen.

Idag sover jag ca 8 timmar per dag, har aldrig huvudvärk, o min samt mina restless legs har minskat jättemycket. Märker att jag är känslig mot viss mat, o ska på allergi utredning om ett tag, får se vad det visar.

Jag är helt övertygad av att man kan bli helt frisk ifrån fibromyalgi, med vissa eventuella livsförändrigar. Det är svårt i början men jag mår idag SÅ mycket bättre än för 9 månader sedan och jag fick höra att jag skulle ha det såhär hela livet. Mycket gäller att inte ge upp! Man måste tro på att man kan bli bättre för att bli det!

Svar på tråden Mina erfarenheter och bästa tips vid fribromyalgi